Cifra de afaceri a producătorilor de vin din România a crescut cu peste 20% față de 2020, la cel mai ridicat nivel din istorie, de aproape 2,1 miliarde de lei în 2021. Astfel, conform estimărilor analiștilor KeysFin, piața locală de vinuri a depășit cu 3,4% vârful anterior atins în 2017, de puțin peste 2 miliarde de lei și s-a situat cu 55% peste nivelul din 2012.
„Pentru anul 2022 estimăm continuarea creșterii pieței vinului și depășirea nivelului maxim atins anul trecut, de peste 2,3 miliarde de lei, pe baza datelor Organizației Internaționale a Viei și Vinului (OIV) și a inflației anuale de aproape 11% pentru vin, raportate de Institutul Național de Statistică”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de informații de business din România.
În 2021, în România existau 611 companii care aveau ca domeniu principal de activitate producția de vinuri și/sau cultivarea strugurilor (cod NACE 1102 – fabricarea vinului din struguri și cod NACE 0121 – cultivarea strugurilor), cu 1% mai mult decât în 2020 și cu 25% peste nivelul din 2012.
Principalii producători de vin în 2021, în funcție de cifra de afaceri
În ceea ce privește topul producătorilor autohtoni de vinuri, liderul pieței rămâne CRAMELE RECAS SA, cu o cotă de 12% din total și o cifră de afaceri de 252 milioane lei, după ce în 2021 a înregistrat cel mai mare avans nominal anual în top 10, de peste 50 milioane lei, în 2021.
Clasamentul este completat de JIDVEI SRL (jucător care a înregistrat în 2021 a doua cea mai mare creștere nominală anuală din Top 5, de 36,6 milioane de lei, ajungând astfel la o cotă de 8,7% din total), COTNARI SA (cu 7.9% din total), ZAREA SA (compania care a înregistrat cea mai mare creștere anuală procentuală anuală în Top 5, de 32%, care a urcat astfel un loc în top 5 și a ajuns la 7% din total) și CRAMA CEPTURA SRL, care a înregistrat cel mai mic avans procentual și nominal în Top 5 și a ajuns în 2021 la o cotă de piață de 6,9%.
Primii 10 producători de vinuri din România au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproape 1,2 miliarde de lei, ceea ce a reprezentat 56% din piață.
Rezultat net record de peste 125 de milioane de lei în 2021
Rezultatul net al producătorilor autohtoni de vinuri a atins un nivel record și a depășit pentru prima dată în istorie pragul de 125 de milioane de lei în 2021.
Cel mai profitabil jucător de pe piață în 2021 a fost liderul după cifra de afaceri: CRAMELE RECAS SA, cu un rezultat pozitiv care reprezintă aproape o treime din profitul pieței românești de vinuri. Pe următoarele locuri se află: A: CRAMA CEPTURA SRL (profit net de 23,8 milioane de lei), ZAREA SA (profit net de 17,4 milioane de lei), JIDVEI SRL (profit net de 14,8 milioane de lei) și CASA DE VINURI COTNARI SA (6,5 milioane de lei în 2021).
Primele 5 companii din top 5 au generat aproape 56% din profitul pieței în 2021.
Consumul de vin a crescut cu 12% de la pandemie, odată cu redeschiderea restaurantelor și reluarea evenimentelor publice. În 2021, un român a băut cu 2,6 litri de vin mai mult decât în 2020, ajungând la o medie de 23,7 litri, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.
Fie că este vorba de sărbătorile de iarnă, de Paște sau de Valentine’s Day, românii preferă vinul autohton, peste 95% din producția de vin din România fiind consumată pe piața internă.
Resursele totale de vin din România au crescut cu 658,1 mii hl față de anul 2020, ajungând la 7.795 mii hl în 2021, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Creșterea s-a datorat în principal producției de vin, care a crescut cu 11,5% (+467,8 mii hl) în 2021 față de anul precedent. Importul de vinuri și stocul inițial de vinuri au crescut cu 31,3%, până la 582 mii hl, respectiv cu 2,0%, până la 2.695 mii hl în 2021 față de 2020. Exporturile de vinuri au scăzut cu 9,9 mii hl față de anul precedent, până la 189 mii hl în 2021, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică.
România, al șaselea producător de vin, estimează o creștere a producției de 4% în 2022, în ciuda secetei
Producția mondială de vin este estimată la 260 de milioane de hectolitri în acest an, volumul fiind cu 1% sub nivelul din 2021, potrivit datelor Organizației Internaționale a Viei și Vinului.
În ceea ce privește Uniunea Europeană, volumul producției de vin este estimat la 157 de milioane de hectolitri în acest an, cu 2% peste nivelul din 2021.
Italia rămâne cel mai mare producător de vin din UE după ce a produs 50,3 milioane de hectolitri, Franța își consolidează poziția a doua după o creștere de 17%, la 44,2 milioane de hectolitri, iar Spania închide clasamentul cu 33 de milioane de hectolitri, după o scădere de 6% în 2022. Potrivit Organizației Internaționale a Viei și Vinului.
România rămâne al șaselea producător european, în ciuda secetei, cu 4,6 milioane de hectolitri, după un avans de aproximativ 4% în 2022, potrivit estimărilor Organizației Internaționale a Viei și Vinului.
Cifra de afaceri a producătorilor de vin din România a crescut cu peste 20% față de 2020, la cel mai ridicat nivel din istorie, de aproape 2,1 miliarde de lei în 2021. Astfel, conform estimărilor analiștilor KeysFin, piața locală de vinuri a depășit cu 3,4% vârful anterior atins în 2017, de puțin peste 2 miliarde de lei și s-a situat cu 55% peste nivelul din 2012.
„Pentru anul 2022 estimăm continuarea creșterii pieței vinului și depășirea nivelului maxim atins anul trecut, de peste 2,3 miliarde de lei, pe baza datelor Organizației Internaționale a Viei și Vinului (OIV) și a inflației anuale de aproape 11% pentru vin, raportate de Institutul Național de Statistică”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de informații de business din România.
În 2021, în România existau 611 companii care aveau ca domeniu principal de activitate producția de vinuri și/sau cultivarea strugurilor (cod NACE 1102 – fabricarea vinului din struguri și cod NACE 0121 – cultivarea strugurilor), cu 1% mai mult decât în 2020 și cu 25% peste nivelul din 2012.
*Nota: Analiza KeysFin se bazează pe datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companiile raportate la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au avut ca domeniu principal de activitate unul dintre următoarele coduri NACE: 1102 – fabricarea vinului din struguri și 0121 – cultivarea strugurilor.
Sursa – www.romaniajournal.ro