Viața de birou din sectorul financiar, oricât de intensă ar fi, este o lume diferită de cea specifică antreprenoriatului. Cu toate acestea, unii dintre cei care au făcut saltul spun că se pot baza pe competențele și rețelele dobândite în urma unei cariere în domeniul financiar.
„După opt ani în …am simțit că mi-am câștigat cu siguranță tresele ca bancher de investiții și abia așteptam să construiesc ceva tangibil”, spune Joanna Dai, despre perioada în care a lucrat pentru JPMorgan în New York și Londra.
Ideea pentru afacerea ei de îmbrăcăminte, Dai, a venit dintr-o călătorie de afaceri, când hainele ei de lucru erau prea incomode pe un zbor de la Stockholm la Londra. „Stăteam în timpul zborului și mă gândeam: „Aș fi vrut să-mi port pantalonii de yoga””, spune ea. Acest lucru a dus la un concediu sabatic de câteva luni, la un curs la London College of Fashion și la un stagiu la designerul de îmbrăcăminte de lux pentru femei Emilia Wickstead.
Joanna Dai: „M-am simțit suficient de încrezătoare în ceea ce privește partea de afaceri”.
În cele din urmă, ea a părăsit banca de pe Wall Street în 2016 pentru a lansa Dai la Londra, proiectând și vânzând haine de birou pentru femei, realizate din genul de materiale confortabile care sunt folosite de obicei la hainele pentru sportivi.
Renunțarea la un loc de muncă în domeniul finanțelor pentru lumea fragilă a start-up-urilor a fost un mare risc. Cu toate acestea, Dai a constatat că experiența sa în domeniul bancar de investiții a făcut-o să fie mai optimistă în privința renunțării. „M-am simțit suficient de încrezătoare în ceea ce privește partea de afaceri, (expertiză precum) negocierea, modelarea analitică”, spune ea. Competențele care îi lipseau, în domeniul dezvoltării de produse și al modei, le-a dobândit la London College of Fashion și în timpul stagiului.
„Dacă era să eșueze, atunci ar fi eșuat rapid și m-am simțit foarte încrezătoare în ceea ce privește competențele mele transferabile”, spune Dai. Ea a luat 30.000 de lire sterline din economiile sale și a sprijinit afacerea – aceasta și-a finanțat mai mult sau mai puțin propria creștere – pentru primele 18 luni.
Compania are 12 angajați și exportă în întreaga lume hainele sale de birou durabile
Eshita Kabra-Davies a schimbat analiza obligațiunilor corporative cu examinarea conturilor aplicației sale de închiriere de modă, By Rotation, pe care a fondat-o în 2019. Ea a lucrat în domeniul tranzacționării și al gestionării activelor pentru Mizuho, Axa și Standard Life, acum Abrdn, în Londra, înainte de a se angaja cu normă întreagă în activitatea sa secundară.
„Partea analitică a (slujbei mele financiare), evaluând compania – asta m-a ajutat să-mi pregătesc planul de afaceri”, spune ea. Și „cunoașterea jargonului … ce fel de pachet de investiții trebuie să pregătească, cum funcționează un model financiar” au fost, de asemenea, competențe cruciale.
Eshita Kabra-Davies: „Fondatorii din spațiul tehnologic al modei sunt buni pe partea creativă, dar nu se gândesc la modul în care pot monetiza afacerea
„Trecutul meu în domeniul financiar este parte integrantă a ceea ce fac acum și cred că mulți fondatori din domeniul tehnologiei modei nu au observat acest lucru”, spune Kabra-Davies. „Sunt buni pe partea creativă, dar nu se gândesc la modul în care pot monetiza afacerea.” Ea crede că experiența sa în domeniul firmelor de investiții o ajută să comunice cu investitorii și chiar a îndrumat-o să nu renunțe prea curând la prea mult capital în compania sa.
By Rotation a strâns până în prezent 3,8 milioane de dolari de la investitori, printre care firma de capital de risc Redrice Ventures și Magnus Rausing, moștenitorul grupului de ambalare a produselor alimentare Tetra Pak. Utilizatorii își listează hainele lor de obicei de înaltă calitate și le oferă spre închiriere la un preț zilnic. Kabra-Davies percepe o taxă atât de la cel care împrumută, cât și de la cel care închiriază.
Construirea notorietății mărcii și a numărului de utilizatori a început cu prietenii și foștii colegi de muncă. De asemenea, ea a abordat colegi din City of London pentru a investi, ca o rundă de investiții tipică de tip „prieteni și familie”.
Dai, în mod similar, și-a folosit agenda de contacte atunci când a strâns 1,6 milioane de lire sterline prin crowdfunding în vara anului 2022, ceea ce a evaluat afacerea ei de modă la 8,6 milioane de lire sterline. Printre principalii săi investitori se numără grupul de investiții axat pe sustenabilitate Closed Loop Partners, cu sediul în New York.
Dar experiența în sectorul financiar nu merge decât până la un punct în pregătirea pentru complicațiile vieții de antreprenor. Dai, de exemplu, spune că aprovizionarea cu materiale a fost dificilă până când a reușit să se bazeze pe mentori pentru îndrumare.
Mariam Jimoh spune că perioada în care a fost bancher specializat în fuziuni și achiziții la Rothschild a însemnat că lucrul la un model de afaceri și pregătirea unui pitch pentru compania sa de livrare de produse alimentare, Oja, a venit în mod natural. Dar alte diferențe sunt izbitoare: „Când lucrezi la tranzacții, vezi imaginea completă a companiei – spre deosebire de lupta împotriva incendiilor care poate avea loc.”
Folosirea rețelelor sale pentru a găsi consilierii potriviți a fost crucială în modelarea afacerii sale – și în schimbarea modelului acesteia.
Mariam Jimoh: „Scrierea unui cec de 80 de milioane de dolari, când investeam în obligațiuni, a fost luată atât de ușor
Oja a început ca o aplicație pentru a conecta utilizatorii la diferite magazine de produse alimentare etnice, dar piața este fragmentată, iar Jimoh a transformat-o într-un supermarket digital, care în prezent se concentrează pe produsele alimentare africane și caraibiene. Oja livrează bunuri clienților din Londra de la depozitul său din capitală și a strâns aproximativ 3,5 milioane de lire sterline de la investitori conduși de firma britanică de risc LocalGlobe.
Strângerea de fonduri este o luptă fără sprijinul unor nume financiare recunoscute
„Scrierea unui cec de 80 de milioane de dolari, atunci când eu însumi investeam în obligațiuni, (era) luată atât de ușor”, spune Kabra-Davies. „Primul milion pe care l-am strâns pentru start-up-ul meu a fost mult mai dificil decât orice bani pe care i-am desfășurat (anterior).”
Cu toate acestea, Dai spune că apreciază faptul că are mai mult control asupra vieții sale profesionale, iar crearea unei afaceri conștiente din punct de vedere social este mai ușoară atunci când ești propriul tău șef. „Când ești la o bancă mare, ești o rotiță mică într-o mașinărie uriașă”.
Sursa – www.ft.com