O dispută privind rutele aeriene dintre SUA și China a apărut ca un nou punct de blocaj în eforturile de îmbunătățire a relațiilor dintre cele două țări, după ce Joe Biden și Xi Jinping au convenit în noiembrie că este necesară stabilizarea legăturilor.
Statele Unite s-au oferit să acorde companiilor aeriene chineze același număr de zboruri săptămânale între cele două țări ca și transportatorii americani – dar numai dacă sunt de acord să nu zboare deasupra Rusiei, potrivit a șase persoane familiare cu discuțiile.
Moscova a interzis transportatorilor americani să survoleze țara după ce Washingtonul a interzis companiilor aeriene rusești să zboare spre SUA în urma invaziei la scară largă a Rusiei în Ucraina. Companiilor aeriene chineze nu li se interzice accesul în spațiul aerian rusesc.
Transportatorii americani au 12 zboruri săptămânale către China, în timp ce companiile aeriene chineze au opt zboruri către SUA. Transportatorii americani se confruntă cu costuri de combustibil mai mari decât rivalii lor chinezi, ale căror rute deasupra Rusiei către SUA sunt mult mai scurte.
Companiile aeriene americane au făcut presiuni asupra administrației Biden pentru a nu acorda Chinei mai multe zboruri din cauza diferenței de costuri. Ruta mai scurtă deasupra Rusiei permite, de asemenea, transportatorilor chinezi avantajul de a zbura direct pe coasta de est a SUA.
Un oficial al ambasadei chineze a declarat că propunerea Beijingului de a egaliza numărul de zboruri săptămânale – pentru a oferi ambelor părți 12 – a fost „destul de rezonabilă”. El a dat vina pe Washington pentru impasul în care se află negocierile, spunând că China nu a acceptat ca transportatorii săi să fie nevoiți să evite să zboare deasupra Rusiei.
„Progresul lent din acest moment nu este ceea ce dorim să vedem. Sincer vorbind, responsabilitatea aparține părții americane”, a declarat oficialul. „O problemă între SUA și Rusia nu este una între SUA și China, cu atât mai puțin ar trebui să fie folosită ca bază pentru a cere așa-numita „reciprocitate”.”
Diplomatul chinez a adăugat că Xi și Biden au fost de acord cu privire la necesitatea unor schimburi mai multe de la om la om între țări atunci când liderii s-au întâlnit la summitul G20 din Bali în noiembrie și au subliniat că sunt necesare mai multe zboruri pentru a atinge acest obiectiv.
Dar transportatorii americani, cu sprijinul unor membri ai Congresului, doresc ca administrația Biden să se opună acordării mai multor zboruri companiilor aeriene chineze.
Șeful American Airlines, Robert Isom, a declarat săptămâna aceasta pentru CNBC că nu pot exista „condiții de concurență inegală”.
„Trebuie să avem capacitatea de a zbura pe aceleași lungimi și să nu ardem mai mult combustibil și să adăugăm timp”, a spus el. Dar el a adăugat că speră că Beijingul și Washingtonul vor găsi o soluție, având în vedere că există o „cerere mare”.
Consiliul Național de Securitate și Departamentul de Stat au refuzat să comenteze cu privire la stadiul negocierilor dintre SUA și China. Dar un purtător de cuvânt al NSC a declarat că sunt „conștienți” de preocupările companiilor aeriene americane.
„Nu poate fi o afacere ca de obicei cu Rusia în fața războiului ilegal de agresiune al Rusiei în Ucraina”, a declarat purtătorul de cuvânt al NSC.
Disputa este cel mai recent ghimpe în coasta relațiilor dintre SUA și China, care au ajuns în cea mai proastă stare de când națiunile au normalizat relațiile în 1979. După Bali, secretarul de stat al SUA, Antony Blinken, trebuia să zboare la Beijing, dar și-a anulat călătoria după ce un balon de spionaj presupus chinezesc a zburat deasupra SUA.
Oficialul chinez a declarat că un alt motiv pentru a nu accepta condiția SUA privind ocolirea Rusiei a fost faptul că companiile aeriene din alte țări, cum ar fi India și Emiratele Arabe Unite, au zburat deasupra Rusiei fără a se confrunta cu repercusiuni în SUA.
„Sperăm că partea americană se poate abține de la politizarea problemei și se poate consulta cu noi pentru o soluție adecvată”, a spus el.
Un director al unei companii aeriene americane a declarat că transportatorii americani au fost, de asemenea, împinși înapoi, deoarece transportatorii chinezi s-au preocupat mai mult de prestigiul zborurilor multiple decât de a avea avioane pline. El a spus că acest lucru a pus transportatorii americani în dezavantaj, deoarece au vrut să opereze mai puține zboruri, dar mai pline, pentru a asigura profitabilitatea.
China dorește să crească numărul de vizitatori de afaceri, în timp ce încearcă să atragă investiții din partea companiilor străine după ce a pus capăt politicii sale de zero-Covid. În cele din urmă, Beijingul dorește să vadă o creștere mare a numărului de zboruri între cele două țări, dar a propus o creștere de patru pentru moment.
Steve Saxon, șeful practicii de călătorie în Asia de la McKinsey, a sugerat că unul dintre motivele pentru care transportatorii americani au rezistat unei creșteri generale a propriilor zboruri către China a fost că nu au suferit din cauza numărului relativ scăzut.
„Transportatorii americani … au o capacitate redusă din cauza lipsei de aeronave și piloți și sunt complet desfășurate pe rutele interne și transatlantice profitabile”, a declarat Saxon, adăugând că transportatorii sud-coreeni și japonezi au câștigat din impasul dintre SUA și China.
Subliniind creșterea lentă a zborurilor între țări, numărul de zboruri programate din China către SUA în martie a fost de numai 6% din nivelul din martie 2019 înainte de pandemia Covid-19, potrivit furnizorului de date și consultanță în domeniul aviației Ishka Global. În comparație, zborurile din China către Europa și-au revenit la 23 % din nivelul din martie 2019.
Reportaj suplimentar realizat de Chan Ho-him în Hong Kong
Urmăriți Demetri Sevastopulo pe Twitter
Video: Războiul nevăzut al Chinei pentru influență strategică
Sursa – www.ft.com