Creșterea alarmantă a vandalismului cu graffiti pe rețeaua feroviară olandeză
În primele șase luni ale acestui an, poliția feroviară din Olanda a înregistrat aproximativ 600 de plângeri referitoare la graffiti pe clădiri, poduri și alte structuri din jurul căilor ferate. Această cifră reprezintă o creștere semnificativă comparativ cu anii anteriori, conform publicației Algemeen Dagblad. De exemplu, numărul reclamațiilor a crescut de la 107 în 2007 la 552 în 2008 și acum atinge un nou record.
Această tendință ascendentă este parțial explicată prin implementarea unui sistem digital pentru raportarea incidentelor, care a fost introdus anul trecut în luna august. Cu toate acestea, Ed Kraszewski de la Corpul Serviciilor de Poliție Naționale (KLPD) subliniază gravitatea problemei: „Este extrem de dificil să prindem autorii asupra faptei”, afirmând că eforturile actuale nu sunt suficiente.
Un aspect important este că vandalizarea trenurilor nu era inclus inițial în plângerile oficiale; însă acest lucru se va schimba luna viitoare când se va desfășura o consultare cu partenerii din domeniu precum NS (Cările Ferate Olandeze), Arriva (o companie britanică de transport public), Connexion (cea mai mare firmă olandeză de autobuze) și Veolia (o multinaționala franceză activând și în transport).
Chiar dacă pagubele cauzate operatorilor feroviari se ridică anual la aproximativ 10 milioane de euro din cauza graffiti-ului, KLPD nu considerau această problematica ca fiind prioritară până acum. Totuși, numărul tot mai mare al reclamațiilor ar putea determina schimbări semnificative.
Operatorii feroviari au început să ia măsuri proactive. Compania Nedtrain intenționează să echipeze toate trenurile NS cu un strat protector care facilitează îndepartarea graffiti-ului. Aceasta inovație ar putea economisi până la două milioane de euro anual prin reducerea timpului necesar pentru curățare.
Directorul Nedtrain, Arie van As, afirmă că scopul este eliminarea completării trenurilor acoperite cu graffiti într-un interval scurt. El menționează că vor fi efectuate acțiuni rapide pentru îndepartarea vandalismelor din tot mai multe locații pentru a descuraja autorii care cauta recunoaștere prin fotografierea operelor lor pe trenuri.
Costul investiției pentru folia protectoare este estimat la aproximativ 10.000 euro per garniturã. În fiecare an, Nedtrain curățã circa 150.000 metri pătrați de graffiti.
În ultimii ani s-au investit zeci de milioane euro împreunã cu Prorail și comunitățile locale pentru îmbunătățirea securității depourilor unde au loc aceste acte vandale; totuși provocările rămân mari deoarece multe trenuri opresc lângã stații aglomerate unde riscul vandalizării crește considerabil.
John Krijgman reprezentând NS subliniazã impactul negativ al graffiti-ului asupra percepției pasagerilor: „Acesta simbolizează degradarea și generează un sentiment generalizat de nesiguranță”.
Nedtrain explorează soluții inovatoare precum aplicarea unei vopsele speciale ce se usucã rapid pe suprafețele afectate; astfel s-ar putea reduce costurile semnificativ datorită ideilor venite chiar din partea angajaților companiei.
De asemenea, curățenia interioară a trenurilor s-a dovedit eficientǎ pe cele 14 trasee operate sub egida Nedtrain.
Pe cealaltǎ parte a baricadei se aflǎ creatorii graffitti-ului ca Roland care nu manifestǎ niciun fel remușcare față de acțiunile sale: „Pentru mine e doar un joc între pisică și șoarece”, adaugând cӑ grafitti-ul conferӑ autenticitate lumii sofisticate a cailor ferate olandeze.