Căile ferate olandeze şi problema graffiti

Politia olandeza a cailor ferate a primit in prima jumatate a anului curent circa 600 de reclamatii legate de graffiti pe cladiri si poduri sau alte obiective din jurul retelei de cai ferate, un numar in crestere vizavi de alti ani, responsabilii cautând solutii pentru a reduce cheltuielile necesare indepartarii graffiti-urilor, scrie ziarul olandez Algemeen Dagblad.

Numarul reclamatiilor legate de mânjirea cu graffiti a obiectivelor apartinând cailor ferate olandeze este in ascensiune fata de anii precedenti, crescând de la 107, in 2007, la 552 de reclamatii, in 2008, si 600 in doar prima jumatate a anului acesta.

O parte a acestei cresteri se datoreaza introducerii sistemului de trimitere digitala a reclamatiilor, incepând din august anul trecut.

Cu toate acestea, Ed Kraszewski de la Corpul Serviciilor de Politie Nationale (KLPD – Korps Landelijke Politie Diensten) vorbeste despre o problema serioasa.

Este foarte greu sa-i prinzi asupra faptei pe cei in cauza, spune el.

Aici trebuie adaugat ca mânjirea cu graffiti a trenurilor nu este reclamata, insa acest lucru urmeaza sa devina posibil de luna viitoare, când este programata o consultare cu partenerii NS (Nederlandse Spoorwegen – Caile Ferate Olandeze), Arriva (companie operatoare de transport public, cu baza in Marea Britanie, n.red.), Connexion (cea mai mare companie olandeza de autobuze pentru transport public, n.red.), Veolia (companie franceza multinationala, activând, printre altele, si in domeniul serviciilor de transport, n.red.) si Prorail (organism public insarcinat in Olanda cu gestionarea infrastructurii feroviare a tarii, n.red.).

În ciuda pagubelor de circa 10 milioane de euro pentru transportatori, mâzgalirea cu graffiti nu se afla pe un loc foarte sus pe lista de prioritati a KLPD, insa numarul mare de reclamatii urmeaza sa schimbe aceasta situatie, opina Kraszewski.

Transportatorii iau chiar si ei masuri.

Astfel, compania de intretinere si service Nedtrain va dota in scurta vreme toate trenurile apartinând NS cu o folie protectoare, peste stratul de lac, in acest fel graffiti-ul putând fi inlaturat mai usor, prin câstigul in materie de timp urmând sa fie economisiti circa doua milioane de euro.

Scopul este acela ca in scurt timp sa nu mai circule nici un tren mâzgalit cu graffiti, afirma directorul Nedtrain, Arie van As.

El adauga ca se va proceda la inlaturarea imediata a graffiti si in din ce in ce mai multe locatii, astfel sperându-se descurajarea faptasilor, pentru care marea lovitura este sa faca o fotografie cu un tren care circula mânjit cu un graffiti creat de ei.

Investitia pentru folie costa circa 10.000 de euro pe garnitura de tren.

Nedtrain indeparteaza anual 150.000 de metri patrati de graffiti de pe trenuri.

Anii trecuti, s-au investit in colaborare cu gestionarul cailor ferate Prorail si cu comunitatile locale zeci de milioane de euro pentru paza mai buna a depourilor unde are loc mâzgalirea trenurilor.

Este insa dificil de facut acest lucru peste tot, mai ales ca trenurile mai stationeaza si in apropiere de statii, afirma John Krijgman de la NS.

Graffiti este un simbol al decaderii si da pasagerilor un sentiment de nesiguranta, asa cum reiese din sondaje, spunea el.

Nedtrain s-a gândit si la o metoda de abordare rapida a graffiti de pe peretii trenurilor si anume aplicarea unei vopsele speciale pe suprafetele respective, care se usuca intr-o jumatate de ora, explica Van As, in opinia caruia Nedtrain economiseste anual zeci de mii de euro prin idei de inovatii care vin de la angajati insisi.

Prin aceasta s-a redus numarul de incidente la locul de munca aproape de zero, in timp ce in 2006 au existat 144 de astfel de cazuri, insotite de lipsa de la serviciu pe motiv de boala.

Printre inovatii se mai numara si curatarea interioarelor trenurilor de catre Nedtrain, lucru care se intâmpla pe 14 trasee, cu mult succes.

Creatorii de graffiti nu par sa fie de aceeasi parere. Roland, un astfel de desenator de graffiti, nu da niciun semn de remuscare.

Pentru el, totul nu este decât un joc de-a soarecele si pisica.

Roland mentioneaza insa si un motiv mult mai inalt si anume acela ca graffiti face mai autentica lumea dichisita a cailor ferate olandeze.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata