Superjumbo A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, și-a încheiat zborul inaugural. Odată intrată în serviciu, aeronava cu pântec lat a devenit rapid favorita călătorilor aerieni, devansând rivalii în mai multe sondaje privind pasagerii. Cei din aviație au glumit pe seama popularității sale, deoarece era rareori plin, astfel încât chiar și pasagerii de la clasa economică se puteau întinde în timpul călătoriilor lungi. Din păcate, o lipsă de comenzi din partea companiilor aeriene a obligat Airbus să renunțe la acest avion în 2019.
Urmărind nava gigantică Starship a lui Elon Musk decolând de la Boca Chica din Texas săptămâna trecută, nu am putut să nu mă gândesc la locurile goale de pe A380.
La fel ca A380, zborul inaugural al Starship marchează primul pas al unui experiment îndrăzneț (chiar dacă nu a reușit să ajungă în spațiu). Este cea mai puternică rachetă din lume și va fi capabilă să transporte până la 150 de tone de încărcătură utilă pe orbita joasă a Pământului. Pentru a pune acest lucru în perspectivă, grupul de cercetare și strategie industrială Euroconsult se așteaptă ca 9.100 de tone să fie ridicate în spațiu între 2022 și 2031. Presupunând că Starship reușește să se extindă cu succes la o lansare pe săptămână, ar putea livra sateliți în valoare de un deceniu în 14 luni.
Dar, la fel ca în cazul A380, există întrebarea dacă industria sateliților are într-adevăr nevoie de capacitatea enormă pe care o oferă. Și, în cazul în care Starship trebuie să zboare cu capacitate de rezervă sau rar, va putea să își respecte promisiunea de a lansa la prețuri mult sub 200 de dolari pe kilogram pe orbita joasă a Pământului, o scădere uriașă față de cei 6.500 de dolari pe kilogram anunțați pentru un zbor cu Starlink pe racheta Falcon 9 la începutul acestui an?
Din fericire pentru Starship, nu va trebui să vâneze pentru afaceri în primii ani. Extinderea rapidă a constelației Starlink a lui Musk, cu planuri pentru aproximativ 7.500 de sateliți de ultimă generație care se vor alătura celor peste 3.000 deja pe orbită, va ține racheta ocupată în viitorul apropiat. Dar dacă furnizarea de servicii de lansare pentru Starlink va fi o afacere profitabilă este o altă problemă. SpaceX nu face transparență, așa că este greu de știut ce preț va plăti Starlink pentru acest serviciu.
Racheta, care va fi adaptată pentru a transporta astronauți și încărcături pe Lună în 2025, va avea, de asemenea, un sprijin puternic din partea Nasa și a guvernului american. Dar, dincolo de acești clienți, este dificil de evaluat dacă există o cerere independentă suficientă pentru a garanta un serviciu viabil din punct de vedere comercial bazat pe scara Starship.
Mulți dintre cei mai evidenți clienți care doresc să pună pe orbită constelații dau semne că vor evita în mod activ SpaceX, chiar dacă asta înseamnă să plătească mai mult. „Am observat un model de cumpărare în rândul acelor companii care văd Starlink ca pe o concurență”, a declarat Caleb Henry, director de cercetare la Quilty Space. Printre acestea se numără OneWeb, care a folosit Arianespace pentru a-și lansa majoritatea sateliților, și Amazon, care a cumpărat curse de la Arianespace, Blue Origin și ULA pentru constelația sa rivală, Project Kuiper. Preocupările legate de suveranitate ar putea, de asemenea, să descurajeze cumpărătorii din unele țări.
Ron Epstein, analist la Bank of America Securities, crede că SpaceX va avea dificultăți în a respecta promisiunea de preț scăzut în primii ani. „Starship va fi probabil mai scump decât estimările, având în vedere șansa redusă de a umple o întreagă lansare”, a spus el.
Chiar dacă Starship este capabilă să ducă prețurile la niveluri fără precedent, este posibil să nu vrea să canibalizeze afacerea Falcon 9, spune Pierre Lionnet, șeful departamentului de cercetare al organismului european de comerț spațial, Eurospace.
Lionnet pune, de asemenea, la îndoială credința ferventă a multora din industria spațială că doar prețurile de lansare la prețuri foarte mici vor stimula de fapt o creștere transformatoare a numărului de întreprinderi care doresc să meargă în spațiu. Prețurile de lansare anunțate pot scădea, dar vor fi suportate costuri suplimentare pentru ca un satelit lăsat de Starship să ajungă pe orbita preferată, la fel cum pasagerii lăsați de A380 pe un aeroport central trebuie să ia un zbor de legătură pentru a ajunge la destinația lor finală.
Și mai important, costul infrastructurii care să permită succesul acestor noi modele de afaceri – rețelele de sateliți în sine – trebuie să scadă. Lionnet estimează că, în medie, costurile de lansare reprezintă doar o cincime din costurile totale de infrastructură pentru constelațiile comerciale. „Lansarea este determinată de cererea de infrastructură. Chiar dacă lansarea este gratuită, nu înseamnă că este rațional din punct de vedere economic să pui ceva în spațiu”, a spus el.
Dar atunci, Starship nu a fost niciodată conceput pentru a satisface dorința pieței de lansare la preț redus sau pentru a stimula economia spațială. Musk a declarat că misiunea sa finală este de a duce oameni pe Marte. Pe parcurs, Starship va deschide cu siguranță noi posibilități pentru cei care doresc să meargă în spațiu. Dar va fi nevoie de mai mult decât Starship în sine pentru a transforma economia spațială.
Sursa – www.ft.com