China devine lider mondial în vânzările de autovehicule, depășind SUA
Conform datelor oficiale publicate pe 11 ianuarie 2010, vânzările de autovehicule în China au atins un nivel record de 13,64 milioane unități în anul precedent, depășind astfel performanțele din Statele Unite. Această creștere subliniază statutul Chinei ca cea mai mare piață auto la nivel global, conform unui raport al Asociației Producătorilor Chinezi de Autovehicule.
În 2009, vânzările au crescut cu un impresionant procentaj de 45%, comparativ cu cele 9,4 milioane unități din anul anterior. Această cifră a fost mult peste estimările inițiale care preconizau o țintă de aproximativ 10 milioane unități pentru același an.
Pe de altă parte, în Statele Unite s-a observat o scădere semnificativă a vânzărilor anuale cu aproximativ 21%, ajungându-se la doar 10,43 milioane autoturisme și vehicule comerciale ușoare – cel mai scăzut nivel din ultimele aproape trei decenii. Este important de menționat că datele referitoare la piața chineză includ și vehicule grele; chiar și fără cele aproximativ 650.000 camioane grele comercializate acolo, totalul rămâne superior celui din SUA.
Analistul Qin Xuwen de la Orient Securities a declarat că cererea pe piața chineză a fost extrem de ridicată pe parcursul întregului an trecut: „Au existat puține fluctuații sezoniere; mulți clienți au trebuit să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru livrarea mașinilor.” Vânzările autoturismelor au crescut cu aproape 53% până la cifra impresionantă de 10,3 milioane unitățI.
În luna decembrie a lui 2009 s-a observat o explozie a vânzărilor lunare care au crescut cu aproape 89%, atingând un total lunar record de circa un milion unitățI pentru a treia oară în acel an. Analiștii considerau că acest avans se datorează măsurilor guvernamentale stimulative care au atras numeroși cumpărători către showroom-uri. Se estimează ca ritmul pieței va reveni într-un mod mai echilibrat în anul următor, având o creștere anticipată în jurul valorii de zece procente.
Pe parcursul întregului an trecut (2009), mărcile auto chinezești reprezentau aproximativ o treime din totalul vânzărilor autoturismelor destinate pasagerilor. Restul pieței era împărțit între companiile mixte formate din parteneriate strice și importuri externe. SAIC-GM-Wuling s-a dovedit lider al pieței prin comercializarea unui număr impresionant de circa 976.800 vehicule.
Această companie este rezultatul unei colaborări între General Motors (SUA), SAIC Motor Corp – cel mai mare producător auto chinezesc – și Liuzhou Wuling Automobile. Pe locurile următoare se aflăm Shanghai Volkswagen (un joint venture între Volkswagen AG și SAIC) cu vânzări totale ce ating cifra medie anualizatăde728000unitati si Shanghai GM (între General Motors si SAIC) ce raportează vanzari in jurul valorii708400unitati in acelasi interval temporal.
Cel mai bine cotat model pe piața chineză este sedan-ul F3 fabricat sub marca BYD – unde miliardarul american Warren Buffet are o participație semnificativã – având vânzări totale ce ating cifra291000unitati inregistrate in aceastã perioadã . În rândurile mărcilor internaționale , Buick Excelle comercializat prin Shanghai GM ocupã prima poziție ,cu241100unitati vandute .
De asemenea , model-ul QQ produs sub marca Chery Automobile reprezenta cea mai accesibil variantã disponibilã consumatorilor , preţurile pornindde33 .800 yuani(aproximativ4951 dolari)pentru varianta standard dotata cu motor0 .8 litri .
Anotimpuri favorabile pentru constructorii auto chinezi le-au permis acestora să își extindǎ influenţa şi pe plan internațional , fiind pregătiti sa achiziţioneze branduri renumite precum Volvo şi Hummer . Zhejiang Geely Holding Group se aflǎîn pragulde finaliza achiziţia diviziei Volvo Car aparținând Ford iar Beijing Automotive Industry Holding Co.a reuşit recent sa obţină active importante ale Saab .
De asemenea Sichuan Tengzhong Heavy Industrial negociazǎ preluarea brand-ului Hummer directde la GM .