În contextul auto, schimbarea zgomotoasă a Berlinului privind interzicerea mașinilor cu combustie în UE până în 2035 și lista provizorie a tehnologiilor ecologice care urmează să aibă un avans sub noile stimulente de la Bruxelles.
Tonul a fost „constructiv”, a spus președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, despre conversațiile de ieri cu miniștrii cabinetului german despre amenințarea Berlinului de a se opune interdicției UE asupra motoarelor cu ardere internă până în 2035.
Dar nu a existat niciun semn al unei descoperiri consecutive care să înfrunte Germania și Italia, marile națiuni producătoare de mașini ale Europei, împotriva majorității continentului, scrie Laura Pitel la Berlin şi Alice Hancock la Bruxelles.
În acest context, Roma și Berlinul au cerut săptămâna trecută ca interdicția (care a fost deja agreată de statele membre și parlamentul european) să fie diluată, forțând UE să amâne pe termen nelimitat ceea ce trebuia să fie un vot de timbru de mâine.
Oficialii din Berlin spun că așteaptă o propunere de compromis. Asta a mers prost la Bruxelles. „Cred că acesta este Berlinul care încearcă să pună problema Comisiei”, a spus un oficial al UE, care a spus că cererile ministrului german al transporturilor Volker Wissing de a „depăși” ceea ce fusese deja convenit ar însemna redeschiderea întregii negocieri, adăugând: „Este imposibil.”
Germania a cerut ca mașinile care utilizează combustibili electronici sintetici, care sunt produse cu energie electrică din hidrogen regenerabil și alte gaze și pot fi utilizate în motoare convenționale, să fie scutite de interdicție. Acest lucru ar oferi un colac de salvare industriei auto germane, care găzduiește giganți auto precum Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz și generează aproximativ o cincime din veniturile industriale ale țării.
Wissing, profesionistul de piață liberă, pro-democrat liber auto, care a condus opoziția Germaniei față de interdicție, a spus că Frans Timmermans, comisarul UE pentru Green Deal, ar trebui „pur și simplu să scutească motoarele cu ardere. . . dacă funcționează doar cu combustibili sintetici”. El a spus tabloidului german Bild am Sonntag: „Atunci am avea o soluție deschisă din punct de vedere tehnologic”.
Von der Leyen (care s-a alăturat unei zile ale cabinetului german la Schloss Meseberg, un palat baroc la nord de Berlin) a declarat ieri că Bruxelles-ul susține pe deplin noile tehnologii. Dar ea a subliniat că acestea „trebuie să fie întotdeauna în conformitate cu obiectivele noastre de politică climatică”.
Rândul a provocat divizări în cabinetul german. Dar ieri cancelarul Olaf Scholz, care joacă adesea rolul de arbitru în coaliția sa formată din trei partide, l-a lăudat pe Wissing drept un „foarte, foarte bun ministru al transporturilor”.
Scholz și-a exprimat încrederea că blocajul ar putea fi atenuat. Dar se pare că a mai rămas mult kilometraj în dispută.
Mai sunt opt zile până când Bruxelles-ul își va dezvălui răspunsul legal la Legea SUA pentru Reducerea Inflației, cu lupte în curs de pregătire despre ce sectoare să includă, scrie Alice Hancock.
Nouă sectoare, inclusiv bateriile, energia solară și eoliană, pompele de căldură și hidrogenul regenerabil, trebuie considerate „tehnologii strategice net zero”, conform unui proiect al Actului Net Zero Industry, văzut de FT. Proiectele din acele zone vor fi în conformitate cu procedurile de autorizare mai rapide, controale de mediu mai puțin stricte și scheme de investiții.
În contextul auto, UE lansează o luptă împotriva pachetului de stimulente ecologice de 369 de miliarde de dolari al SUA, după ce mai mulți actori industriali din sectoare cheie au avertizat că ar fi tentați să părăsească Europa pentru oportunități de investiții mai însorite dincolo de iaz.
Dar ce se întâmplă cu sectoarele care nu sunt printre cele nouă numite?
Luați, de exemplu, combustibilii durabili pentru aviație, care sunt fabricați din materii prime nefosili, cum ar fi biomasa sau uleiul de gătit uzat și, deși încă în curs de dezvoltare, sunt promovați de companiile aeriene ca fiind cheia decarbonizării lor.
Companiile aeriene pentru Europa, un grup comercial, a descris excluderea sa drept „alarmant”, având în vedere stimulentele lansate de Washington. „Nu putem avea o situație în care SUA să lanseze covorul roșu pentru producătorii de (combustibil durabil pentru aviație), în timp ce Europa nu va pune decât birocrație”.
Pe de altă parte, includerea tehnologiei de fisiune nucleară a ridicat probleme în unele state membre ale UE. „Energia nucleară nu este regenerabilă și nici durabilă și nu ar trebui să fie în centrul investițiilor pentru neutralitatea climatică”, a spus un diplomat.
Alții vor fi încântați că nuclearul a ajuns pe listă. Nu în ultimul rând Franța, având în vedere campania sa actuală pentru recunoașterea industriei sale nucleare aflate în dificultate în legislația energetică a UE.
Ursula von der Leyen își începe săptămâna în America de Nord cu o vizită de două zile în Canada.
Sursa – www.ft.com