Indonezia a devenit al doilea mare furnizor mondial de cobalt, contribuind la o scădere bruscă a prețului metalului pentru baterii și sporind îngrijorarea occidentalilor cu privire la poziția dominantă a Beijingului în lanțul de aprovizionare cu mașini electrice.
Țara din Asia de Sud-Est a generat 9.500 tone de cobalt anul trecut – 5% din oferta globală – în creștere față de volumele minime înainte de 2021, potrivit unui raport anual de piață al Institutului Cobalt, un grup industrial. Acest lucru înseamnă că a depășit producătorii consacrați Australia și Filipine.
Creșterea bruscă a ofertei de cobalt indonezian – un produs secundar al industriei sale de nichel în creștere rapidă – a contribuit la scăderea prețurilor de la 40 de dolari pe livră în aprilie anul trecut la aproximativ 15 dolari, potrivit Fastmarkets.
În ciuda creșterii sale rapide, Indonezia rămâne cu mult în urma furnizorului numărul unu din lume, Republica Democrată Congo, care deține o cotă globală de 73%.
Cu toate acestea, preocupările legate de drepturile omului în minele din RDC, precum și controlul operațional al Chinei asupra multora dintre ele, au făcut ca producătorii de automobile să dorească surse alternative de aprovizionare sau să încerce să schimbe chimia bateriilor pentru a reduce utilizarea cobaltului.
Statele Unite au introdus Legea privind reducerea inflației, în timp ce UE a introdus Legea privind materiile prime critice, în încercarea de a reduce dependența de China pentru materiile prime pentru mașinile electrice și de a promova aprovizionarea pe plan intern sau din țări prietene.
Apariția Indoneziei ca furnizor de cobalt nu va face prea mult pentru a liniști astfel de îngrijorări, având în vedere că este determinată de asocierile în participațiune ale companiilor chineze și ale grupurilor locale.
„Dominația Chinei în Indonezia prezintă riscuri pentru piața mai largă, similar cu dominația producției din RDC”, se arată în raport, adăugând că aceasta ar putea submina obiectivele politicilor industriale ale SUA și UE de a reduce dependența de China prin intermediul lanțului de aprovizionare cu VE.
Oferta globală de cobalt a sărit cu 21% în 2022, ajungând la 198.000 de tone, mult mai mare decât creșterea de 13% a cererii.
Prețul a crescut brusc timp de un an din vara anului 2021, dar de atunci a scăzut, determinat de apariția Indoneziei, de ofertele abundente din RDC și de o scădere a vânzărilor de electronice portabile.
Împreună cu scăderea prețurilor litiului, scăderea a oferit o oarecare ușurare producătorilor de baterii.
Dar a creat, de asemenea, provocări pentru demararea și punerea în funcțiune a unor noi proiecte în Occident. De exemplu, proiectul Jervois din Idaho, cotat la bursă în Australia, care urma să fie prima mină de cobalt din SUA care se va deschide în ultimele decenii, a suspendat construcția finală la sfârșitul lunii martie din cauza prețurilor scăzute la cobalt și a costurilor ridicate de construcție.
Raportul a declarat că prețurile cobaltului vor rămâne sub 20 de dolari pe livră în acest an și că piața va fi bine aprovizionată cel puțin până la mijlocul deceniului, datorită creșterii puternice a ofertei din RDC și Indonezia.
Creșterea bruscă a cererii de vehicule electrice va împinge ulterior piața într-o penurie structurală spre sfârșitul deceniului, cererea urmând să se dubleze cu mai mult de 400.000 de tone până în 2030, potrivit raportului.
Cobaltul din Indonezia reprezintă, de asemenea, o problemă de mediu din ce în ce mai mare pentru producătorii de automobile, deoarece potențialul său de încălzire globală, de 36 de kilograme de CO₂ pe kilogram de cobalt, este de aproape patru ori mai mare decât oferta din RDC.
Sursa – www.ft.com