Orice entuziasm al pieței cu privire la rezolvarea (putativă) a confruntării privind plafonul datoriei a fost de scurtă durată. Acțiunile americane au deschis puternic ieri și s-au estompat până la plat. Randamentele obligațiunilor au scăzut puțin pe toată curba. Este acest lucru pentru că pieței nu-i pasă de acord sau nu crede că acesta rezolvă ceva?
Teoria low-end
Săptămâna trecută am fost moderatorul unui panel la FT Business of Luxury Summit din Monaco. A fost foarte distractiv. Marea concluzie este că industria luxului la nivel global este absolut mortală în acest moment. Sunt un fan al acestui sector; la urma urmei, Hyde pentru Jekyll al meu scrie despre haine. Dar (așa cum susțin aici) hiper-prosperitatea companiilor care se adresează celor bogați este doar parțial o veste bună pentru economie.
Ca și cum mi-ar dovedi punctul meu de vedere, în timp ce eu stăteam la taclale cu couturiștii pe Mediterana însorită, mai multe companii care trăiesc în cealaltă jumătate a spectrului economic – magazinele de dolari și cluburile de depozitare – au raportat rezultate. Acestea aveau o poveste mai puțin optimistă de spus.
Dollar Tree a raportat o mare schimbare de la bunuri durabile la alimente, ceea ce a afectat grav marjele. Acțiunile au scăzut cu 15% la aflarea veștii. Iată-l pe directorul executiv Rick Dreiling vorbind cu analiștii:
Consumatorul continuă să fie sub presiune. Pur și simplu sunt mai puțini dolari disponibili pentru ei, iar acești dolari nu merg la fel de departe ca acum un an sau doi. Am depășit multiplele runde de stimulare guvernamentală. Dolarii Snap (timbre alimentare) au fost reduși, iar rambursările de taxe sunt mai mici. Aceste efecte, combinate cu inflația persistentă, fac ca tot mai multe familii să acorde prioritate nevoilor în detrimentul dorințelor.
Câștigurile de la BJ’s Wholesale au declanșat, de asemenea, o vânzare a acțiunilor, iar modelul a fost similar, cu câteva diferențe importante. Directorul executiv Bob Eddy a declarat:
Afacerile noastre cu alimente și produse de consum au rămas robuste, cu vânzări compuse în creștere cu 8% … mai mult de jumătate din vânzările de mărfuri au fost determinate de creșterea traficului … suntem mulțumiți de creșterea cotei de piață în activitatea noastră principală în primul trimestru … consumatorii rămân selectivi în comportamentul lor de cumpărături, iar membrii sunt mai conștienți, continuând să facă eforturi pentru a-și economisi banii … ca urmare, valoarea compusă a mărfurilor și serviciilor noastre generale a scăzut cu 8% de la an la an
Tot mai mulți oameni fac cumpărături la cluburile de depozitare, care iau cotă de piață de la magazinele alimentare cu prețuri mai mari pe unitate. Dar ei sunt acolo pentru alimente în vrac, nu pentru televizoare cu ecran mare. La Costco, directorul financiar Richard Galanti a remarcat că clienții trec de la carnea de vită la carnea de porc și de la mărcile de marcă la mărcile de magazin:
Nu doar în această „recesiune” actuală sau în această preocupare pentru recesiune, (dar) istoric, în cadrul proteinelor proaspete, am văzut întotdeauna când există o recesiune, fie că a fost ’99 sau ’00 sau ’08, ’09, ’10, am vedea o anumită penetrare a vânzărilor să se schimbe de la carnea de vită la carnea de pasăre și de porc. Am văzut o parte din acest lucru acum…Cred că în ultimul trimestru am menționat că, de la un an la altul, există o creștere de 150 de puncte de bază în ceea ce privește penetrarea vânzărilor de mărci private. Iar anul acesta, la sfârșitul trimestrului, este de (încă) 120 de puncte de bază.
Am vorbit despre acest lucru de mai multe ori până acum. Să sperăm că imaginea devine mai clară cu fiecare iterație. Consumatorul american, în ansamblu, rămâne un cheltuitor puternic și absoarbe creșterile de prețuri cu puține plângeri. Dar, dacă ne uităm pe tot spectrul de reduceri – la magazinele mari, cluburile de depozitare și magazinele de un dolar – devine din ce în ce mai clar că consumatorii cu venituri mai mici sunt sub presiune și își schimbă semnificativ obiceiurile de consum. Acest lucru reduce marjele comercianților cu discount și ale companiilor de produse de bază în general, iar aceste acțiuni nu au performanțe bune, după cum arată graficul de mai sus. Dintre cele 37 de acțiuni de consum de bază din S&P 500, toate, cu excepția a cinci, au scăzut în ultima lună – și majoritatea dintre ele au scăzut semnificativ.
După ce am stabilit că consumatorii din segmentul inferior sunt supuși unei presiuni din ce în ce mai mari, următoarea întrebare este unde se va manifesta această presiune în continuare și cum pot reacționa investitorii. S-ar putea argumenta că dificultățile acestor consumatori reprezintă un semnal de alarmă pentru economia în general, dar nu sunt sigur că este cazul. Poate că economia poate merge mai departe chiar și în timp ce dificultățile quintilului de jos cresc; sper că nu este așa, dar s-ar putea să fie așa.
Unde va apărea stresul în continuare? Locul natural în care trebuie să ne uităm, mi se pare, sunt împrumuturile auto. Aproape toată lumea din America are nevoie de o mașină pentru a ajunge la serviciu, aproape toată lumea își finanțează achizițiile de mașini, iar ratele creditelor auto au crescut brusc. Dispunem de date bune în acest sens până la sfârșitul primului trimestru, din raportul Fed din New York privind datoria gospodăriilor. Iată graficul său privind trecerea la 90 de zile de neplată pentru creditele auto, segmentat în funcție de vârstă:
Tendința în rândul împrumutaților mai tineri este într-adevăr foarte rea. Pentru cei sub 30, tranzițiile de întârziere au depășit nivelurile de dinainte de coronavirus și se apropie de vârfurile din timpul crizei financiare. Pentru cei între 30 și 40, imaginea nu este mult mai bună. Și pare puțin probabil, având în vedere ceea ce am auzit de la comercianții cu amănuntul, ca lucrurile să se fi îmbunătățit din martie.
Cinicii înrăiți din rândul cititorilor Unhedged – o majoritate, presupun – se vor întreba cum să joace slăbiciunea de la capătul inferior al economiei de consum. Nu sunt sigur că am un răspuns bun. O cantitate destul de mare de contracție a marjelor pare să fi fost deja evaluată în stocurile de bază (și o primă mare este inclusă în stocurile de lux, cum ar fi LVMH). Acțiunile creditorului auto subprime Credit Acceptance au primit o lovitură atunci când au raportat tendințe de creditare slabe în împrumuturile acordate în ultimii ani, iar presiunea ar putea crește de aici încolo. Dar, la un preț de 13 ori mai mare decât câștigurile, această acțiune nu este pregătită pentru un boom.
Cel puțin acest lucru este clar: nu mai are prea mult sens să ne gândim la strategia de investiții în termeni de „consumator american”. Există o bifurcație din ce în ce mai mare între grupele de venituri care trebuie avută în vedere. Este o surpriză faptul că, pe măsură ce îngrijorările legate de o recesiune s-au instalat în acest an, produsele de bază de consum au subperformat consumului discreționar? Într-o lume divizată, are un sens solid.
Sursa – www.ft.com