În urmă cu trei secole, Thomas Jefferson, unul dintre ‘părinții fondatori’ ai SUA, lucra la biroul său stând în picioare. Potrivit France Presse, moda este pe cale să revină în SUA, unde din ce în ce mai mulți experți își exprimă îngrijorarea: să stai așezat toată ziua în fața biroului afectează grav sănătatea.
‘Stând așezat îți apropii moartea’, a declarat pentru AFP Rob Danoff, medic și membru-asociat al Asociației Osteopaților Americani (AOA).
Dureri de spate, degenerare musculară, boli cardiace, diabet, cancer de colon și chiar deces prematur — acestea sunt riscurile majore pe care le comportă munca sedentară, după cum atenționează o serie întreagă de studii apărute în ultimii ani.
‘Suntem o societate de ‘pleoștiți’. Cea mai mare parte a timpului stăm pleoștiți în fața biroului, iar când ne întoarcem acasă ne pleoștim pe canapea în fața televizorului. Combinația poate fi mortală’, este de părere Danoff.
Potrivit Institutului American de Sănătate, un adult american petrece în medie 7,7 ore pe zi în mod sedentar, iar 70% dintre funcționari petrec mai mult de 5 ore pe zi stând așezați în fața birourilor lor. ‘Însă, cu cât mai mult stai așezat, cu atât mai rău circulă sângele, fapt ce provoacă riscuri pentru sănătate. Iar mersul la sală după orele de muncă nu compensează (prejudiciile)’, subliniază Danoff.
Potrivit unui studiu publicat în The Archives of Internal Medecine, se înregistrează o creștere cu 15% a riscului de deces prematur pentru jumătate dintre persoanele sedentare (care stau așezate 8 ore pe zi) și cu 40% pentru cele mai statice (11 ore pe zi), în raport cu persoanele care stau așezate mai puțin de 4 ore.
Anul trecut, Asociația Medicală Americană (AMA) a adoptat chiar o recomandare în care îi îndemna pe ‘angajatori și angajați să găsească alternative la poziția șezândă, cum ar fi birouri pentru poziția în picioare și scaune-balon’. Mesajul a început să fie auzit, iar îndemnurile la ‘ridicatul în picioare’ sunt din ce în ce mai numeroase, mergând până la utilizarea de ‘birouri pentru lucrul în poziție ridicată’ (standing desks).
‘Astfel de birouri sunt cunoscute de circa 20 de ani în Europa, însă în SUA acestea sunt considerate o prostie’, declară pentru AFP Jeff Meltzer, a cărui firmă Applied Ergonomics, din Lincolnwood, Illinois (nord), creează spații de lucru. ‘Am văzut o enormă schimbare începând de anul trecut’, adaugă președintele acestei societăți, ale cărei vânzări de asemenea birouri a crescut cu 50% într-un an.
În California, sediile Google, Facebook și Twitter, întotdeauna prompte în a dicta tendințe, le folosesc deja. La Washington, Katheleen Hale, 34 de ani, fondatoare a ‘Rebel Desks’, vinde asemenea birouri avocaților, profesorilor universitari sau angajaților din domeniul sănătății, birouri pe care le completează uneori cu un ‘treadmills’, un covor rulant pe care mergi în ritm lent. ‘Oamenii doresc în prezent un spațiu de muncă sănătos. Ei petrec aici mai mult timp decât cu familiile lor’, afirmă tânăra femeie.
Bilaal Ahmed, 34 de ani, fondatorul platformei Linktank, a adoptat biroul reglabil, chiar dacă sănătatea sa este una excelentă. ‘Cu titlu preventiv, vreau să rămân în formă și activ chiar și când muncesc’, explică acesta. ‘Trebuie, însă, ca ecranul să fie la înălțimea potrivită, cu brațele perpendiculare pe corp, astfel că atunci când sunt obosit, mă așez’, adaugă Bilaal Ahmed.
Tocmai acest lucru îl preconizează Kathleen Hale: ‘Este necesară diversificarea. Stai în picioare, mergi, iar atunci când simți nevoia să te așezi, iei o pauză. Îi încurajăm pe clienții noștri să gândească că a sta pe scaun înseamnă să iei o pauză’, afirmă Hale.
‘Sunt mai activ fizic și, prin urmare, și mental și, de asemenea, mai productiv’, asigură Bilaal Ahmed, confirmând astfel rezultatele unor studii.
Atenție însă, avertizează osteopatul Rob Danoff, ‘dacă nu suntem făcuți pentru a sta așezați toată ziua, nu suntem făcuți nici pentru a sta în picioare tot timpul’, și această din urmă poziție putând provoca probleme. ‘Nu trebuie trecut de la o extremă la alta’, atenționează Danoff.
Să te ridici de pe scaun câte un minut la fiecare jumătate de oră, să mergi pe culoar, să urci scările mai degrabă decât să urci cu liftul, să te duci în birou la colegul tău în loc să-i trimiți un mesaj — ‘există multe soluții de bun simț, care nu necesită achiziția de echipamente sofisticate’, conchide Danoff. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)