Nouă strategie a muzeelor: aperitiv şi dans incluse în bilet

Ultima reţetă adoptată de muzee din New York până la Napoli este de a amesteca publicul tradiţional al artelor vizuale cu cel care frecventează localuri de noapte, scăderea vârstei vizitatorilor şi vânzarea de mai multe bilete de intrare, informează ediţia de miercuri a ziarului Corriere della Sera.

După cât se pare, iniţiativa funcţionează şi în fiecare anotimp creşte numărul muzeelor care recurg la muzică, aperitive, spectacole, arte multimedia, VJ set.
Cultura „after hour” la muzeu a venit de la Londra, unde spaţiile „Tate Modern” au găzduit în ultimii ani seri mitice precum „Minimalist Monday”, cu 3 staruri ale muzicii electronice – Robert Henke, Alva Noto şi Ryoji Ikeda.

De la serile „Late at Tate” s-a trecut la calendarul de întâlniri de seară „Lates” (www.lates.org) de muzică, drink, cinema şi spectacol, care astăzi implică o reţea de muzee, printre care British şi National Gallery.
Şi celălalt mal al Atlanticului a contribuit la răspândirea acestei tendinţe. „American Museum of Natural History” din New York a devenit chiar un punct de referinţă pentru muzica electronică, în timp ce PS1 din Long Island, templul artei tinere, găzduieşte seratele „Warm Up”: „dance music” de avangardă, unul din evenimentele cele mai importante ale verii newyorkeze.

În Europa, un punct de referinţă este „Macba” din Barcelona, care găzduieşte în luna iunie festivalul de muzică, spectacol şi mutimedia Sonar (http://2010. Sonar.es), căruia i se adaugă „Sonar kids”, conceput pentru copii. Numărul vizitatorilor este impresionant, ultima ediţie înregistrând 75.000 de persoane pentru cele trei zile (anul acesta la 17,18 şi 19 iunie).

La Amsterdam, muzeul Van Gogh propune „Vrijdagavonď, zilele de vineri seara cu bar şi DJ set în holul central, până la orele 22. În luna iulie, revin cu o nouă formulă „Video Drink-urile” de marţi seara, care anul trecut au atras 4.000 de persoane în patru seri.
Londra merge însă mai departe, grupul din filmografie ICA, ce prevede în iunie un program regulat de concerte, cu barul deschis până la ora unu noaptea, a propus pentru data de 11 iunie o seară specială cu DJ set pentru Cupa mondială de fotbal.

În Italia, startul l-a dat „Muzeul de artă contemporană din Napoli”, „Madre di Napoli”, prin „Apemadre”, aperitiv cu proiecţii video sau piese de teatru duminica şi „Madrenalina”, un live music, iar în iunie, un ciclu de spectacole organizate de „Napoli teatro festival Italia”.
„Arta contemporană este un limbaj care îşi extinde continuu propriile graniţe”, a explicat Eduardo Cicelyn, directorul muzeului. „Madrenalina s-a născut din dorinţa de a coopta un public diferit şi dacă se ţine seama de faptul că numai în această ultimă stagiune am avut 20.000 de vizitatori, pot spune că a fost o alegere de mare succes”, a precizat el.

În nord, Guggenheim din Veneţia a lansat anul trecut experimentul „Happyspritz”: bilet de intrare de 7 euro cu două aperitive incluse şi vizitarea muzeului. Anul acesta s-a recurs la această formulă toată luna mai. Intenţia este de a aduce la muzeu persoane cu vârsta cuprinsă între 20 şi 30 de ani, ce sunt mai puţin prezente în cadrul publicului muzeului. Este un nou mod de a cunoaşte muzeul cu acea doză de ironie care uneori este suficientă pentru a construi noi relaţii şi noi publicuri”, a explicat directorul Philip Rylands.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata