Din degradatul Neptune Magnet Mall din Mumbai, un gigant al transportului internațional de petrol a apărut în ultimele 18 luni, aparent de nicăieri.
De când Rusia a invadat Ucraina, compania a cumpărat mai multe petroliere decât oricine altcineva, trecând de la o afacere indiană necunoscută de transport maritim la unul dintre cei mai mari proprietari de nave din lume.
Gatik Ship Management deținea doar două tancuri chimice în 2021. Până în aprilie, a achiziționat o flotă de 58 de nave cu o valoare combinată estimată de 1,6 miliarde de dolari, potrivit experților în transport maritim VesselsValue.
Cu toate acestea, originile și proprietatea afacerii sunt un mister, în timp ce evidențele corporative ale acesteia sunt puține. Grupul a fost înregistrat ca exportator în India pe 31 martie a acestui an, dar nu apare în registrul corporativ oficial al Indiei.
Un indiciu important este că Gatik împărtășește o adresă în mall-ul trist cu compania Buena Vista Shipping, înregistrată în Mumbai, o altă operațiune puțin cunoscută care în urmă cu doi ani a raportat active în valoare de puțin peste 100.000 de dolari.
Cine deține cu adevărat Buena Vista Shipping și cine a finanțat extinderea rapidă a flotei Gatik a pus nedumerit piața petrolului. Însă brokerii navali, analiștii și comercianții de mărfuri suspectează o legătură cu cel mai mare client al său: gigantul petrolier rus Rosneft.
Flota nou achiziționată de Gatik a fost folosită în mare parte pentru a transporta petrol din Rusia, în principal către porturile din India, arată datele de urmărire a tancurilor. O analiză a datelor de la Financial Times de la Kpler, o companie de analiză, arată că grupul indian a livrat cel puțin 83 de milioane de barili de țiței și produse petroliere rusești – suficient pentru a satisface cererea totală de petrol din Marea Britanie pentru mai mult de două luni. Mai mult de jumătate din aceasta a venit de la Rosneft. Se crede că cifrele totale sunt chiar mai mari decât cele din setul de date al lui Kpler.
„După sancțiunile occidentale a fost inevitabil ca companiile petroliere ruse să vrea să intre în transport maritim și cred că Gatik este exemplul suprem al acestui fapt”, a declarat Viktor Katona, șeful analizei brute la Kpler.
„O companie dintr-o țară care este considerată prietenoasă cu statul rus, apare de nicăieri, cumpără o cantitate enormă de tancuri în mai puțin de un an și deservește aproape exclusiv fluxurile rusești.”
Sancțiunile occidentale asupra exporturilor de petrol rusești ca răspuns la invazia pe scară largă a Ucrainei de către Vladimir Putin în februarie 2022 au remodelat complet piețele petroliere globale. Rosneft, campionul petrolului controlat de Kremlin și cel mai mare producător al Rusiei, a fost în ochiul furtunii. Igor Sechin, directorul său executiv și un aliat apropiat al lui Putin, este una dintre figurile cele mai solicite și dure ale Kremlinului, ceea ce ia adus porecla Darth Vader.
UE a impus o serie de restricții asupra țițeiului rusesc, cel mai recent un plafon de preț al petrolului gestionat de companiile europene; Cei mai mari clienți ai Rosneft, Trafigura și Vitol, au renunțat anul trecut la acordurile cu acesta. În urma sancțiunilor, New Delhi a optat să-și majoreze importurile de petrol rusesc, mai degrabă decât să impună el însuși sancțiuni sau să respecte un plafon de preț impus de G7.
Acesta este contextul în care a apărut Gatik. VesselsValue, care urmărește vânzările de tancuri, calculează că Gatik a achiziționat cel puțin 56 de nave din martie 2022, inclusiv 13 nave numai în decembrie, când a început embargoul UE asupra petrolului rusesc.
Achizițiile l-au plasat pe Gatik printre cei mai mari proprietari de tancuri din lume, potrivit Rebecca Galanopoulos de la VesselsValue. „Pentru a pune acest lucru în perspectivă, din aproape 14.000 de tancuri vii, majoritatea acestor companii – 1.361 – dețin mai puțin de 10 tancuri vii; doar 20 de companii, inclusiv Gatik, dețin 50 sau mai mult.”
Vasele au dispărut și ele în umbră. Până la sfârșitul lunii martie, cel puțin 35 dintre navele lui Gatik dețineau asigurare occidentală – o condiție a cărei condiție este respectarea plafonului de preț al G7 pentru vânzările de petrol rusesc impus din decembrie anul trecut.
Până la începutul lunii aprilie, însă, niciuna dintre navele lui Gatik nu deținea asigurare de la niciunul dintre marii furnizori mutuali recunoscuți.
Navele învechite din flota în creștere a lui Gatik transportaseră anterior țiței în toată lumea, arată înregistrările de transport maritim. Odată achiziționați de grupul indian, au început să se concentreze puternic pe cursa Rusia-India.
Procedând astfel, Gatik, care înseamnă „viteză” în sanscrită, a contribuit la facilitarea uneia dintre cele mai semnificative schimbări ale fluxurilor de petrol din ultimele decenii. Înainte de războiul din Ucraina, Rusia a furnizat mai puțin de 1% din țițeiul Indiei. Acum reprezintă aproximativ 30%, conform statisticilor oficiale ale comerțului.
New Delhi nu a mustrat public Rusia pentru invazie și, în schimb, a beneficiat de milioane de barili de petrol rusesc, adesea vânduți cu o reducere mai mare decât altor cumpărători.
În primul trimestru al anului 2023, petrolul cumpărat de India a costat 48,03 dolari pe baril înainte de expediere – cu 10 dolari mai puțin decât media plătită de alte țări, potrivit cercetării Școlii de Economie din Kiev, bazate pe înregistrările vânzărilor de petrol din Rusia.
Prin astfel de tranzacții, India a absorbit cea mai mare parte a așa-numitului țiței din Urali pe care Rusia l-a exportat anterior pe piața UE. Cu toate acestea, unele rafinării indiene s-au plâns că amestecul rusesc greu a înfundat echipamente vechi de rafinărie, potrivit a trei persoane familiarizate cu problema.
Ca răspuns, Sechin de la Rosneft a semnat în martie un acord cu Indian Oil Corporation, cel mai mare rafinător al țării, pentru a crește în continuare exporturile de petrol către India și pentru a „diversifica amestecurile”. Rosneft a fost singura companie petrolieră rusă cu prezență în India înainte de război, datorită participației sale la rafinăria Nayara din Gujarat, a remarcat Katona de la Kpler. „Au avut deja un picior în țară și înțeleg cum se fac afacerile”, a spus el.
Natura exactă a relației dintre Gatik și Rosneft este neclară: Buena Vista, unde un membru al personalului a spus că Gatik face parte din grup, a refuzat să răspundă la întrebările FT. Dar relația este clar strânsă.
Oficialii indieni implicați în cumpărarea petrolului pentru rafinăriile lor au spus FT că au tratat direct cu Rosneft, nu prin intermediari. Încărcăturile sunt, de asemenea, vândute acum pe bază de „cost, asigurare și marfă” – ceea ce înseamnă că Rosneft este responsabil pentru livrarea țițeiului către portul de destinație din India – mai degrabă decât pe baza „Free On Board” pe care Rosneft a preferat înainte de război. când cumpărătorul a organizat transportul.
Sechin, un bon vivant pasionat de vin, vânătoare și jazz, este foarte temut la Moscova pentru legăturile sale cu serviciile de securitate. Fost traducător al armatei care vorbește fluent spaniola și portugheza, Sechin a transformat Rosneft într-un instrument eficient pentru politica externă a Rusiei în străinătate. Dar sancțiunile împotriva companiei au creat provocări pentru rolul său de principal exportator de petrol al Rusiei.
Intrând în război, Rosneft nu avea o flotă proprie semnificativă, bazându-se pe cumpărători pentru a-și muta petrolul. A făcut o scurtă încercare de a construi cisterne în 2014 cu producătorul rus Zveda, dar proiectul a înregistrat puține progrese, în parte pentru că Rosneft nu a crezut niciodată că Occidentul va risca să perturbe fluxurile globale de petrol prin blocarea accesului Rusiei la transport maritim, a declarat o persoană apropiată lui Rosneft. FT.
Dar sancțiunile și restricțiile au făcut ca Rosneft și alți producători ruși nu doar să găsească noi clienți, ci și nave pentru transportul petrolului. Pe măsură ce prețurile plătite pentru transportul petrolului rusesc au crescut, o „flotă fantomă” globală de nave opace, dispuse să riscă sancțiuni, a crescut pentru a servi această nouă piață profitabilă.
În Mumbai, vizitele la birourile companiilor indiene oferă câteva răspunsuri suplimentare despre Gatik și Buena Vista. La prima adresă dată pentru ambele companii din mall, s-a îngrămădit pe jos o poștă adresată misterioasei companii. Multe companii de transport maritim se bazează la Neptune Magnet Mall, numit corespunzător.
Pe 31 martie, Gatik Ship Management a folosit adresa mall-ului biroului abandonat când s-a înregistrat ca comerciant exportator la Direcția Generală pentru Comerț Exterior din India.
Ușa către birourile goale ale lui Gatik într-un mall din Mumbai și o scrisoare adresată companiei © FT montage
Recent, Buena Vista s-a mutat într-o nouă dezvoltare strălucitoare într-una dintre suburbiile mai bogate ale orașului, care se află lângă un lac. Un angajat a confirmat că Gatik face parte din grup înainte de a refuza să răspundă la întrebări suplimentare. Conducerea a vrut să păstreze un „profil scăzut”, a spus persoana.
Buena Vista nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
Directorii înregistrați ai Buena Vista sunt doi cetățeni indieni, Umesh Suvarna Vasu și John Pinto Agnelo, iar compania are și un birou în Dubai. Panourile de muncă nautice arată că compania a recrutat pentru o varietate de roluri în ultimul an, inclusiv bucătari șefi și uleiuri. Oamenii de la mall-ul care găzduia vechiul birou al lui Buena Vista au spus că compania a recrutat intens înainte de a se muta.
Toate navele Gatik, cu excepția a două, sunt înregistrate la companii cu o singură navă înregistrate în Insulele Marshall, iar proprietatea acestor companii nu este publică.
Cu toate acestea, într-un articol din 2016 din revista rusă Pioneer despre dragostea lui pentru jazz, Sechin a vorbit cu versuri despre una dintre trupele sale preferate, „magnificata” orchestră de jazz cubaneză, Buena Vista Social Club.
Fie prin coincidență, fie prin proiect, una dintre navele din flota lui Gatik se numește Buena Vista. Numele proprietarului său înregistrat în Insulele Marshall: Social Club Inc.
Sursa – www.ft.com