Companiile farmaceutice au tras primele lovituri într-o luptă cu NHS din Marea Britanie pentru o taxă de facto pe medicamente pe care o plătesc guvernului, avertizând că Marea Britanie ar putea pierde 6 miliarde de lire sterline din cercetare și dezvoltare.
Asociația Industriei Farmaceutice Britanice, organismul comercial al producătorilor de top, a declarat că taxa „excesivă” pentru medicamentele din Marea Britanie plătită de producătorii de medicamente înseamnă că Marea Britanie va pierde 5,7 miliarde de lire sterline în investiții în cercetare și dezvoltare în următorii cinci ani.
În cadrul schemei voluntare de stabilire a prețurilor și accesului la medicamentele de marcă în Marea Britanie, un acord între Departamentul Sănătății și industria farmaceutică, companiile trebuie să plătească guvernului un procent din veniturile lor britanice dacă factura NHS pentru medicamente crește cu mai mult de 2% anual.
Producătorii de medicamente obiectează cu tărie asupra modului în care anul acesta vor plăti guvernului 26,5% din vânzările lor din Regatul Unit, spunând că Regatul Unit are unul dintre cele mai punitive regimuri de „clawback” din lume.
Într-o cercetare comandată de ABPI, consultanța WPI Economics a spus că, dacă rata de plată s-ar menține între 20% și 30%, 5,7 miliarde de lire sterline din investiții în cercetare și dezvoltare ar fi renunțate între 2024 și 2028.
Acest lucru s-ar traduce, la rândul său, într-un produs intern brut al Regatului Unit de peste 50 de miliarde de lire sterline până în 2058, a adăugat WPI.
Richard Torbett, directorul executiv al ABPI, a declarat că cercetarea WPI „arată falsă economie a taxelor excesive de reduceri aplicate companiilor farmaceutice”.
Actuala schemă voluntară dintre departamentul de sănătate și producătorii de medicamente urmează să expire la sfârșitul anului 2023, iar negocierile privind următorul acord urmează să înceapă de Paște, industria farmaceutică pretinzând pentru o rată de recuperare de mai puțin de 10% din venituri. .
Torbett a spus „îndemnăm guvernul să cadă de acord asupra unui nou acord ambițios cu industria care . . . ne pune la egalitate cu concurenții noștri globali”.
Regatul Unit a negociat acorduri voluntare cu companiile farmaceutice din 1957, încercând să țină sub control costurile medicamentelor din NHS, încurajând totodată investițiile în medicamentele viitoare.
Producătorii de medicamente au semnat cel mai recent acord în 2019, fiind de acord să limiteze factura totală a medicamentelor NHS la o creștere de 2% în fiecare an și să ramburseze veniturile peste acest nivel.
În primii trei ani, producătorii de medicamente au trebuit să ramburseze 5 până la 10% din vânzările din Marea Britanie către departamentul de sănătate, dar în 2022 rata de recuperare a crescut la 15%, iar apoi la 26,5% în acest an.
Producătorii americani de medicamente AbbVie și Eli Lilly au devenit în ianuarie primele companii farmaceutice care s-au retras din schema voluntară cu guvernul Regatului Unit în semn de protest față de creșterea bruscă a plăților clawback.
Cu toate acestea, mișcarea lor înseamnă că, din aprilie, ei intră în domeniul de aplicare a unui sistem statutar britanic în baza căruia trebuie să plătească guvernului 27,5% din venituri.
Între timp, Bayer din Germania a declarat în ianuarie că reduce locurile de muncă în Marea Britanie din cauza taxei britanice pentru medicamente.
În timp ce niciuna dintre marile companii farmaceutice concentrate pe medicamentele brevetate nu a susținut că medicamentele lor sunt neprofitabile în baza acordului voluntar cu guvernul Regatului Unit, aproximativ patru din 10 medicamente acoperite de schemă nu sunt brevetate.
Această secțiune a industriei face eforturi pentru ca medicamentele sale să fie excluse din schemă.
Mark Samuels, directorul executiv al British Generic Manufacturers Association, a declarat că membrii săi au fost loviți de un „dublu zgomot”: plătirea înapoi pe lângă prețurile care sunt cu 70 până la 90% mai mici decât medicamentele originale.
Celltrion Healthcare, un producător sud-coreean de versiuni generice de medicamente biologice, se pregătește să retragă un tratament pentru cancerul de sân din Marea Britanie, susținând că regimul de clawback îi șterge profitul de pe acest medicament.
Matt Eddleston, directorul comercial și de operațiuni al Celltrion, a avertizat că compania s-ar putea chiar retrage din Marea Britanie. „Toate opțiunile sunt pe masă”, a spus el.
Fiona Thomas, director medical la KPMG, care oferă consultanță pentru companiile farmaceutice, a declarat că Regatul Unit nu este „în stăpânire” cu alte țări, regimul său de clawback luând 26,5% din veniturile anuale ale guvernului.
„În restul Europei, este în general mai mic de 10 la sută, multe în cifre joase cu o singură cifră”, a adăugat ea.
Producătorii de medicamente se plâng că suportă în mod greșit costul medicamentelor scumpe pentru Covid-19 prin schema voluntară cu guvernul.
Dar Rob Kettell, director de negocieri pentru medicamente comerciale la NHS England, a spus că acest lucru este greșit, deoarece schema scutea achizițiile guvernamentale centrale pentru pregătirea pentru pandemie, inclusiv vaccinuri.
Creșterea ratei de recuperare pare să reflecte parțial adoptarea mai rapidă a medicamentelor noi, cu prețuri mai mari.
Kettell a spus că NHS a accelerat accesul la medicamente noi, cu aranjamente comerciale mai creative. „Acesta este ceva de care a beneficiat atât companiile, cât și pacienții. Înseamnă acces mai rapid la noi pacienți și venituri anterioare”, a adăugat el.
El a mai spus că ratele de plată ale schemei voluntare erau în conformitate cu previziunile pe care guvernul le-a comunicat „foarte, foarte clar” industriei farmaceutice pentru a o ajuta să planifice.
După ce a fost implicat în negocierea actualei scheme voluntare în timp ce se afla la departamentul de sănătate, Kettell a spus că guvernul încearcă să creeze un „câștig, câștig, câștig”: asigurarea accesului rapid la noi medicamente pentru pacienți, sprijinirea industriei științelor vieții din Regatul Unit și asigurarea raport calitate/preț pentru contribuabil.
Olivier Wouters, profesor asistent de politici de sănătate la London School of Economics, a spus că momentul respingerii de către producătorii de medicamente împotriva taxei pentru medicamente din Marea Britanie a fost „suspect” și poate chiar „folositor de frică”.
„Pare ca o strategie care intră în renegocieri, pentru că dacă pur și simplu se retrag din schema voluntară, ei vor intra în (schema) statutară și vor plăti mai mult”, a adăugat el.
Departamentul de sănătate a spus că raportul WPI pentru ABPI nu este „credibil” și s-a bazat pe opinia companiilor care au un interes ca Marea Britanie să cheltuiască mai mult pe medicamente.
„Cheltuielile pentru medicamente reprezintă a doua cea mai mare proporție din bugetul general al NHS, după costurile cu personalul”, a adăugat acesta. „Prin controlul creșterii costului medicamentelor, asigurăm un raport calitate-preț pentru contribuabil și permitem NHS să continue să investească în accesul la medicamente noi și la alte servicii NHS.”
Sursa – www.ft.com