Ce valorează mai mult: succesul sau fericirea?

,,Fericirea poate exista doar în acceptare.” (G. Orwell)

Studiile realizate în domeniul fericirii arată că în procent de 40% din fericirea resimțită de noi, stă în puterea noastră de a o controla. Fericirea este adesea subiectivă și dificil de măsurat. Succesul este măsurat prin raportare la factori externi sau în comparație cu alte persoane. Fericirea este un atribut individual, în timp ce succesul poate fi atribuit unui individ sau unui grup. Fericirea este un scop spre care multe persoane aspiră. Oamenii, în general au o dorință puternică de a avea succes în viață și mulți tind să creadă că prin acest succes vor fi automat mai fericiți.

Este important să reținem că fericirea este o stare mentală, și nu o destinație. Se știe faptul că fericirea nu este o stare statică pentru că și cei mai fericiți oameni, au uneori momente de tristețe. A defini ce este fericirea este o sarcină dificilă întrucât fiecare o percepe într-un mod diferit. Unele persoane își găsesc fericirea în lucruri simple, cum ar fi: o zi petrecută în parc sau un eveniment fericit. Alte persoane găsesc fericirea ca fiind o stare de spirit. Studiile în psihologia pozitivă definesc persoana fericită ca pe cineva care experimentează frecvent emoții pozitive, cum ar fi: interesul, entuziasmul sau mândria, și rar trăiesc emoții negative cum ar fi: tristețea sau anxietatea.

Fericirea are legătură și cu gradul de satisfacție în viață, aprecierea vieții și cu momentele de plăcere. Fericirea este conectată cu experiențe emoționale pozitive. S.Covey afirmă despre succes următoarele: ,,Dacă definești cu atenție: ce îți dorești să se spună despre tine la propria ta înmormântare, vei găsi definiția ta despre succes.” Fericirea influențează nivelul succesului tău și nivelul succesului afectează fericirea ta.

R.St. John vorbește despre ideea că succesul nu este o stradă cu sens unic, ci o călătorie neîntreruptă, iar efortul depus nu se oprește în momentul dobândirii succesului. Pentru a fi în continuare un om de succes, este nevoie să creezi continuu idei noi și pasiuni noi. Este nevoie să îți amintești: de ce ai început să faci ceea ce faci, de la bun început? Dacă atingi culmea succesului tău și te oprești, nu vei putea asigura continuitatea succesului. Fiecare dintre noi, este învățat de la o vârstă fragedă că atingerea unui anumit nivel de succes este important. Depunem efort să obținem rezultate bune la școală, ne pregătim pentru admiterea la facultate, lucrăm pentru a construi o carieră de succes, după aceea muncim pentru a locui în casa mult visată sau să ne căsătorim cu persoana potrivită. Dar este o concepție greșită că fiecare dintre aceste realizări ne vor face fericiți. Adevărul poate fi și că nici una dintre aceste realizări să nu aibă nici o legătură cu nivelul nostru de fericire. Ceea ce se întâmplă este faptul că ne atingem scopurile individuale și ne simțim fericiți pentru o perioadă. Eventual descoperim că este nevoie să ne setăm noi scopuri de atins și chiar la un nivel mai înalt de succes pentru a obține același efect de satisfacție.

Ne aduce succesul: fericire și împlinire?

Când ne atingem scopurile fixate, ne simțim o perioadă fericiți, dar această fericire nu durează mult timp. In momentul în care am atins scopul vizat, deja începem să urmărim atingerea următorului nostru scop. Cei care sunt extraordinar de fericiți pot chiar atrage succesul prin atitudinea lor pozitivă și prin entuziasmul lor debordant.

Modalități susținute științific prin care putem deveni mai fericiti:

  1. Exprimă-ți recunoștința: pentru sănătate, familie, loc de muncă etc.
  2. Exersează ceva provocator: învață o limbă străină, învață să cânți la un intrument muzical, practică yoga etc.;
  3. Conectează-te cu cineva, investețe timp și efort în menținerea relațiilor de prietenie.
  4. Incetează să mai amâni ceea ce ai de făcut.
  5. Fii curios din punct de vedere intelectual prin: a citi o carte nouă, urmărirea unui documentar interesant sau prin purtarea de conversații pline de semnificații care au rolul de a ne inspira;
  6. Fii deschis la experiențe noi: la degustarea de noi preparate culinare, a încerca scuba diving etc.
  7. Exprimă-ți afecțiunea fizică: psihoterapeutul V. Satir, susține că fiecare dintre noi are nevoie de patru îmbrățișări pe zi pentru supraviețuire.
  8. Folosește-ți compasiunea: în relația cu cei mai puțin avantajați în viață, prin gesturi umanitare, de bunătate și bunăvoință.
  9. Fortifică relațiile tale.

Menținerea unui nivel confortabil de fericire, cere din partea noastră un efort continuu. Se recomandă următoarele exerciții zilnice pentru a construi fericirea de durată și bucuria:

  1. Manifestarea recunoștinței;
  2. Gesturile umanitare, de bunăvoință;
  3. Exercițiile fizice;
  4. Meditația, relaxarea;
  5. Completarea zilnică a jurnalului pozitiv;
  6. Încurajarea relațiilor sociale solide;

Autor: Magda Mînzatu, Psiholog

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata