PERICOL pentru copii. Riscul la care sunt supuși preșcolarii! Orientările canadiene privind mișcarea de 24 de ore pentru copiii de la naștere până la patru ani, alături de orientările globale ale Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) privind activitatea fizică, comportamentul sedentar și somnul pentru copiii cu vârsta sub cinci ani, sunt esențiale pentru o creștere și dezvoltare sănătoasă a celor mici. Aceste recomandări sunt menite să asigure o combinație echilibrată de activitate fizică, somn de calitate și timp limitat petrecut în fața ecranelor.
Preșcolarii nu fac sport și stau mult pe telefoane
Cu toate acestea, un studiu recent a scos la iveală faptul că doar 14% dintre preșcolarii din întreaga lume respectă aceste orientări. Recomandările includ cel puțin trei ore de activitate fizică pe zi, maxim o oră de timp petrecut în fața ecranului și 10-13 ore de somn de calitate. Nerespectarea acestor ghiduri îi expune pe copii riscului de obezitate, dificultăți de dezvoltare socială și emoțională, dar și de probleme motorii.
Studiul global, care a implicat peste 7.000 de preșcolari din 33 de țări, a arătat că 49% dintre aceștia au respectat recomandările privind activitatea fizică, 42% au respectat recomandările pentru timpul petrecut în fața ecranului și 81% au respectat orientările pentru somn. Acest dezechilibru subliniază provocările globale în menținerea unei dezvoltări sănătoase a copiilor.
Diferențele dintre țări: De la accesul la tehnologie la activitate fizică
Diferențele în respectarea orientărilor variază semnificativ între țări cu venituri diferite. Țările cu venituri mici au înregistrat cele mai bune rezultate privind comportamentul de mișcare (17%), în timp ce țările cu venituri medii au avut cele mai scăzute rate de aderență (14%). Țările cu venituri ridicate au avut o activitate fizică mai crescută și un somn de mai bună calitate, dar au întâmpinat dificultăți majore în limitarea timpului petrecut în fața ecranului.
Aceste discrepanțe pot fi explicate prin accesul diferit la tehnologie și infrastructură. Țările cu venituri medii, care trec printr-o tranziție de dezvoltare, se confruntă cu provocări în susținerea activității fizice din cauza lipsei infrastructurii adecvate, dar în același timp, creșterea accesului la telefoane mobile și alte dispozitive a dus la o creștere a comportamentelor sedentare.
Regiunea africană: Exemple pozitive și provocări de sănătate
Regiunea africană a înregistrat cele mai bune rezultate în ceea ce privește respectarea recomandărilor privind timpul petrecut în fața ecranului, cu 63% dintre preșcolari respectând aceste orientări. Acest lucru este probabil legat de accesul limitat la dispozitive electronice, ceea ce reduce timpul petrecut în fața ecranelor.
Inițiative precum Active Healthy Kids Global Alliance Global Matrix ajută la înțelegerea motivelor pentru care anumite regiuni, precum Africa, au un comportament mai bun în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranului. Canada, care respectă deja orientările în mare parte, ar putea oferi un model pentru țările mai puțin active, dar în același timp ar putea învăța din stilul de viață cu mai puține ecrane al regiunii africane.
Băieții au tendința de a petrece mai mult timp pe ecrane
Studiul a evidențiat și diferențe de gen în ceea ce privește timpul petrecut pe ecran și calitatea somnului. Băieții au petrecut mai mult timp în fața ecranelor și au avut un somn de calitate mai scăzută, ceea ce este în concordanță cu cercetările anterioare care au arătat că expunerea la ecran, în special în orele de seară, afectează calitatea somnului.
În concluzie, orientările globale ale OMS pentru copiii preșcolari sunt un reper important pentru sănătatea și dezvoltarea copiilor la nivel mondial. Totuși, nivelurile de conformitate rămân scăzute, ceea ce aduce noi provocări pentru sănătatea globală și subminează eforturile de a atinge Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite. Țările cu venituri ridicate și medii trebuie să găsească modalități de a echilibra accesul la tehnologie cu necesitatea de a promova mișcarea și un stil de viață activ pentru copii. Aceste provocări necesită inițiative de cooperare la nivel global și național pentru a sprijini un viitor mai sănătos pentru copiii din întreaga lume.