Google și-a lansat chatbotul Bard în încercarea de a rivaliza cu popularul ChatGPT al OpenAI, în timp ce încearcă să recupereze terenul pierdut în cursa pentru comercializarea tehnologiei de inteligență artificială generativă.
Gigantul tehnologic a început marți să lanseze chatbotul, primul său produs de AI de sine stătător pentru consumatori. Google a declarat că Bard, care oferă răspunsuri la întrebări bazate pe text, va fi rulat separat de motorul său de căutare Google.
Lansarea sa vine la aproape patru luni după ce rivalul OpenAI, susținut de Microsoft, a atras atenția la nivel mondial cu lansarea publică a chatbotului său, ChatGPT, declanșând o grabă a giganților tehnologici de a aduce o nouă inteligență artificială puternică bazată pe limbaj în domeniul căutării pe internet.
Săptămâna trecută, OpenAI a dezvăluit noul său model lingvistic, GPT-4, pe care utilizatorii îl pot accesa prin intermediul unei versiuni premium a ChatGPT și prin intermediul motorului de căutare Bing al Microsoft. Gigantul chinez de căutare Baidu și-a lansat, de asemenea, propriul chatbot, Ernie, pe care îl poziționează ca o alternativă în limba chineză la ChatGPT.
În ultimele săptămâni, inteligența artificială generativă a fost, de asemenea, integrată în aplicații de productivitate utilizate pe scară largă, cum ar fi Workspace de la Google, inclusiv Google Docs și Gmail, și în software-ul Office 365 de la Microsoft, precum și în aplicații populare precum Duolingo, permițând milioanelor de oameni să înceapă să interacționeze cu tehnologia.
Google a declarat că Bard va genera răspunsuri numai în limba engleză – mai degrabă decât în coduri de calculator sau alte limbi – și va oferi acces pe baza principiului „primul venit – primul servit” utilizatorilor care se înscriu pe lista sa de așteptare din SUA și Marea Britanie.
„Dorim să obținem feedback și să creștem treptat numărul de persoane care au acces la Bard”, a declarat Zoubin Ghahramani, vicepreședinte al Google Research. „Iar motivul este că vrem cu adevărat să putem testa și să învățăm din asta înainte de a o lansa pe scară foarte largă”.
Bard este construit pe baza tehnologiei de inteligență artificială a Google, cunoscută sub numele de LaMDA, sau Modelul lingvistic pentru aplicații de dialog, și a fost antrenat pe date de text preluate de pe întregul web deschis. De asemenea, se bazează pe rezultatele căutării Google, un nivel suplimentar de instruire care înseamnă că este mai puțin probabil să se contrazică cu informații incorecte.
Roboții de chat cu întrebări-răspunsuri s-au numărat printre primele valuri de produse de consum construite pe așa-numita inteligență artificială generativă – o tehnologie care utilizează cantități enorme de text generat de oameni pentru a produce răspunsuri plauzibile la interogări.
Dar Google a fost lent în lansarea inteligenței artificiale conversaționale în comparație cu rivalul său Microsoft, care în ianuarie a anunțat o investiție de „mai multe miliarde de dolari” în OpenAI. Criticii spun că Google este constrâns de afacerea sa extrem de profitabilă de căutare, care îl descurajează să introducă AI generativă din cauza capacității sale de a rezuma rezultatele căutării într-un singur răspuns.
Jack Krawczyk, unul dintre liderii de la Bard, a declarat că societatea a dorit ca oamenii să trateze chatbotul ca pe un „experiment” pentru a genera idei și strategii, mai degrabă decât ca pe un înlocuitor pentru căutare.
El a spus că acest lucru s-a datorat faptului că a afișat aceleași limitări pe care se știe că modelele precum GPT-4 le au, inclusiv halucinații sau informații inventate și prejudecăți extrase din datele pe care au fost antrenate.
De asemenea, modelele nu sunt complet actualizate cu informații în timp real de pe web, astfel încât tind să rămână în urma prezentului, ceea ce duce la unele inexactități.
Krawczyk a declarat că răspunsurile produse de Bard nu vor furniza citatele la materialul sursă, cu excepția cazului în care citează direct de pe anumite site-uri web. Cu toate acestea, Bard permite utilizatorilor să caute pe Google orice fapt pe care doresc să îl clarifice direct prin interfața chatbotului, folosind un buton „Google it”.
Într-o demonstrație live, chatbotul a fost capabil să sugereze diferite moduri de a scrie articole pentru Financial Times pe un anumit subiect, precum și să ofere idei pentru petrecerile de aniversare pentru copii.
Siguranța modelului a fost testată la nivel intern chiar de către Google și a fost testată cu un set extern de așa-numiți „Trusted Testers” – consumatori care se înscriu pentru a testa noile produse și servicii Google.
Săptămâna trecută, Google a anunțat îmbunătățiri AI la Google Workspace – care include Google Docs, Gmail și foile de calcul concurente Excel – arătând cum instrumentele sale pot scrie e-mailuri pe baza câtorva indicații, folosind diferite tonuri.
Sursa – www.ft.com