– Cu toate că tragediile rutiere se ţin lanţ, îngrozind opinia publică prin adevăratele carnagii de pe drumurile judeţului Iaşi în care sunt implicate autoturismele de transport public, reprezentanţii Registrului Auto Român (RAR) se încăpăţânează să ţină la secret rezultatele controalelor tehnice întreprinse în trafic.
– Conducerea staţiei RAR Iaşi a refuzat să precizeze care este starea tehnică a maşinilor utilizate de cele două societăţi care asigură transportul în comun pe străzile municipiului Iaşi, SC Unistil SRL şi RATP.
.
Pentru a aprofunda subiectul documentării, reporterii revistei FINANCIARUL s-au interesat şi despre condiţiile în care se realizează inspecţiile tehnice periodice în staţiile din judeţ, avizul ITP fiind esenţial pentru confirmarea faptului că o maşină întruneşte condiţiile pentru a circula în siguranţă în trafic. Şi la acest capitol ne-am lovit de lipsa de transparenţă a RAR care se ascunde în spatele statutului de francizor. Potrivit reprezentanţilor RAR, acest statut îi împiedică să declare public neregulile constate în staţiile ITP din judeţ.
.
Despre mijloacele de transport în comun nu se ştie nimic
.
La solicitarea oficială de informaţii adresată RAR Iaşi cu privire la numărul verificărilor şi defecţiunilor depistate la autovehiculele care asigură transportul public în municipiul Iaşi, ni s-a răspuns printr-o înşiruire de citate din legislaţie care, în fapt, nu reprezintă altceva decât un refuz alambicat de a prezenta realitatea.
„Oprirea vehiculelor ce sunt supuse controlului nu urmăreşte efectuarea de studii statistice, ci excluderea de la circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor ce pot prezenta defecţiuni tehnice”, au comunicat reprezentanţii RAR Iaşi.
Octavian Varvara, şeful RAR Iaşi a raportat că, de la începutul anul şi până în prezent, instituţia pe care o conduce a controlat în trafic peste 1.580 de maşini, dintre care 1.014 vehicule (64%) au fost depistate cu defecţiuni tehnice.
Dintre acestea, 302 au fost depistate cu defecţiuni majore ce prezentau un pericol iminent de accident.
Nimic, însă, despre mijloacele de transport în comun, în care urcă, zilnic, sute de ieşeni.
.
Nici 1% din maşinile înmatriculate în Iaşi nu au fost verificate în trafic
.
Chiar şi aşa, având în vedere că parcul auto al judeţului prezenta, la sfârşitul lunii august, 117.000 de autovehicule înmatriculate, din care aproximativ 97.000 sunt autoturisme, numărul controalelor nu acoperă nici 1% din totalul maşinilor ce circulă pe drumurile Iaşului.
.
„Unistil şi instituţiile statului, complici la crimă cu premeditare”
.
Dacă reprezentanţii RAR ar fi atât de ocupaţi cu controlul tehnic al maşinilor din trafic, astfel încât să nu le mai rămână timp de statistici, atunci nu am mai vedea pe străzi autobuze şi microbuze precum cele în care sunt înghesuiţi ieşenii, zi de zi, în drum spre serviciu şi retur.
Atât SC Unistil SRL cât şi RATP sunt pe buzele călătorilor la fiecare cursă efectuată cu „autobuzele şi microbuzele groazei”.
„Sunt atât de vechi şi de hârbuite de zici că mai au un pic şi se dezmembrează în mers. Şoferii de la Unistil circulă cu cheia în buzunar pentru a mai strânge frânele la capăt de cursă. Nu înţeleg cum a fost posibil să primească dreptul de a circula pe drumurile publice asemenea rable. Cum a fost posibil ca operatorul să primească licenţă de transport cu asemenea coşciuge pe roţi.
Atât operatorul, cât şi instituţiile statului care dau avize cu ochii închişi, nu sunt altceva decât complici la crimă cu premeditare pe drumurile publice”, ni s-a plâns Răzvan Tănase, care este nevoit să parcurgă zilnic traseul Iaşi-Tomeşti, pe traseul câştigat de SC Unistil SRL Bârlad.
.
Avize ITP, date „cu ochii închişi”
.
Mai grav decât atât este că, din şase în şase luni, fiecare dintre aceste mijloace de transport în comun ies pe poarta staţiei ITP cu avizul de bun tehnic la purtător, putând dovedi cu acte în regulă că are Instecţia Tehnică Periodică efectuată.
Întrucât garajul firmei Unistil SRL, patronată de omul de afaceri Vasile Puşcaşu, este gard în gard cu staţia ITP a Regiei Autonome de Transport Public (RATP), autobuzele Unistil sunt verificate, cum se zice, „ca între vecini”.
„Cum intrăm cu maşinile în staţia ITP, tot aşa şi ieşim. Inspectorii de acolo închid ochii şi dau avizul aşa trecând cu vederea numeroasele defecţiuni pe care le prezintă autobuzele Unistil, în virtutea unei înţelegeri cu patronul, Vasile Puşcaşu”, ne-a povestit unul dintre foştii şoferi ai Unistil.
Starea de fapt a fost confirmată de mai mulţi şoferi, foşti sau actuali angajaţi la firma privată ce a câştigat toate traseele scoase la licitaţie în municipiul Iaşi.
.
„Şşşşt, nu perturbaţi climatul concurenţial între staţiile ITP!”
.
Întrebat despre acurateţea cu care se fac inspecţiile tehnice în staţiile ITP din judeţ, şeful RAR Iaşi, Octavian Varvara, a răspuns că nu poate face comentarii pentru a nu perturba climatul concurenţial între cele peste 30 de staţii autorizate din judeţ. Toate staţiile ITP din judeţ sunt avizate de RAR.
„În activitatea de inspecţie tehnică periodică, autoritatea RAR se concretizează prin folosirea mărcii înregistrate RAR de către operatorii economici sau instituţiile publice autorizate să desfăşoare activitate de ITP. Având în vedere că RAR, în calitate de francizor, trebuie să asigure respectarea unui cadru concurenţial pe piaţa ITP din România, precizăm că nu putem să ne exprimăm public un punct de vedere referitor la activitatea desfăşurată în cadrul unei staţii ITP din sistem”, se precizează în comunicatul oficial al RAR.
Octavian Varvara a precizat, însă, că activitatea staţiilor ITP este monitorizată prin descinderi la faţa locului ale inspectorilor RAR care reverifică starea tehnică a maşilor aflate în acel moment în staţie.
„În urma reverificărilor noastre se constată dacă responsabilii respectivei staţii ITP dau sau nu verdicte eronate. În funcţie de neconformităţile tehnice constatate suplimentar de specialişti cu ocazia reinspectării vehiculelor sunt aplicate sancţiunile prevăzute de cadrul legal”, a încercat s-o dreagă reprezentantul RAR Iaşi.
Acesta a mai precizat că, de la începutul anului, în judeţul Iaşi, au fost reinspectate 1.276 de vehicule, fără a menţiona, însă, în ce proporţie avizele date de inspectorii tehnici erau conforme cu realitatea.
Autor:
Alina UNGUREANU, Financiarul
.