Ce vinde Avon în stradă: creme şi rujuri ţinute în soare la 40 grade Celsius

– Reprezentanţii Avon vând creme şi rujuri ţinute în soare la 40 grade Celsius, în condiţiile în care cosmeticele trebuie depozitate şi expuse la maxim 25 de grade Celsius

– Specialiştii avertizează că o cremă ţinută în soare la temperaturile caniculare, cum au fost cele din ultima săptămână, poate provoca reacţii adverse grave

– Inspectorii de la Protecţia Consumatorului Iaşi s-au rezumat doar la a constata această neregulă, dându-i un simplu avertisment unui singur comerciant, pe care l-au găsit pe stradă după ce au fost sesizaţi de redactorii revistei Financiarul

– Deşi aceste practici de comercializare se aplică de ani de zile, responsabilii Avon Cosmetics SRL Bucureşti se „spală pe mâini” şi spun că „nu le încurajează, dar le recomandă vânzătorilor ambulanţi utilizarea lăzilor frigorifice”!

 

De ani buni de zile un act de comerţ ilegal se petrece în voia cea bună sub nasul autorităţilor ieşene dacă nu chiar cu concursul acestora. Astfel, nu mai puţin de 15 reprezentanţi Avon, deţinători de SRL, AF sau PF îşi vând cremele, rujurile sau şampoanele pe tarabe improvizate răspândite în tot oraşul sub pretextul că fac „promovare”.

La adăpostul acestei sintagme îşi scot în fiecare săptămână sau lună câte un „aviz de principiu pentru promovare de produse” de la Biroul Organizare Evenimente Speciale din cadrul Primăriei Iaşi.

Acest aviz le dă dreptul de a-şi amplasa tarabele sau corturile pe domeniul public pentru a-şi prezenta marfa şi a strânge comenzi, vânzarea propriu-zisă nefiind permisă în acelaşi loc.

Paradoxal, taxa locală pentru comerţ ambulant este de circa două ori mai mică decât cea pentru „prezentare de produse”. De ce aleg reprezentanţii Avon varianta mai scumpă? Pentru că în concordanţă cu hotărârile Consiliului Local Iaşi, nu există bază legală pentru autorizarea comerţului ambulant tot timpul anului, ci numai la sărbători şi evenimente speciale.

 

Ce ştie Primăria?

„Consiliul Local a adoptat o hotărâre prin care se acordă dreptul de închiriere a domeniul public pentru acte de promovare a produselor şi serviciilor. Pentru aceasta se acordă un aviz de principiu, iar solicitantul achită o taxă de 3 RON/mp/zi. Cum majoritatea amplasamentelor sunt de 4 mp, chiria plătită primăriei este de 360 RON pe lună. Din câte am înţeles, reprezentanţii care au cerut aviz pentru prezentarea de produse Avon, utilizează această metodă pentru a-şi promova produsele şi a prelua comenzi, vânzarea urmând a avea loc la domiciliul clientului sau în altă locaţie”, ne-a declarat Remu Haras, consilier în cadrul Biroului Organizare Evenimente Speciale al Primăriei Municipiului Iaşi.

Până aici nimic în neregulă, municipalitatea încasează nişte bani la buget, iar reprezentanţii fac şi ei o afacere. Problema este că respectiva autorizaţie dă dreptul întreprinzătorului să utilizeze domeniul public strict pentru promovare.

Însă, este un fapt cunoscut că de la respectivele tarabe, cei interesaţi nu primesc doar informaţii cu privire la produsele cu pricina, ci le şi achiziţionează, achitând contravaloarea acestora din catalogul cu preţuri.

Acest fapt nu poate însemna altceva decât că între reprezentant şi client se derulează un act de comerţ stradal, pentru care este nevoie de un alt tip de aviz ce se eliberează în cu totul alte condiţii legale de către Serviciul Avize Mici Întreprinzători al municipalităţii.

 

Cum şuntează legea reprezentanţii Avon

Taxa pentru comerţ stradal este mai mică decât cea pentru „prezentare de produse”, variind între 1 şi 2 lei pe mp pe zi, în funcţie de zona unde se află amplasamentul.

Paradoxal, reprezentanţii Avon achită lunar o taxă de circa două ori mai mare decât dacă ar intra în legalitate. De ce preferă să plătească mai mult şi să şunteze legea?

Misterul se risipeşte când aflăm că avizul de principiu pentru comerţ ambulant (diferit de cel stradal – desfăşurat în incita unor chioşcuri cu regim de construcţie provizorie) se acordă numai pentru anumite perioade din an, cum sunt sărbătorile legale, Sfânta Parascheva, 1-8 Martie etc.

„Spre deosebire de avizele pentru promovare care se dau foarte repede, orice solicitare pentru comerţ ambulant intră într-o comisie de avizare şi durează circa trei săptămâni pentru a primi aprobarea. Mai mult, acestea nu se acordă decât în condiţii şi perioade speciale”, ne-a explicat reprezentantul Primăriei Iaşi.

Drept urmare, nu există bază legală pentru desfăşurarea de acte de comerţ ambulant, tot timpul anului, pe domeniul public. Vâzând că nu au cum să intre în legalitate, reprezentanţii Avon, cu sprijinul nemijlocit al primăriei şi al celorlalte autorităţi publice cu atribuţii de control, au recurs la tertipul cu avizul de prezentare.

 

Toate amplasamentele din Iaşi, rezervate de reţeaua de cosmetice

În Iaşi, la ora actuală există 15 amplasamente pentru prezentare de produse, toate ocupate de ani buni de aceiaşi repretentanţi Avon, unii preferând zilele lucrătoare, iar alţii week-end-ul.

Spre exemplu, cei mai activi în funcţie de numărul de solicitări depuse sunt trei Persoane Fizice (PF Păduroiu,  PF Matanie şi PF Cucoş) care ocupă amplasamentele din Podu Roş, dar şi SC Costi-Dia SRL care ocupă amplasamentul din zona Tătăraşi-Oancea.

 

1.000 RON amendă pentru reprezentantul din Tătăraşi

Chiar luni, 26 iulie, Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (OJPC) Iaşi a acordat o amendă în valoare de 1.000 RON pentru SC Costi-Dia SRL, care comercializează, printre altele, produse cosmetice Avon pe unul dintre amplasamentele autorizate de municipalitatea ieşeană, în zona Tătăraşi.

„Cu ocazia controlului întreprins, săptămâna trecută, pe tematica produse cosmetice,  a fost depistat un comerciant stradal care vindea, printre altele, şi produse Avon”, ne-a declarat Daniel Piftor.

Controlul a relevat faptul că unele dintre produse aveau vicii de etichetare, mai exact nu erau înscrise condiţiile de păstrare, iar termenul de valabilitate era ambiguu.

„Pur şi simplu nu puteai să-ţi dai seama dacă data înscrisă reprezintă data fabricaţiei sau termenul până la care este valabil produsul. Administratorul societăţii a fost invitat luni, 26 iulie, la sediul OJOPC pentru clarificări rezultatul fiind confiscarea mărfii neconforme şi aplicarea unei amenzi de 1.000 RON pentru etichetarea necorespunzătoare”, ne-a informat directorul OJPC Iaşi.

Cu toate că de etichetare nu se ocupă comerciantul, acesta suportă, conform legii, consecinţele pentru viciile de etichetare. „Înainte de a ahiziţiona marfa, comerciantul trebuie să fie atent la informaţiile înscrise pe produs. Dacă eticheta nu este corectă, completă şi lizibilă el trebuie să refuze marfa respectivă, în caz contrar, suportă rigorile legii, cum este şi situaţia de faţă”, ne-a explicat Piftor.

 

Avon Cosmetics „se spală pe mâini” de practicile membrilor propriei reţele

Întrebaţi despre modul cum gestionează comerţul pe domeniul public, responsabilii Avon Cosmetics SRL Bucureşti s-au spălat pe mâini pur şi simplu. Cu toate că aceste practici sunt generalizate în rândul membrilor reţelei Avon din toată ţara, compania-mamă le cunoaşte şi le tolerează de mulţi ani, nefăcând nimic pentru a le descuraja.

„Noi suntem o companie de vânzări directe, iar ceea ce reprezentanţii decid să facă cu marfa este responsabilitatea lor. Compania nu încurajează vânzarea produselor în aer liber, comercializarea recomandată şi promovata fiind doar prin sistemul de vânzări directe. În cazul în care reprezentantul recomercializează aceste produse, este singurul responsabil de locaţia în care o face. Aceştia nu sunt angajaţi ai noştri, ci persoane fizice autorizate sau juridice. Contractul pe care îl încheiem cu persoanele care doresc este o fişă de înscriere care cuprinde toate informaţiile şi condiţiile de comercializare aprobate  conform reglementarilor europene în vigoare”, ne-a declarat Denisa Mărculescu, specialist PR al SC Avon Cosmetics SRL.

 

Avertisment şi „indicaţii preţioase”, pentru cosmetice ţinute în soare

Problema mai gravă este că marfa expusă de comercianţii stradali este una perisabilă şi care poate influenţa sănătatea utilizatorului. Specialiştii avertizează că o cremă ţinută în soare la temperaturile caniculare, cum au fost cele din ultima săptămână, poate provoca reacţii adverse grave odată ajunsă în contact cu pielea clientului mai puţin precaut cu privire la condiţiile de păstrare a produselor pe care le achiziţionează.

Interesant de remarcat, în cazul controlului efectuat de OJPC Iaşi la SC Costi-Dia SRL este că „tonetistul” în cauză a fost amendat pentru etichetare necorespunzătoare, fapt ce nu ţine în mod direct de activitatea sa, iar pentru că ţinea cosmeticele în soare a primit doar un avertisment şi „indicaţii preţioase” de la inspectori.

„Într-adevăr cosmeticele erau ţinute la temperatura mediului ambiant, iar în ziua controlului erau 36 de grade Celsius la umbră. Aceasta în condiţiile în care cosmeticele trebuie depozitate şi expuse la maxim 25 de grade Celsius. Comerciantul a primit avertisment pentru nerespectarea condiţiilor de depozitare, marfa fiind confiscată pentru etichetare necorespunzătoare”, ne-a mai spus Piftor.

 

Incredibil: Avon recomandă lăzile frigorifice pentru comercianţii stradali

La întrebarea cum comentează faptul că reprezentanţii Avon vând creme şi rujuri ţinute în soare la 40 grade Celsius, specialistul PR al companiei ne-a comunicat un fapt uimitor şi anume că firma mamă recomandă reprezentanţilor din teritoriu „utilizarea lăzilor frigorifice” pentru revânzarea în aer liber a produselor.

„Reprezentantul Avon  primeşte cutia cu produse prin intermediul unei firme de curierat specializată, la adresa indicată de acesta la data plasării comenzii. Până la livrarea acestora cât şi pe perioada transportului, produsele sunt păstrate în condiţii optime, conform reglementărilor europene în vigoare. Compania nu încurajează vânzarea produselor în aer liber. În cazul în care aceştia aleg să comercializele produsele astfel, le recomandăm utilizarea lăzilor frigorifice”.

Directorul OJPC Iaşi consideră ca fiind neconformă, din punct de vedere al reglemetărilor de protecţie a consumatorilor, depozitarea cosmeticelor într-o simplă ladă frigorifică.
„Pentru orice produs trebuie respectate condiţiile prevăzute de producător, iar lada frigorifică nu se numără printre acestea, întrucât nu poate păstra un mediu constant din punct de vedere al temperaturii şi umidităţii”, ne-a mai spus Daniel Piftor.

 

Nu i-a „deranjat” nimeni, ani la rând

Cum este posibil ca practica descrisă mai sus să se perpetueze ani la rând, fără ca vreo autoritate în domeniu să se sesizeze? Foarte simplu. Cu avizul ştampilat şi parafat de municipalitate, reprezentanţii Avon îşi instalează nestingheriţi măsuţele pe domeniul public, ştiind foarte bine că, odată acoperiţi cu hârtii, nu-i mai întreabă nimeni despre ce şi cum îşi „prezintă” marfa.

„Eu mă ocup doar de analiza documentelor depuse şi de avizare. De controlul în teren cu privire la respectarea prevederilor din aviz se ocupă Poliţia Comunitară şi Corpul de Control al Primăriei. În decursul anilor, am fost înştiinţat de o singură neregulă din partea reprezentanţilor Avon. O astfel de persoană a fost sancţionată de Poliţia Comunitară pentru că nu şi-a ridicat avizul de la noi, cu toate că depusese documentaţia, iar solicitarea fusese aprobată”, ne-a mai spus Haras.

Nici răspunsul directorului OJPC Iaşi, Daniel Piftor, numit în funcţie de aproximativ o lună, nu face mai multă lumină la această întrebare.

Nu ştiu cum a fost posibil să nu-i deranjeze nimeni. Poate au fost alte priorităţi sau lucruri mai urgente de controlat. Poate nu au atras atenţia prin ceva deosebit şi de aceea nu i-a remarcat nimeni de la OPC. Poate nu i-a văzut nimeni. Eu i-am văzut şi am dispus o serie de controale, urmând a mai organiza şi altele pe tematica vânzărilor stradale. Important este să fim cât mai discreţi pentru a reuşi să-i prindem în fapt, altfel se anunţă unii pe alţii şi fug de la faţa locului”, a încheiat Daniel Piftor.

 

Citește și
1 Comentariu
  1. oscar spune

    Sincer, chiar nu aveti alte articole cu probleme de impact major de publicat?
    Va legati de cateva persoane care incearca sa mai castige un ban in plus.Era mai bine sa iasa in strada sa faca o greva ca nu le ajunge salariul? sau sa incerce sa un al doilea job, pentru a plati intretinere, lumina, cablu, taxe la stat(ptr primarie, OPC, Politia Comunitara si altii tinuti in spate de cei cu firme)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata