– Societatea „Blue Air – Transport Aerian” SA, cel mai mare transportator aerian privat din România, se confruntă în acest moment cu două cereri de deschidere a procedurii de insolvenţă asupra sa. Prima dintre aceste solicitări a fost formulată de concurentul „Carpatair” SA, la data de 17 martie 2010, Tribunalul Bucureşti stabilind drept termen de judecată data de 30 iunie 2010.
Mai puţin norocos în ce priveşte termenele de judecată este un alt creditor, SC „Service Excellence Solutions” SRL, care a solicitat deschiderea procedurii insolvenţei asupra „Blue Air” la data de 23 martie a.c., dar a primit termen de judecată pentru data de 21 septembrie 2010.
Mai puţin importante în cele două cazuri sunt sumele pentru care creditorii au solicitat deschiderea procedurii insolvenţei asupra „Blue Air”, cât faptul că o companie de dimensiunile acesteia practică „strategia” de a nu-şi achita obligaţiile financiare către parteneri. Şi dacă tot am utilizat termenul „partener”, unul dintre cei mai importanţi parteneri ai companiei controlate de Nelu Iordache (foto) este statul roman, cel puţin din poziţia de creditor.
Fiscul poate solicita oricând insolvenţa „Blue Air”
Acţionarii societăţii „Blue Air – Transport Aerian” SA sunt Nelu Iordache – 80%, firma „Romstrade” SRL – 10%, şi Gheorghe Răcaru (fost director al „Tarom”) – 10%.
La data de 31 martie a.c., societatea „Blue Air – Transport Aerian” SA avea obligaţii restante la bugetul de stat în valoare de 7.613.610 RON.
Din această sumă, 4.507.792 RON reprezintă impozit pe profit, restanţele la impozitul pe venit din salarii se ridică la 2.406.872 RON, alte impozite şi taxe neachitate la termen, inclusive dobânzi şi penalităţi de orice fel, se ridică la 533.571 RON, iar neplata în termen a acestor obligaţii a atras calcularea de dobânzi şi penalităţi în valoare de 165.375 RON.
Nici restanţele la bugetul asigurărilor sociale de stat nu sunt de trecut cu vederea, cu atât mai mult cu cât, la acest capitol, Fiscul ar trebui să formuleze şi plângere penală pentru nevirarea sumelor reprezentând stopaj la sursă.
Astfel, „Blue Air – Transport Aerian” SA înregistra datorii la bugetul asigurărilor sociale de stat în valoare de 5.212.521 RON, din care: 2.041.376 RON – contribuţia de asigurări sociale datorată de angajator, 1.116.369 – contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută de la angajaţi (stopaj la sursă), 19.982 RON – contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorate de angajator, la toate aceste datorii fiind calculate dobânzi şi penalităţi de 2.034.794 RON, valoarea acestora raportată la totalul datoriei indicând că vechimea restanţelor este suficient de mare încât instituţiile statului să poată lua deciziile care se impun în astfel de situaţii.
Interesant este că la alte două categorii de bugete – cel al asigurărilor pentru şomaj şi cel al asigurărilor de sănătate – există cereri de compensare în curs de soluţionare a restanţelor, ceea ce înseamnă că ministerele aferente celor două bugete au beneficiat de „plimbări” cu „Blue Air”.
Astfel, la bugetul asigurărilor pentru şomaj, „Blue Air” datorează 232.269 RON, din care 131.170 RON reprezintă contribuţia de asigurări pentru şomaj datorată de angajator şi 46.912 RON contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj reţinută de la angajaţi (din nou stopaj la sursă!), datoria fiind întregită cu dobânzi şi penalităţi de 54.187 RON.
În fine, la bugetul asigurărilor de sănătate, compania înregistra la 31 martie restanţe de 1.196.129 RON, din care 372.512 RON contribuţia datorată de angajator şi 461.485 RON sume reţinute de la angajaţi (stopaj la sursă), la care se adaugă 362.132 RON dobânzi şi penalităţi.
Făcând un calcul simplu, rezultă că societatea “Blue Air – Transport Aerian” SA datora bugetelor de stat, la data de 31 martie a.c., suma totală de 14.254.529 RON (aproximativ 3,37 milioane euro).
Trebuie să precizăm că aceste datorii aparţin doar companiei „Blue Air – Transport Aerian” SA, „perla coroanei” lui Nelu Iordache, acţionarul majoritar al firmei.
Acesta, însă, mai deţine şi alte societăţi, printre care se mai regăseşte şi un alt mare datornic la stat: „Direct Aero Services” SRL. La data de 31 martie a.c., aceasta înregistra restanţe de 4.465.401 RON la bugetul de stat, 344.191 RON la cel al asigurărilor sociale de stat, 10.602 RON la bugetul asigurărilor pentru şomaj, şi 119.120 RON la cel al asigurărilor de sănătate.
45 milioane de euro, direcţionate la Bacău
În timp ce multe dintre firmele mici şi mijlocii din România sunt nevoite să-şi închidă activitatea, printre altele şi din cauză că nu mai pot face faţă obligaţiilor fiscale, „Blue Air”, unul dintre marii datornici la stat, găseşte resurse pentru a face investiţii.
Anul trecut, prin intermediul companiei „Blueaero” SRL, Nelu Iordache a încheiat un contract de concesiune, pentru o perioadă de 35 de ani, a Aeroportului Internaţional „George Enescu”, din Bacău.
Contractul a intrat în vigoare pe 27 ianuarie 2010 şi, conform informaţiilor existente, compania va trebui să investească 45 milioane de euro în termen de 30 de luni pentru construirea unui nou terminal, cu o capacitate minimă de 450 de pasageri/flux/oră, precum şi modernizarea pistei, construirea unei părcari cu o suprafaţă de 6.500 mp. Concesionarul va încerca să recupereze această investiţie din taxele de aeroport şi închirierea spaţiilor.
Hotel de 4 milioane de euro la Adunaţii Copăceni
Conform informaţiilor apărute în presa economică, Nelu Iordache a mai demarat anul trecut lucrările de construcţie la un hotel de patru stele în localitatea Adunaţii Copăceni, obiectivul urmând să fie finalizat în vara acestui an. Valoarea totală a investiţiei s-ar ridica la aproximativ 4 milioane de euro, valoare ce se apropie de suma pe care „Blue Air” a „uitat” să o mai achite bugetelor de stat.
De asemenea, conform altor declaraţii ale acţionarului majoritar al celui mai important operator aerian low-cost din România, Iordache visează ca anul viitor să înceapă lucrările de construcţie la primul aeroport privat din România, tot în Adunaţii Copăceni.
Iordache se vrea “mecanic de locomotivă”
La data de 8 aprilie 2010, s-a constituit societatea „Blue Line Căi Ferate” SRL, ai cărei fondatori sunt „Romstrade” SRL (75%) şi „Blue Air – Transport Aerian” SA (25%). „Blue Line Căi Ferate” SRL are un capital social de 200 RON şi sediul social în Adunaţii Copăceni, locul de naştere al lui Nelu Iordache, iar ca activitate principală se menţionează „transporturi interurbane de călători pe calea ferată”.
Până când „Blue Line Căi Ferate” SRL va deveni un operator important de transport de călători pe calea ferată, Nelu Iordache se preocupă de dezvoltarea business-ului aerian. Astfel, pe site-ul oficial al companiei “Blue Air”, la data de 27 mai 2010, se posta un comunicat prin care operatorul aerian anunţa că îşi extinde flota cu un avion Boeing 737-800 Next Generation, aeronava fiind închiriată în regim de leasing operaţional, zborurile companiei „Blue Air” fiind deservite, astfel, de 15 aeronave (11 Boeing 737 şi 4 SAAB-340).
„Până în 2013, flota Blue Air se va extinde cu alte cinci aeronave, acestea fiind achiziţionate de către compania Blue Air direct de la producătorul Boeing”, se arată în comunicat.
Procese in instanţă pentru drepturi băneşti
Aşadar, Nelu Iordache, prin intermediul firmelor la care este acţionar, pozează într-un investitor dinamic, preocupat de dezvoltarea business-urilor sale, inclusiv în Irak, ţară care îl atrage prin oportunităţile de investiţii în infrastructură: construcţii, transport aerian etc. Este lesne de înţeles, în acest context, că nu prea mai are timpul necesar pentru rezolvarea unor probleme „minore”, cum ar fi onorarea obligaţiilor de plată către stat, către partenerii de afaceri sau, de ce nu, către angajaţi.
Dacă statul se face că plouă pe marginea acestui subiect, probabil nedorind să-i afecteze „condiţiile de zbor” celui mai important operator low-cost cu capital românesc, firmele care au de recuperat bani de la „Blue Air” încearcă să-şi rezolve problema apelând la instanţă pentru declanşarea procedurii de insolvenţă.
„Blue Air” va mai apărea în faţa Tribunalului, însă, şi în calitate de pârât în diverse litigii de muncă. Astfel, Dumitru Popescu a depus o plângere, la data de 19 mai a.c., pentru recuperarea unor drepturi băneşti, numai că va avea de aşteptat destul de mult, judecătorii stabilind termen în acest proces pentru data de 3 martie 2011!
La 14 mai 2010, Ioan Gabriel Zaharia a contestat decizia de concediere, plângerea sa urmând să fie analizată tot anul viitor, pe 10 februarie 2011. Alte 11 persoane sunt puţin mai norocoase, în sensul că şi-au reclamat o serie de drepturi băneşti pe data de 29 aprilie a.c., primind termen de judecată pentru data de 16 septembrie a.c. Lista poate continua şi se află într-o permanentă extindere, ceea ce s-ar putea interpreta că Iordache asigură “o bucată de pâine” şi judecătorilor din România…
Iar dacă vă puneţi întrebarea “de ce Guvernul reduce salariile şi pensiile?”, răspunsul este simplu: pentru a acoperi găurile din bugetete de stat create de „businessmani” iscusiţi precum Nelu Iordache…