MTI: Calea ferată va trebui să disponibilizeze până la 8.300 de salariaţi

Numărul de personal de la calea ferată va trebui să fie redus între 7.105 şi 8.305 salariaţi până în 2011, ceea ce va duce la economii totale de 787,96 milioane lei anul viitor potrivit strategiei de restructurare a domeniului feroviar, realizată de Ministerului Transporturilor.

Potrivit documentului, care va fi prezentat de ministrul Transporturilor la întâlnirea cu sindicatele, de la CFR SA administratorul infrastructurii feroviare, vor pleca 1.630 de salariaţi, din care 991 (61 la sută) personal operaţional, respectiv 639 (39 la sută) personal de specialitate şi administrativ.

În total, aceste măsuri vor duce la reduceri de cheltuieli de 288 milioane lei în anul 2011.

La CFR Călători, personalul ar trebui să fie redus cu un total de 2.075 salariaţi, ceea ce va duce în 2011 la reduceri de cheltuieli în valoare de 200 milioane lei, din care 65 milioane lei cheltuieli cu personalul şi 135 milioane lei alte cheltuieli.

La CFR Marfă ar urma să se reducă personalul cu între 3.400 şi 4.600 de angajaţi, în funcţie de disponibilitatea sindicatelor de a renunţa sau suspenda pentru anul 2011 drepturi care se regăsesc în Contractul Colectiv de Muncă astfel: 4.600 de posturi, dacă nu se renunţă la niciun drept, respectiv 3.400 de posturi dacă se renunţă la tichetele de masă, primele de vacanţă, prime de paşte, Crăciun şi ziua feroviarului, prime de vacanţă, autorizaţii şi permise reduse.

Aceste măsuri vor duce la scăderea cheltuielilor în anul 2011 comparativ cu anul 2010 cu 300 milioane lei.

Potrivit documentului, CFR SA înregistra la 30 iulie venituri de 1,7 miliarde lei şi cheltuieli de 2,13 miliarde lei, pierderile companiei fiind de 432 milioane lei. Pe de altă parte, CFR Călători se aşteaptă la o pierdere de peste 291 milioane lei, cu 111,8 milioane lei mai mare decât pierderea prevăzută în bugetul pe anul în curs, în timp ce arieratele se ridică la 583 milioane lei.

În ceea ce priveşte CFR Marfă, compania a raportat nerealizarea unor venituri de 40,5 milioane lei faţă de bugetul aprobat pe 2010 la şase luni, depăşirea cheltuielilor cu 32 milioane lei, precum şi penalităţi de 9,5 milioane lei reprezentând penalităţi la plata taxei de utilizare a infrastructurii către CFR SA.

Intre măsurile propuse la fiecare societate, în afara reducerilor de personal, se găsesc în strategie:

  • continuarea procesului de închiriere a liniilor feroviare neinteroperabile pentru CFR SA,
  • vânzarea unor terenuri ale companiei CFR SA,
  • asigurarea de la bugetul de stat a diferenţei dintre costurile reale de exploatare şi
  • taxa de utilizare a infrastructurii pe care o percepe compania.

În cazul CFR Călători, măsurile de reorganizare vizează aplicarea şomajului tehnic începând cu 16 august 2010, măsură deja luată, stabilirea valorii taxei de utilizarea infrastructurii direct proporţional cu parametrul de performanţă al infrastructurii feroviare, respectiv reducerea taxei proporţional cu minutele de întârziere datorate CFR SA pentru fiecare tren, precum şi extinderea controlului accesului în vagoane a călătorilor, noi oferte comerciale, precum şi introducerea unor automate de bilete în staţiile CFR unde nu există puncte de vânzare.

Tot în cazul CFR Călători, ministerul propune majorarea tarifelor de transport cu 10 la sută, ceea ce ar aduce la venituri suplimentare de 28 milioane lei, majorarea cu 275 milioane lei a sumelor pentru plata compensaţiilor alocate diferitelor categorii de personal ce beneficiază de reduceri la bilete.

În cazul CFR Marfă printre măsurile propuse pentru reducerea cheltuielilor se află şomajul tehnic introdus deja din 17 mai, reorganizări comerciale, încheierea unui act adiţional la Contractul Colectiv de Muncă care să suspende în anul 2010 a unor drepturi salariale respectiv prime de paşte, Crăciun, Ziua Feroviarului şi renunţarea la tichete de masă. Tot în strategia de restructurare a CFR Marfă se propune eliminarea accizei la motorină consumat în transportul feroviar şi achiziţionarea energiei de pe piaţa liberă.

Iniţial, companiile de cale ferată din subordinea Ministerului Transporturilor primiseră mandat din partea conducerii ministerului să disponibilizeze între 10.000 şi 13.000 de angajaţi până la sfârşitul lui septembrie an.

Citește și
1 Comentariu
  1. gigi spune

    Vors scadea cheltuielile dar se va duce naibii si ultima bruma de siguranta circulatiei asa cum mai este.
    nu vor mai circula trenurile dar iata avantajele unui management eficient: s-au redus cheltuielile.
    Ce daca scopul principal este sa circule trenul!!!
    Vai de mama noastra, popor de r….t!!!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata