Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, analizează posibilitatea creșterii primei de casare în cazul în care producătorii, importatorii și dealerii auto participanți la programul Rabla 2009 nu își vor respecta angajamentele asumate.
„Vom efectua o evaluare. Am segmentat programul în trei părți, având un
total de 60.000 de unități și discutăm despre angajamente pentru vânzarea a 20.
000 de mașini. Până înainte de luna iunie vom trasa o linie și vom realiza o statistică – fiecare va fi evaluat după cât s-a angajat și cât a realizat efectiv, deoarece nu mi se pare corect să ne bazăm pe studii de marketing ale unor producători care ulterior nu reușesc să vândă”, a declarat Nemirschi.
Conform ministrului Mediului, cotele alocate fiecărui agent economic participant la program reprezintă propriile lor obligații; astfel s-au distribuit cele 20.000 de autoturisme prin interpolare. Lista companiilor auto cu alocările pentru prima etapă – ce include 20.000 de vehicule – a fost publicată pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu pe data de 10 martie 2009.
Începând cu acest moment, persoanele interesate să își schimbe automobilele vechi cu unele noi pot merge la dealerii auto pentru a
se înscrie în program. La înscrierea în program, producătorul validat va elibera proprietarului vehiculului uzat o notă de acceptare valabilă timp de 30 zile calendaristice; în această perioadă proprietarul trebuie să predea mașina veche spre casare și să o
radieze din circulație.
Bugetul destinat acestui an pentru desfășurarea programului este estimat la 228 milioane lei, fondurile provenind din taxa pe poluare aplicată autovehiculelor. În cadrul „Rabla 2009”, prima oferită pentru casarea unui vehicul a fost majorată la suma de 3.800 lei față de cei anteriori 3.000 lei. De asemenea, noul regulament permite includerea automobilelor mai vechi decât zece ani (până la douăsprezece ani inclusiv) și extinde numărul total al autoturismelor incluse în acest proiect până la un maxim total de 60.000 ca parte dintr-o strategie mai largă destinată susținerii industriei auto.
Programul Rabla din acest an permite participarea posesorilor care au achiziționat mașini din străinătate cu condiția ca acestea să fie mai vechi decât zece ani și să fie înscrise legal în România până cel târziu pe data limitativă stabilită:31 decembrie 2006.
Conform Ordinului ce aprobă instrucțiunile privind implementarea OUG referitoare la reluarea stimulării modernizării parcului auto național, acesta se desfățoară pe parcursul a trei etape distincte: prima etapă se va derula până pe data limitativãde29 mai cu un buget maxim disponibilde76 milioane lei; etapa secundară va avea loc între1 iunie șipânăla31 august tot cu un plafon similar,de76 milioanelei,dar care poate fi suplimentat dacă rămân fonduri neutilizatedinprima etapã; iar cea dea treia etapãse va desfaşura între1 septembrie şişi11 decembrie,având aceleaşi condiţii financiare.”
Dacă după finalizarea unei etape (cu excepția ultimei), un producător validat nu utilizează cel puțin80%din finanțarea contractatăpentru acea etapã,sursafinanţării nerambursabile încetează automat.”
Pentru fiecare dintre etapele menționate anterior,pentru cei ce au utilizat100%dinfinanţărilecontractate,se poate solicita suplimentăriavaloareiacesteia.ComitetuldirectoralAutoritățiipoateaprobatiprimireaacestorcereriînfuncție dedeclarațiilealtorproducătorivalidati cărorafinantari le-a fost diminuata.”