Dacia: Evoluția unui simbol al industriei auto românești
Un istoric de inovație și provocări
Dacia, un nume emblematic în peisajul auto românesc, a avut un centru de inginerie încă din anii 1970. În 1989, Centrul pentru Studii Automobile România (CESAR) a demarat lucrările la un proiect ambițios pentru un automobil prezidențial, însă acesta nu a fost niciodată finalizat. După căderea regimului comunist, Dacia s-a confruntat cu dificultăți majore care amenințau supraviețuirea sa. În decembrie 1998, publicația Libération sublinia nevoia urgentă de salvare a uzinei Dacia din Mioveni printr-o privatizare.
În iulie 1999, Renault a preluat oficial uzina Dacia, marcând începutul unei noi ere pentru compania românească.
Transformarea sub umbrela Renault
De la integrarea în grupul Renault în urmă cu peste două decenii, Dacia s-a impus ca un jucător esențial pe piața economică din România. Astăzi este recunoscută ca prima companie exportatoare din țară și lider în ceea ce privește cifra de afaceri. La 15 ani după privatizare și la o decadă după lansarea modelului Logan, rețeaua industrială Renault din România este complet funcțională.
România se mândrește cu singurul centru complet de inginerie auto din Europa de Est – Renault Technologie Roumanie (RTR), care include centrul de încercări auto situat la Titu (Dâmbovița), cel mai mare dintre centrele Renault aflate în afara Franței.
Centrul de teste Titu: Inovație și securitate
Cu ocazia aniversării celor 15 ani de la privatizare și zece ani de la debutul modelului Logan, Renault a organizat o vizită pentru jurnaliști la centrul său de teste Titu. Acesta se află pe terenurile unei foste baze militare și beneficiază de măsuri stricte privind accesibilitatea pentru protejarea secretelor tehnologice ale vehiculelor dezvoltate.
Centrul RTR operează în trei locații distincte: birouri pentru proiectare în București, testări la Titu și asistență tehnică la Mioveni. Cu aproximativ 2.300 angajați repartizați între aceste locații – dintre care 450 lucrează direct la Titu – centrul are o medie demografică tânără; vârsta medie fiind doar 33 ani.
Angajații provin din zece naționalități diferite; majoritatea sunt români dar există contribuții semnificative ale francezilor (80) și turcilor (40). De asemenea sunt prezenți angajați spanioli, ruși sau iranieni printre altele.
Facilitățile avansate ale centrului
Centrul Titu se află strategic situat între birourile centrale din București și platforma industrială Mioveni unde au loc producțiile automobilelor Dacia. Dotările sale includ cele mai recente tehnologii disponibile pe piață globalizată; având o suprafață totalizând 350 hectare cu clăriri ce acoperă peste 42.300 mp şi piste extinse ce însumează până la 32 kilometri.
Acest centru joacă un rol crucial în testarea vehiculelor aparținând gamei Entry a lui Renault – inclusiv modelului Logan – evaluând performanța acestora sub diverse condiții meteorologice extreme sau tipuri variate de drumuri.
La începuturile vizitei lor recente aici, directorul RTR Sorin Bușe le-a prezentat jurnaliștilor responsabilitățile centrului legate atât de asigurarea calității cât si inovațiile aduse gamei Logan pe plan internațional.
Inovații și Testări Riguroase la Centrul Dacia din Titu
Adaptarea modelelor la cerințele pieței globale
Centrul de testare Dacia din Titu se dedică adaptării automobilelor pentru diverse piețe internaționale, având în vedere feedback-ul clienților. De exemplu, în India, este esențial ca claxonul vehiculului să fie mai puternic și să emită trei tonalități distincte.
Teste de rezistență în condiții extreme
În cadrul centrului, un sistem special de reflectoare imită mișcarea soarelui pe parcursul unei zile pentru a evalua comportamentul plasticului expus la căldură extremă. Mașinile Dacia sunt comercializate în 42 de țări, inclusiv în zone cu climă aridă precum Arabia Saudită. În fiecare an, aici se efectuează teste echivalente cu 8 milioane de kilometri parcurși și 450.000 de ore pe bancurile de testare.
Simularea condițiilor reale de utilizare
Pentru a asigura performanța vehiculelor în diverse medii, centrul dispune de camere climatice care permit testarea motoarelor la temperaturi variind între -20°C și +80°C. Aceste simulări ajută inginerii să verifice cum se comportă mașinile sub diferite condiții meteorologice întâlnite global.
Experiențe sonore controlate
Centrul include o „sală calmă”, complet izolată fonic, unde zgomotele externe sunt eliminate aproape complet. Această experiență oferă o nouă perspectivă asupra nivelului sonor din orașe aglomerate precum București. De asemenea, există o sală semi-anecoică destinată măsurării percepției sunetelor atât din interior cât și din exterior al vehiculului.
Teste automate pentru durabilitate
Laboratorul dedicat fiabilității utilizează roboți care deschid și închid ușile automobilelor timp de zece săptămâni pentru a evalua rezistența acestora. Ușa șoferului este supusă unui număr impresionant de 100.000 deschideri/închideri, iar celelalte uși sunt testate similar pentru a asigura calitatea produselor finale.
Piste variate pentru evaluări complexe
Centrul dispune de o rețea extinsă de piste (32 km) care simulează diferite tipuri de terenuri: pistelor rapide, zone acoperite cu apă sau pavaj deteriorat. Aceste piste reproduc condițiile specifice ale unor mari orașe europene precum Bruxelles sau Roma.
Concluzie: Inovație continuu la Dacia
Vizita recent realizată la Centrul Dacia din Titu a evidențiat angajamentul companiei față de inovație și calitate superioară prin teste riguroase ale modelelor sale actuale și viitoare inclusiv un facelift al modelului Logan 2 aflat deja în dezvoltare.