Aproape una din cinci mașini vândute la nivel mondial în acest an va fi un vehicul electric, potrivit previziunilor Agenției Internaționale pentru Energie, după ce vânzările au depășit deja pentru prima dată la nivel global pragul de 10 milioane.
Creșterea remarcabilă a cererii pentru modelele alimentate cu baterii înseamnă că vehiculele electrice vor reprezenta 18% din vânzările globale de mașini, comparativ cu doar 4% din vânzările globale de mașini în 2020, potrivit perspectivelor anuale ale agenției.
În acest an, vânzările ar urma să ajungă la 14 milioane de vehicule, incluzând atât modelele cu baterii, cât și cele hibride care se conectează la priză pentru a se încărca.
China a reprezentat aproape două treimi din totalul vânzărilor de mașini electrice în 2022, în principal datorită unui program de subvenții. Europa și SUA, care oferă, de asemenea, stimulente, sunt a doua și a treia cea mai mare piață pentru aceste mașini.
Decarbonizarea vânzărilor de mașini este unul dintre pilonii reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră UE își propune să elimine treptat aproape toate vânzările de mașini cu motoare cu combustie până în 2035, iar SUA dorește ca jumătate din vânzări să fie electrice până la sfârșitul acestui deceniu.
Înăsprirea normelor a determinat fiecare mare producător de automobile să investească masiv în vehicule cu emisii zero, fie că este vorba de mașini electrice sau de modele alimentate cu hidrogen.
Producători precum Ford, Stellantis, General Motors și Mercedes-Benz se numără printre cei care au stabilit planuri de miliarde de dolari pentru a vinde numai vehicule cu emisii zero în următoarele două decenii.
În același timp, noii intrați pe piață, cum ar fi Tesla și jucătorii chinezi, inclusiv BYD, sporesc concurența în segmentele electrice, fac ca prețurile să scadă și pot stimula și mai mult cererea.
Acest lucru a dus la o gamă tot mai largă de modele electrice disponibile pe piețele majore, 60 % dintre opțiunile electrice din China fiind mașini mari sau vehicule utilitare sportive, cel mai popular segment în rândul automobiliștilor la nivel global.
În total, peste 500 de modele de mașini electrice au fost puse în vânzare anul trecut, mai mult decât dublu față de numărul disponibil în urmă cu doar cinci ani.
De asemenea, AIE și-a mărit așteptările privind vânzările de mașini electrice la nivel global, proiectând acum că 35% din vânzările globale vor fi electrice în 2030, față de o prognoză de doar 25% în urmă cu un an.
Se așteaptă ca 60 la sută din vânzările din China, SUA și Europa să fie complet electrice până în 2030.
“Motorul cu combustie internă a mers fără rival timp de peste un secol, dar vehiculele electrice schimbă status quo-ul”, a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol. “Până în 2030, acestea vor evita nevoia de cel puțin 5 milioane de barili de petrol pe zi”.
Raportul a evidențiat, de asemenea, dependența industriei de tehnologia chineză. Aproximativ 35% din vehiculele electrice exportate au provenit anul trecut din China, în timp ce Europa este cel mai mare partener comercial al țării pentru mașini electrice și baterii.
Creșterea puternică a vânzărilor a stimulat, de asemenea, investițiile în fabricile de baterii. Cererea de baterii pentru vehicule electrice a crescut anul trecut cu 65%, ajungând la 550 de gigawați oră.
În ciuda îngrijorărilor din industrie cu privire la faptul că producția de baterii ține pasul cu vânzările, AIE a estimat că numărul de proiecte noi anunțate înseamnă că industria bateriilor este pe cale să satisfacă nevoile preconizate ale producătorilor de automobile pe parcursul acestui deceniu.
Piețele mai mici au înregistrat, de asemenea, o creștere ridicată a vânzărilor de vehicule electrice pornind de la o bază scăzută. Vânzările de mașini cu baterii s-au triplat în India și Indonezia și s-au dublat în Thailanda, unde peste 3 % din vânzări sunt acum electrice. Mai mult de jumătate din modelele cu trei roți vândute în India anul trecut au fost electrice.
Sursa – www.ft.com