În România, începând de luna viitoare, șoferii care au în posesia lor mașini mai vechi de 15 ani se vor putea înscrie în programul „Rabla Local”. Aceștia vor primi pentru fiecare vehicul o sumă de 3.000 de lei și nu vor fi nevoiți să achiționeze altul nou.
În contextul rutier, autoritățile își propun ca prin implementarea programului „Rabla Local” să scoată din circulație 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani în următorii 5 ani.
Astfel, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) va lansa, în septembrie, „Programul privind casarea autovehiculelor uzate”, cunoscut sub numele de „Rabla Local”. Programul se diferențiază față de celalalte programe Rabla prin faptul că proprietarii mașinilor casate nu mai sunt obligați să își cumpere un autoturism nou și pot cheltui cum vor banii primiți.
Suma pentru fiecare autoturism este de 3.000 de lei.
Condițiile ca o mașină pentru a fi eligibilă pentru „Rabla Local”
Pentru ca o mașină să fie considerată eligibilă pentru programul Rabla Local, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii:
– să fie mai veche de 15 ani la momentul înscrierii în program, vechime calculată de la anul fabricației;
– să fie înregistrată în evidențele fiscale din localitate în care se solicită casarea;
– să aibă norma de poluare Euro 3 sau mai puțin;
– să fie înmatriculată în România de cel puțin 3 ani.
Procedura de predare a autovehiculelor este foarte simplă. Proprietarii mașinilor trebuie să depună o cerere la Primărie și să aștepte confirmarea eligibilității. Apoi mașinile pot fi duse la orice centru autorizat de casare din zonă. Apoi, proprietarii mașinilor se vor intoarce cu bonul la primarie pentru decontare.
Este posibil ca nu toate autoritățile locale să demareze acțiunile pentru programul „Rabla Local”
În contextul financiar, programul are un buget de 500 de milioane de lei şi va fi implementat cu sprijinul autorităților locale. Jumătate din suma de 3 mii de lei va fi suportată din bugetul Administratiei Fondului de Mediu şi jumătate din bugetul local.
Așa că programul va fi influenţat direct de sumele prevăzute în bugetele locale cu această destinaţie. Cel mai probabil, unele administrații locale vor impune o limită de mașini acceptate, în timp ce altele s-ar putea să nu participe.
Tanczos Barna, ministrul Mediului a afirmat: „Marile orașe deja s-au înscris. Unele dintre ele au lansat deja programele proprii, chiar înainte ca ghidul pentru acest program să fie aprobat definitiv. Întrebarea este în ce masură se vor înscrie autoritățile locale din mediul rural, pentru că acolo trebuie desfășurat acest program.”
Programul este un obiectiv asumat prin PNRR
Din punct de vedere auto, datele oficiale arată că la finalul anului 2021, în jur de 4,5 milioane de mașini, care reprezintă aproape jumătate din parcul auto român, erau mai vechi de 15 ani.
Aşadar, programul „Rabla Local” este strâns legat și de obiectivul autorităților, asumat prin PNRR, de a casa în următorii 5 ani un sfert de milion de mașini mai vechi de 15 ani.