Inteligența emoțională în afaceri: de ce este importantă?

Sursa foto: Shutterstock
10

Lumea afacerilor este dură și competitivă, iar succesul îi însoțește pe cei care știu că business-urile nu sunt despre bani, ci despre oameni. Deciziile, negocierile, strategiile – toate acestea reprezintă rezultatul unor raționamente și moduri de comunicare interumană. Iată de ce este atât de importantă componenta de inteligență emoțională în afaceri. Îți prezentăm în continuare detalii și recomandări despre cum să o utilizezi pentru a te face remarcat în activitatea profesională:

Ce reprezintă inteligența emoțională în afaceri

Inteligența emoțională în afaceri cuprinde cinci domenii de bază: motivația acțiunilor, empatia față de ceilalți, dezvoltarea conștiinței de sine, autoreglementarea acțiunilor proprii și consolidarea abilităților interpersonale. Aceste componente sunt foarte importante pentru înțelegerea obiectivă și realistă a situațiilor de business, a valorilor companiei și a vulnerabilităților sale. De asemenea inteligența emoțională este importantă în crearea și consolidarea încrederii între o firmă și publicurile ei țintă: clienți, angajați, furnizori, colaboratori, parteneri în diverse proiecte.

De ce este importantă inteligența emoțională în afaceri? Din toate motivele prezentate și încă unul în plus: comunicarea! Într-o lume tot mai tehnologizată, oamenii cu excelente abilități de comunicare creează punți între culturi și personalități, sesizează nuanțe și coordonează situații delicate.

Inteligența emoțională reprezintă o componentă esențială a leadership-ului, deoarece stă la baza empatiei și transformă autoritatea formală într-o autoritate reală, bazată pe respect, prestigiu și implicare.

Cum poți dezvolta inteligența emoțională în afaceri

Pentru a dezvolta această abilitate atât de importantă în business, managerii au la dispoziție sesiuni de coaching, tutoriale și cursuri de public speaking pentru companii, prin care să deprindă abilitățile necesare unei comunicări empatice, îndreptate către interlocutori și către interacțiunea cu aceștia. Să clădească dialogul de business pe valori și beneficii comune, nu pe profit imediat, beneficii unilaterale sau interese ascunse.

Productivitatea companiei și satisfacția clienților, cultura organizațională și gradul de mulțumire pe care-l au angajații firmei vor fi îmbunătățite prin încurajarea aptitudinilor de inteligență emoțională.

Managerii, coordonatorii de echipe, liderii organizațiilor trebuie să-și evalueze emoțiile și să le gestioneze cu realism și sinceritate. Astfel vor conștientiza trăirile celorlalți și vor învăța cum să le vorbească public despre problemele comune, vor ști cum să-i motiveze pentru rezolvarea situațiilor de muncă, a relațiilor de afaceri. Crearea și consolidarea unor abilități sociale puternice reprezintă o resursă foarte valoroasă, atât pentru persoana respectivă, cât și pentru mediul profesional în care aceasta activează.

Față de inteligența cognitivă (IQ), inteligența emoțională (EQ) oferă șansa unui manager bun să devină un lider veritabil. Din această cauză, inteligența emoțională reprezintă un criteriu important în evaluarea unei personalități profesionale și în selectarea candidaților pentru posturile-cheie dintr-o organizație.

Inteligența emoțională reprezintă motivația intrinsecă pentru care oamenii urmează anumiți lideri și se concentrează în jurul lor ca veritabile echipe, cu roluri asumate și eficiență superioară. EQ stă la baza construirii acelor organizații de tip employer of choice, la care profesioniștii talentați și ambițioși visează să lucreze. Reprezintă catalizatorul schimbării în companiile dinamice, unde progresul pornește de la inițiativele oamenilor și este creat de aceștia, pentru că sunt motivați și apreciați de liderii lor.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata