Jay Newman a fost manager senior de portofoliu la Elliott Management.
Cu acțiunile Apple aproape de un maxim istoric, merită să ne întrebăm cum a ajuns acolo – și cât de mult poate dura acest lucru. Cea mai valoroasă companie din lume face produse excelente, dar s-ar putea dovedi că cel mai mare motor al prețului acțiunilor sale a fost relația strânsă pe care CEO-ul Tim Cook a cultivat-o cu China.
Relaţiile cordiale cu partidul comunist chinez oferă companiei Apple o existență fermecată atunci când vine vorba de fabricarea și vânzarea de produse în China. Dar continuă să apară puncte de date înfricoșătoare.
Doar în ultimele săptămâni, China a sancționat Lockheed Martin și Raytheon; a început o investigație asupra Micron; a efectuat o razie la firma de due diligence Mintz Group și a arestat o parte din personalul acesteia; a reținut 17 oameni de afaceri japonezi, inclusiv un membru de rang înalt al Astellas Pharma; a aplicat o amendă record împotriva Deloitte și și-a modificat legea privind spionajul pentru a acoperi activitățile comerciale obișnuite.
În ciuda tuturor acestor lucruri, în timpul unei vizite recente în Regatul Mijlociu, Tim Cook a lăudat relația „simbiotică” a Apple.
„Nu am putea fi mai entuziasmați”, a declarat Cook la Forumul de dezvoltare a Chinei din Beijing, versiunea țării Davos, pe care Beijingul o ține offline pentru prima dată de la începutul pandemiei. „Apple și China … au crescut împreună și, prin urmare, aceasta a fost un fel de relație simbiotică”.
Gazdele chineze l-au răsplătit prin organizarea unei ovații în picioare la magazinul emblematic Apple din Beijing – unul dintre cele 54. Dar, pentru a-i reaminti cine este șeful, Weibo, versiunea controlată de stat a Twitter din China, a juxtapus primirea sa caldă cu videoclipuri cu Shou Zi Chew, șeful TikTok, fiind maltratat de legislatorii americani.
După cum a raportat Patrick McGee la mainFT, Cook a încorporat Apple tot mai adânc în China în ultimii 20 de ani. După ce a semnat un acord secret 2016 pentru a investi 275 miliarde de dolari în economia, forța de muncă și capacitățile tehnologice ale Chinei, iPhone a devenit un best-seller. În realitate, Apple este acum o companie chineză la fel de mult ca și una americană.
Aproape o cincime din veniturile sale provine din vânzările din China, iar profiturile de exploatare în China Mare – Hong Kong, Macao, Taiwan și China continentală – au depășit 31,2 miliarde de dolari în 2022. Aceasta este o bucată considerabilă din câștigurile Apple (deși, având în vedere aproape imposibilitatea de a scoate sume mari din China, aceste profituri ar putea să nu fie chiar bani buni).
Apple oferă mai mult decât bani și proprietate intelectuală. Relațiile sunt îmbunătățite de credibilitatea pe care marca Apple o conferă unui stat represiv și autocratic și de flexibilitatea (tuse) de care dă dovadă în susținerea obiectivelor PCC. Când vine vorba de asta, Apple pur și simplu nu poate spune nu.
Cook vorbește despre libertățile civile și viața privată: sentimente lăudabile irelevante în China, unde Apple nu are altă opțiune decât să livreze guvernului datele clienților săi chinezi. Fără să vrea, poate, Apple a devenit un facilitator al supravegherii și al cenzurii guvernamentale.
Aceste complexități nu sunt pierdute pentru conducere. Apple se îndreaptă pe vârfuri – frenetic – spre ieșire: mută producția de iPhone-uri în India, AirPods în Vietnam, Mac-uri în Malaezia și Irlanda – și adună sute de angajați în „echipe tigru” pentru a-și schimba lanțul de aprovizionare.
Dar aceste eforturi par zadarnice: Apple probabil că nu va putea niciodată să iasă complet din China. Chiar și micile schimbări riscă represalii din partea stăpânilor chinezi, care ar putea riposta prin întoarcerea consumatorilor chinezi împotriva produselor Apple. Îi va permite China – care a contribuit enorm la succesul Apple – să se strecoare? De ce ar face-o? Acestea sunt probleme pe care le-a făcut Apple: în viitorul apropiat, Apple nu are altă opțiune decât să facă ceea ce vrea China.
Ceea ce ridică întrebări evidente: SEC este atentă? Dar auditorii săi? De ce sunt investitorii sanguine? Toți au fost avertizați de Doug Guthrie și de alții. Propunerea nr. 6 de pe buletinul de vot prin procură al Apple din 2023 descrie problemele:
1. A face afaceri cu China comunistă prezintă un risc unic, substanțial și presant care justifică o raportare dedicată.
2. Daunele potențiale cauzate de dependența Apple de China comunistă afectează fiecare aspect al activității sale. Aceste riscuri specifice Chinei ar trebui să fie evaluate și raportate mai cuprinzător.
3. Comunicările existente sunt fragmentate, incomplete și vagi. Ca urmare, aceste informații sunt inadecvate pentru a evalua riscurile de afaceri legate de China comunistă.
În loc să avertizeze investitorii cu privire la investițiile riscante în cea mai valoroasă companie americană, SEC îi avertizează pe investitori cu privire la informațiile slabe furnizate de companiile chineze. Dacă SEC ar fi fost atentă, ar fi putut concluziona că Apple este o companie chineză în toate privințele, cu excepția domiciliului. Și, deși Apple poate prezenta cea mai evidentă problemă, zeci de alte companii „americane” se confruntă cu întrebări similare.
Ne place sau nu, investiția în Apple este un pariu geopolitic, versiunea contemporană, corporatistă, a Marilor Puteri, a tragediei grecești: Apple ca o jucărie a zeilor, strânsă între PCC și interesele americane.
După cum observă coloneii Qiao Liang și Wang Xiangsui, strategi ai APL și autori ai cărții Unrestricted Warfare (Războiul fără restricții), războaiele nu ar trebui să fie purtate pe cale kinetică atunci când pârghiile economice exercită mai multă putere asupra unui adversar. Coloneii au remarcat că fiecare activ este o armă. PCC controlează fabricile și forța de muncă care fabrică produsele Apple, controlează accesul la piața chineză și domină lanțul de aprovizionare global al Apple. Pentru PCC, un activ atât de valoros precum Apple este o armă puternică.
În cursa contra cronometru, lupta Apple pentru a reduce dependența față de China nu va învinge puterea PCC de a șterge cea mai mare parte a valorii sale cu o singură lovitură de pix.
– De ce Apple nu poate părăsi China
Sursa – www.ft.com