După ce a renunțat la planurile pentru propria companie de fonduri mutuale în China în 2021, Vanguard a urmărit să lase în urmă problemele inițiale din această țară prin dublarea unui parteneriat foarte invidiat cu grupul financiar local Ant.
Întreprinderea dintre al doilea cel mai mare manager de active din lume și cea mai cunoscută afacere financiară digitală din China a atras în curând interesul și investițiile a peste 1mn de clienți de pe continent, într-un semn încurajator al perspectivelor de creștere pe o piață de investiții de mai multe trilioane de dolari.
Avansați rapid până în 2023 și nu este clar dacă Vanguard va mai avea în viitor clienți din China continentală. Managerul de fonduri cu sediul în SUA, în valoare de 8 mld. dolari, a informat luna trecută autoritatea de supraveghere a valorilor mobiliare din țară și guvernul din Shanghai cu privire la o ieșire planificată din această întreprindere, potrivit a trei persoane familiare cu această chestiune.
Într-o declarație, societatea mixtă a declarat că cooperarea dintre acționarii săi nu s-a schimbat și că afacerile se desfășoară în mod normal. Comisia de reglementare a valorilor mobiliare din China și guvernul din Shanghai nu au făcut niciun comentariu, în timp ce Ant Group însuși a declarat că societatea sa comună cu Vanguard funcționa în mod obișnuit și a refuzat să comenteze „speculațiile de pe piață”.
Indiferent dacă Vanguard va ieși sau nu complet de pe piață, dificultățile cu care se confruntă una dintre cele mai lăudate firme de investiții americane în China – de la produsele pe care le vinde până la modul în care le marchează și le distribuie – evidențiază provocarea cu care se confruntă cei mai importanți administratori de active din lume în timp ce se grăbesc să se extindă în această țară.
China se află încă în primele etape de construire a sistemului său de pensii private și a crescut accesul firmelor americane în ultimii ani, chiar dacă relațiile geopolitice dintre cele două țări s-au înrăutățit. În schimb, au declarat sursele, orice obstacole au fost în mare parte comerciale.
Întreprinderea Vanguard cu Ant a fost înființată pentru prima dată în 2019, la doi ani după ce a sosit în China, fondul american deținând o participație de 49%. A fost primul de acest gen care a primit o așa-numită licență de robo-consultanță de la Comisia de reglementare a valorilor mobiliare din China, care i-a permis să ofere o formă de consultanță financiară automatizată.
În SUA, Vanguard a contribuit în ultimele decenii la pionieratul produselor cu costuri reduse care urmăresc indicii majori. Planul său în China a fost de a oferi investitorilor o expunere similară ieftină și pasivă la piețe. Clienții aveau nevoie de doar Rmb800 (116 dolari) pentru a înființa un cont, care a fost redus la Rmb100 în iulie 2021, la câteva luni după ce Vanguard a renunțat la planurile pentru propria sa afacere cu fonduri mutuale pentru a se concentra pe JV.
Dar două persoane familiarizate cu proiectarea produsului au declarat că un fond limitat de valori mobiliare subiacente în China și accesul minim la piețele offshore au făcut ca modelul să fie greu de performat. Comisioanele sale nu au ieșit în evidență în comparație cu structura bazată pe comisioane adoptată de fondurile mutuale din alte părți ale Chinei, a declarat una dintre persoane.
Analiștii au sugerat, de asemenea, că mentalitatea consumatorului chinez, asociată pe scară largă cu o dorință de randamente ridicate și speculații pe piețele bursiere ale țării, a intrat în conflict cu o strategie de expunere pasivă care a înregistrat un succes pe scară largă pe piețele financiare mai mature.
Liu Meng, analist la firma de consultanță Forrester, a subliniat un sondaj care a arătat că până la 90% dintre investitorii chinezi de retail iau propriile decizii de investiții, mai degrabă decât să se bazeze pe expunerea pasivă sau pe consultanța unor terți. El a adăugat că dezvoltarea în China a activității de robo-consultanță rămâne în urma celei din SUA.
O persoană familiarizată cu operațiunile JV din Shanghai a declarat că Vanguard a fost reticentă în a se abate de la planul său de fonduri de indici cu costuri reduse care au fost vândute direct clienților de retail, în special după numirea lui Tim Buckley în calitate de director general global în 2018. Persoana a adăugat că întreprinderea a fost îngreunată de costul directorilor executivi de rang înalt trimiși din SUA, doar directorul de investiții costând peste 1 milion de dolari pe an. „Este o povară costisitoare pentru un start-up ca noi”, a spus persoana respectivă.
Între timp, de cealaltă parte a afacerii, Ant, care deține aplicația de plată Alipay din China, cu peste 1 miliard de utilizatori, nu a reușit să promoveze produsele afacerii atât de mult pe cât se spera. Un val de presiuni de reglementare și antimonopol din partea Beijingului asupra companiilor de tehnologie de top din China, care a deraiat și planurile Ant pentru un IPO record în SUA în 2020, a forțat-o să promoveze produse similare de la alte case de fonduri.
Peter Alexander, director general al companiei de consultanță în domeniul investițiilor Z-Ben Advisors din Shanghai, a sugerat că managerii de active străine se bazează adesea prea mult pe presupunerea că parteneriatele locale vor distribui cu succes produsele lor în China, unde, potrivit lui, investitorii sunt „complet agnostici față de marcă”.
„China are, fără îndoială, cea mai deschisă arhitectură privind distribuția oriunde în lume. Oricine poate pune orice produs pe orice platformă”, a spus el. „Asta nu este problema voastră. Problema ta este: cum ieși în evidență?”.
„Trebuie să ai ceva de comercializat, trebuie să spui că avem performanțe deosebite sau că avem servicii excelente pentru clienți”, a adăugat Alexander.
Tensiunile geopolitice au aruncat, de asemenea, o umbră asupra afacerilor străine din China în ultimele luni. La Washington, punctul central al analizei SUA a fost până acum industria semiconductorilor, mai degrabă decât serviciile financiare, deși liderii de afaceri din toate industriile au păstrat un profil neobișnuit de scăzut la un forum recent de la Beijing.
Chiar și în absența oricăror perturbări geopolitice, eșecurile abordării Vanguard subliniază modul în care, în sfera investițiilor, succesul afacerilor americane nu se traduce neapărat pentru piața chineză.
„Dacă ai avut succes la scară globală, există modalități de a aduce acel ADN pe piața chineză”, a declarat Alexander. „Este nevoie doar de o schimbare de gândire cu privire la modul de a face acest lucru. Nimeni pe care îl pot vedea în acest moment nu este cu adevărat acolo”.
Sursa – www.ft.com