Când Tim Cook va dezvălui noul set de căști de „realitate mixtă” de la Apple mai târziu, în acest an, el nu va prezenta doar cel mai recent gadget strălucitor al gigantului tehnologic.
Șeful Apple va garanta, de asemenea, că moștenirea sa va include lansarea unui produs hardware de generație următoare, despre care unii din interiorul companiei cred că ar putea rivaliza într-o zi cu iPhone.
După șapte ani de dezvoltare – de două ori mai mult decât iPhone – gigantul tehnologic este așteptat să prezinte o cască cu cască cu realitate virtuală și augmentată chiar în luna iunie.
Miza este mare pentru Cook. Căștile vor fi prima platformă de calculatoare nouă a Apple care a fost dezvoltată în întregime sub conducerea sa. iPhone, iPad și chiar și Watch au fost concepute inițial sub conducerea co-fondatorului Apple, Steve Jobs, care a murit în 2011.
Creșterea Apple în timpul mandatului lui Cook a fost spectaculoasă, crescând capitalizarea sa bursieră de la aproximativ 350 miliarde de dolari în 2011 la aproximativ 2,4 miliarde de dolari în prezent. Dar, în ciuda lansărilor duble de succes ale Apple Watch în 2015 și AirPods un an mai târziu, care au ajutat la transformarea diviziei sale de accesorii într-o afacere de 41 de miliarde de dolari, compania a fost acuzată că a iterat pe ideile din trecut, mai degrabă decât să deschidă noi drumuri.
„Au o presiune uriașă pentru a livra” căștile, a declarat un fost inginer Apple care a lucrat la dezvoltarea produsului. „Au amânat lansarea în fiecare an în ultimii (câțiva) ani”.
Momentul lansării a fost o sursă de tensiune încă de la începutul proiectului, la începutul anului 2016, potrivit mai multor persoane familiare cu discuțiile interne ale Apple.
Echipa de operațiuni a Apple dorea să livreze un produs „versiunea unu”, o cască asemănătoare cu ochelarii de schi care va permite utilizatorilor să vizioneze videoclipuri 3D imersive, să efectueze antrenamente interactive sau să discute cu avatare realiste prin intermediul unui FaceTime reînnoit.
Dar faimoasa echipă de design industrial a Apple a avertizat răbdarea, dorind să amâne până când o versiune mai ușoară a ochelarilor AR va deveni fezabilă din punct de vedere tehnic. Cei mai mulți din industria tehnologică se așteaptă ca acest lucru să mai dureze câțiva ani.
În decizia de a continua cu un debut în acest an, Cook a fost de partea șefului de operațiuni Jeff Williams, potrivit a două persoane familiare cu procesul de luare a deciziilor Apple, și a respins obiecțiile timpurii ale designerilor Apple de a aștepta ca tehnologia să ajungă din urmă cu viziunea lor.
Cu doar câțiva ani în urmă, a merge împotriva dorințelor atotputernicei echipe de design a Apple ar fi fost de neconceput. Dar, de la plecarea liderului său de lungă durată Jony Ive în 2019, structura Apple a fost remanierată, designul raportându-se acum la Williams.
Fostul rol al lui Ive ca director de design a fost împărțit în două, cu Evans Hankey pe hardware și Alan Dye pe software. Cu toate acestea, Hankey a anunțat în octombrie anul trecut că va pleca în termen de șase luni, ceea ce a contribuit la o rotație semnificativă a personalului din divizie în ultimii ani.
Un fost inginer Apple a declarat că operațiunile care preiau mai mult control asupra dezvoltării produselor reprezintă o „progresie logică” a traiectoriei Apple sub conducerea lui Cook. Cea mai bună parte a muncii la Apple, a spus această persoană, obișnuia să vină cu soluții de inginerie la „cerințele nebunești” ale echipei de design, dar acest lucru s-a schimbat în ultimii ani.
Apple a refuzat să comenteze.
Echipa executivă de 12 persoane a Apple reflectă modul în care accentul companiei s-a schimbat sub conducerea lui Cook, el însuși un fost șef de operațiuni. Patru dintre cei 12 membri au urcat în rândurile operațiunilor Apple, în timp ce nimeni nu i-a succedat lui Ive în calitate de director de design, care a condus dezvoltarea iMac, iPod și iPhone și Watch.
În timp ce succesul sau eșecul căștilor ar putea avea implicații uriașe pentru reputația lui Cook ca lider cu mână fermă și pentru capacitatea percepută a Apple de a continua să inoveze, vânzările sale inițiale vor fi probabil o eroare de rotunjire.
Apple se așteaptă să vândă doar aproximativ un milion de unități ale căștii sale în primele 12 luni, potrivit a două persoane familiare cu planificarea sa, mai puțin decât au făcut primele generații de iPhone sau Apple Watch în anul următor lansării lor.
Dispozitivul complex, care va conține o serie de camere și ecrane de înaltă rezoluție, este de așteptat să coste aproximativ 3.000 de dolari, triplu față de prețul Quest Pro de la Meta, ceea ce ar putea limita atractivitatea sa.
Generarea chiar și a 3 miliarde de dolari în vânzări anuale ar fi o fracțiune minusculă din veniturile Apple de aproximativ 400 de miliarde de dolari de anul trecut.
Obiectivul modest ar putea da impresia că Apple se așteaptă la un eșec. Dar Apple are, de asemenea, o lungă istorie de a începe încet atunci când intră în noi categorii de produse, apoi ia cu asalt piața în câțiva ani. Persoane apropiate de Apple spun că, în ciuda obiectivului modest de vânzări, compania pregătește un blitz de marketing pentru noul produs.
„Piața a subestimat în mod istoric impactul pe termen lung al lansărilor de noi produse/servicii (Apple)”, au scris analiștii de la Morgan Stanley într-o notă adresată clienților la începutul acestei luni.
Apple vinde de obicei peste 200 de milioane de iPhone-uri pe an și a livrat anul trecut aproximativ 50 de milioane de ceasuri. Vânzarea a 1 milion de căști ar reprezenta aproximativ 10% din piața VR încă născătoare, deoarece CCS Insight estimează că anul trecut s-au vândut la nivel global puțin sub 10 milioane de căști de realitate mixtă.
Amit Daryanani, analist la Evercore ISI, a declarat că Apple folosește adesea un produs de primă generație pentru a obține interesul utilizatorilor Apple loiali și pentru a servi drept catalizator pentru vasta sa comunitate de dezvoltatori.
„Produsul le permite dezvoltatorilor de aplicații să aibă o idee despre modul în care oamenii folosesc produsul și le permite să identifice cele mai convingătoare oportunități de dezvoltare”, a spus el.
Anul trecut, Cook a declarat că Apple a avut 34 milioane de dezvoltatori înregistrați care construiesc aplicații pentru dispozitivele sale. Acest lucru ar trebui să permită Apple să adopte o abordare de tipul „dacă îl construiești, ei vor veni”, pregătind terenul pentru mai multe lansări de succes în succesiune rapidă.
„Am văzut cum iPhone a prosperat pe măsură ce comunitatea dezvoltatorilor a crescut și consumatorii au experimentat puterea aplicațiilor”, a declarat Hanish Bhatia, director asociat la Counterpoint, grupul de cercetare. „Ne așteptăm la o dinamică de creștere similară de tip „hockey stick” pentru categoria căștilor, fiecare generație fiind o îmbunătățire față de cea anterioară.”
Sursa – www.ft.com