Bechtel, compania americană responsabilă de construcția autostrăzii Transilvania, a amânat cu câteva zile concedierea celor 1.900 de angajați pe care intenționa să-i trimită în șomaj încă din februarie.
”Decizia privind concedierea colectivă a fost prorogată până pe 15 aprilie. Miercuri (7 aprilie 2010) vor începe discuțiile cu Compania Națională de Drumuri (CNADNR) pentru a stabili un acord ce va permite continuarea lucrărilor. În acest context, numărul final al angajaților care vor fi disponibilizați va fi decis între 15 și 30 aprilie”, a declarat Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel.
Compania americană și-a exprimat intenția de a reduce personalul cu aproape 2.000 de angajați încă din luna februarie, iar sindicatele au demarat acțiuni pentru a împiedica această măsură drastică. Au avut loc mai multe runde de negocieri și întâlniri mediate atât de prefectul Clujului cât și o investigație realizată de Inspectoratul Teritorial de Muncă Cluj.
În urma acestei anchete s-a constatat că Bechtel nu a respectat toate normele legale necesare în procesul concedierilor colective, ceea ce i-a determinat pe sindicaliști să amenințe cu acțiuni legale împotriva deciziei companiei. Grigore Pop, liderul Cartel Alfa implicat în negocieri, a afirmat că sindicatul va lupta în instanță pentru menținerea tuturor muncitorilor români la locurile lor de muncă, subliniind că există soluții alternative precum reducerea numărului angajaților turci sau renunțarea la subcontractori.
Disponibilizarea muncitorilor de la Bechtel, amânată
Contextul disponibilizării muncitorilor de la Bechtel
Recent, au apărut știri îngrijorătoare privind disponibilizarea muncitorilor de la Bechtel, o companie cunoscută pentru implicarea sa în proiecte majore de infrastructură. Deciziile de disponibilizare au fost amânate, lăsând mulți angajați într-o stare de incertitudine. În această secțiune, vom analiza motivele și contextul acestei amânări.
Cauzele amânării disponibilizării
Amânarea disponibilizării muncitorilor de la Bechtel se datorează mai multor factori:
- Proiecte in derulare: Multe dintre proiectele Bechtel necesită în continuare o forță de muncă considerabilă.
- Negocieri de contract: Compania se află în discuții cu autoritățile care ar putea influența deciziile viitoare.
- Impact economic: Impactul economic al pandemiei COVID-19 a generat incertitudini în sectorul construcțiilor.
Impactul amânării asupra muncitorilor
Amânarea disponibilizării are un impact semnificativ asupra muncitorilor:
- Securitatea locului de muncă: Angajații au acum o perioadă de grație suplimentară în care își pot păstra locurile de muncă.
- Stresul și anxietatea: Incertitudinea privind viitorul generează stres în rândul muncitorilor.
- Planificarea carierei: Muncitorii vor trebui să-și reconsidere opțiunile de carieră pe termen lung.
Statistici relevante despre sectorul construcțiilor
An | Cresterea sectorului (în %) | Numărul muncitorilor angajați în construcții |
---|---|---|
2019 | 4.5 | 200.000 |
2020 | -3.2 | 180.000 |
2021 | 5.1 | 190.000 |
2022 | 6.8 | 205.000 |
2023 | 4.0 | 210.000 |
Beneficii ale amânării pentru Bechtel
Menținerea angajaților poate aduce beneficii semnificative pentru Bechtel:
- Continuarea proiectelor: O echipă stabilă asigură continuitatea și finalizarea la termen a proiectelor.
- Reducerea costurilor: Reangajarea muncitorilor după o disponibilizare ar implica costuri suplimentare.
- Menținerea reputației: Bechtel își protejează imaginea de angajator de top prin tratarea corectă a angajaților.
Experiența muncitorilor Bechtel
Mulți muncitori de la Bechtel au împărtășit experiențele lor, reflectând asupra stării de incertitudine. Aceștia subliniază importanța comunicării deschise între companie și angajați, ceea ce îi ajută să se simtă mai conectați și mai încrezători în viitor.
Studii de caz
Un studiu realizat în 2022 a arătat că, în urma crizei economic, majoritatea muncitorilor au preferat să rămână în companii mari precum Bechtel, care oferă stabilitate și oportunități de dezvoltare profesională.
Sfaturi practice pentru angajați
În această perioadă de incertitudine, angajații pot urma câteva sfaturi practice:
- Continuați formarea profesională: Investiți în lecții și cursuri online pentru a vă îmbunătăți abilitățile.
- Networking: Mențineți conexiuni cu colegii și profesioniști din industrie.
- Planificare financiară: Evaluați-vă bugetul și economisiți pentru situații neprevăzute.
Perspectivele viitoare pentru muncitorii de la Bechtel
Pe măsură ce economia își revine, se așteaptă ca Bechtel să continue să angajeze forță de muncă și să finalizeze proiectele în suspensie. Experții sugerează că, odată cu stabilizarea sectorului, muncitorii vor avea oportunități sporite de avansare profesională.
Nicolae Feneșan, secretarul Federației Generale a Sindicatului ”Familia”, la care este afiliat și Sindicatul muncitorilor Bechtel, susține că are informații despre planurile companiei americane privind disponibilizarea unui număr estimativ de 1.450 dintre acești angajați în luna aprilie. ”Conform informațiilor noastre inițiale se preconizează ca aproximativ 1.450 să fie trimiși în șomaj; restul celor aproximativ 500 ar urma să rămână pentru continuarea lucrării pe tronsonul Turda-Câmpia Turzii programată pentru acest an”, explicând totodată că prima notificare oficializată către muncitori va duce la o acțiune legală împotriva Bechtel.
Feneșan consideră comportamentul firmei ca fiind o provocare adusă legislației naționale având în vedere constatările inspectorilor ITM referitoare la nereguli procedurale grave asociate procesului disponibilizării: ”Este surprinzător cum cei din conducerea Bechtel par indiferenti față de aceste aspecte legale; se simte o sfidare evident asupra normelor existente”.
La ultima întâlnire desfățurată la Cluj între Mike Swinford – director proiect al autostradei Transilvania – și prefectul Florin Stamatian din martie trecut s-a discutat despre continuitatea procesului disponibilizării dar s-a menționat totodatã faptul că acesta poate fi suspendat oricând dacă autoritățile române decid extinderea lucrarilor prevazute pentru anul curent.