Pfizer a câștigat aplauze din partea oamenilor de știință și a investitorilor în timpul pandemiei prin dezvoltarea de vaccinuri și tratamente Covid-19 foarte eficiente care au salvat milioane de vieți și au generat vânzări record.
Dar, pe măsură ce urgența Covid se retrage, producătorul american de medicamente se străduiește să convingă Wall Street că poate gestiona o tranziție care, potrivit previziunilor sale, va reduce veniturile anuale cu aproape o treime, la aproximativ 70 de miliarde de dolari în acest an.
Pfizer se așteaptă ca vânzările de Comirnaty, vaccinul Covid pe care l-a dezvoltat împreună cu compania germană BioNTech, și pastila sa antivirală Paxlovid, să scadă cu 62% la 21,5 miliarde de dolari în 2023, comparativ cu anul trecut.
De asemenea, se confruntă cu o „prăpastie” a brevetelor – pierderea exclusivității de piață pentru mai multe medicamente de succes, inclusiv medicamentele pentru cancer Xtandi și Ibrance. Se așteaptă ca acest lucru să facă o gaură suplimentară de 17 miliarde de dolari în veniturile anuale până în 2030.
Aceste provocări au făcut ca investitorii să se întrebe dacă această companie cu o vechime de 174 de ani poate acoperi deficitul de venituri, chiar dacă va lansa un număr record de 19 medicamente în următoarele 18 luni în căutarea creșterii.
Acțiunile Pfizer au scăzut cu aproape 16% la 43,21 dolari de la începutul anului, iar capitalizarea bursieră a companiei, de 243 miliarde de dolari, a scăzut cu mai mult de un sfert de la vârful atins în decembrie 2021, în timpul vârfului pandemiei.
© Vernon Yuen/NurPhoto via Reuters
„Piața rămâne nedumerită de povestea post-Covid a Pfizer și de dezvoltarea limitată a afacerilor în 2022”, a declarat Evan Seigerman, analist la BMO Capital Markets.
„Investitorii caută o tranzacție transformatoare și o poveste simplificată a pipeline-ului – acest lucru este posibil în a doua jumătate a lui 2023, dar este incert astăzi”.
Seigerman a spus că așteptările Pfizer că vânzările de Covid își vor reveni în 2024 – după ce stocurile guvernului american vor fi epuizate și piața va trece la o bază comercială care îi va permite să crească prețurile – pot fi, de asemenea, nerealiste.
La noul sediu strălucitor al Pfizer din New York, care se află într-un zgârie-nori cu 66 de etaje numit The Spiral, pe malul râului Hudson, nu sunt evidente astfel de îndoieli. Luna trecută, echipa Pfizer a prezentat o strategie de creștere centrată pe lansări de produse, fuziuni și achiziții și o revenire a vânzărilor de Covid despre care a prezis că ar putea dura până la sfârșitul deceniului.
Dave Denton, care s-a alăturat Pfizer ca director financiar în aprilie de la retailerul american Lowe’s, a declarat pentru Financial Times că este încrezător că societatea poate gestiona tranziția.
„Ceea ce este unic la Pfizer este că nimeni nu a trecut cu adevărat de la o pandemie la un fel de etapă stabilă, aș spune, post-criză a unei pandemii. Și cu asta, oamenii nu înțeleg exact ce înseamnă asta”, a spus el.
„Investitorii nu au petrecut cu adevărat mult timp pentru a înțelege amploarea pipeline-ului nostru și a capacităților noastre în domeniul cercetării și dezvoltării … acum începem să prezentăm acest lucru în următoarele 18 luni.”
În trecut, grupul s-a bazat pe mega fuziuni, cum ar fi achiziționarea Wyeth, în valoare de 68 de miliarde de dolari, în 2009, pentru a stimula creșterea. Dar abordarea dură a Casei Albe în ceea ce privește antitrustul face ca tranzacțiile mari să fie mult mai riscante. În schimb, de când a devenit director general în 2019, Albert Bourla, a încercat să transforme compania dintr-un conglomerat farmaceutic diversificat într-o afacere mai agilă, axată pe știință.
© Chris Sweda/Chicago Tribune.TNS/ABACA via Reuters
Cele 19 medicamente care urmează să ajungă pe piață în acest an și anul viitor sunt un amestec de candidați dezvoltați de oamenii de știință de la Pfizer și de potențiali candidați externi achiziționați prin achiziții de tip bolt-on sau co-dezvoltați prin parteneriate cu biotehnologii mai mici.
Acestea includ mai multe potențiale blockbuster-uri capabile să genereze vânzări anuale de 1 miliard de dolari sau mai mult, inclusiv tratamente pentru boala respiratorie RSV, migrenă și cancerul de sânge.
„Elranatamab ar putea deveni un mega blockbuster”, a declarat Chris Boshoff, director de dezvoltare al unității de oncologie și boli rare a Pfizer, referindu-se la un medicament candidat care vizează mielomul multiplu, un tip de cancer incurabil al sângelui.
El a spus că Pfizer a făcut progrese mari în oncologie în ultimul deceniu, construind ceea ce era un portofoliu de doar două sau trei molecule într-unul dintre cele mai mari domenii terapeutice din grup. O nouă terapie combinată care vizează o formă agresivă de cancer de prostată este un alt medicament cu un mare potențial și ar putea fi aprobat în acest an, a declarat Boshoff.
Expertiza Pfizer în domeniul ARNm – tehnologia de bază utilizată în vaccinul Covid – oferă, de asemenea, oportunități, a adăugat el.
Dar, pe termen scurt, Pfizer se bazează pe portofoliul său existent. Prevede că lansările 19 de medicamente vor genera venituri anuale de aproximativ 20 miliarde de dolari până în 2030, suficient pentru a acoperi impactul asupra vânzărilor cauzat de pierderea exclusivității pentru șase medicamente de succes între 2024 și 2027.
Cu toate acestea, nu toată lumea este convinsă că pipeline-ul va da rezultate.
„Pur și simplu ne luptăm să ne aliniem cu așteptările Pfizer. În foarte puține categorii sunt (cele 19 medicamente) fie primele din clasă, fie cele mai bune din clasă. Iar aceasta este o problemă”, a declarat Colin Bristow, analist la UBS, care a retrogradat Pfizer la un rating de vânzare luna trecută.
El evidențiază două dintre cele mai bune perspective ale Pfizer – medicamentul care vizează RSV și un tratament oral pentru diabet și obezitate. Compania preconizează că al doilea dintre acestea ar putea genera vânzări de 10 miliarde de dolari pe an.
Aceste medicamente se confruntă cu concurența celor de la GSK, Moderna și Eli Lilly și nu există dovezi că Pfizer are un avantaj special, a spus el. „Este o poveste similară în general”, a adăugat el.
A fi primul pe piață sau cel mai bun din clasă nu garantează întotdeauna succesul. Expertiza Pfizer în producție, vânzări și marketing a ajutat ca Lipitor, care reduce colesterolul, să devină cel mai bine vândut medicament din lume la începutul anilor 2000, chiar dacă a ajuns târziu pe piață.
A repetat acest succes cu tratamentele sale Covid și ar putea face acest lucru din nou cu noile sale medicamente, a declarat Louise Chen, analist la Cantor Fitzgerald.
„Această expertiză (de producție) va fi importantă, în special în cazul diabetului, care este mai mult o piață de îngrijire primară”, a declarat Chen, adăugând că rivalii Lilly și Novo Nordisk au avut probleme de aprovizionare din cauza cererii în creștere.
Pfizer are, de asemenea, o mulțime de opțiuni pentru a-și reface portofoliul prin fuziuni și achiziții datorită rezervelor de numerar acumulate din vânzările vaccinurilor și medicamentelor sale Covid, a spus ea.
Producătorul american de medicamente a cheltuit aproape 30 de miliarde de dolari pe achiziții în ultimii doi ani, achiziționând Arena Pharmaceuticals, Biohaven Pharmaceuticals, Global Blood Therapeutics, ReViral și Trillium Therapeutics. Prevede că aceste tranzacții ar trebui să genereze venituri anuale de aproximativ 10 miliarde de dolari pe an până în 2030.
Cei mai mulți analiști au lăudat selecția de achiziții a Pfizer, dar unii spun că se mișcă prea încet în ceea ce privește fuziunile și achizițiile, având în vedere că mai trebuie să cumpere companii capabile să genereze venituri anuale suplimentare de 15 miliarde de dolari până în 2030 pentru a-și atinge obiectivele de creștere.
„Pfizer are o mare capacitate de acțiune, estimăm peste 100 miliarde de dolari. Dar au făcut doar câteva tranzacții anul trecut. Asta nu este suficient pentru a mișca acul”, a spus Seigerman.
Găsirea și evaluarea perspectivelor de pe piața farmaceutică necesită timp, potrivit lui Denton, un dealer experimentat care, atunci când a lucrat ca director financiar la gigantul farmaceutic CVS în 2018, a supravegheat achiziția Aetna de 68 miliarde de dolari.
„Nu investim cu scopul de a obține sinergii. Investim cu obiectivul de a achiziționa știința care ne permite să accelerăm dezvoltarea medicamentelor „, a declarat Denton.
El a spus că societatea ar putea cheltui încă 50 de miliarde de dolari pentru a atinge obiectivele de venituri pe care le-a stabilit pentru 2030.
Les Funtleyder, un manager de portofoliu în domeniul sănătății la E Squared Capital Management, a declarat că se așteaptă ca Pfizer să facă o serie de achiziții în acest an. Acestea s-ar concentra probabil pe companii care sunt de obicei de 10 miliarde de dolari sau mai puțin, cu produse aproape de a fi comercializate, a spus el.
„Pfizer este foarte bun la vânzare, dar, din punct de vedere istoric, nu este renumit ca având motorul de cercetare și dezvoltare al unui Merck sau Lilly. Și este nevoie de timp pentru a schimba cultura”, a declarat Funtleyder, al cărui fond deține acțiuni la Merck și Lilly, dar nu și la Pfizer.
„Dar au un portofoliu mare de medicamente și este nevoie doar de unul dintre ele, un medicament cu un succes sălbatic pentru a deveni un mega blockbuster. Și dacă vor obține asta, atunci toată lumea va spune că Bourla este un geniu.”
Sursa – www.ft.com