Cheltuielile de consum din Marea Britanie au crescut luna trecută, dar au rămas cu mult în urma inflației, potrivit datelor publicate marți, deoarece gospodăriile au continuat să reducă achizițiile în fața facturilor ridicate la energie și a altor presiuni asupra costurilor.
Cifrele de la Barclays, care reprezintă aproape jumătate din tranzacțiile cu carduri de credit și de debit la nivel național, au arătat că cheltuielile cu cardul au crescut cu 4% în martie, de la an la an.
Potrivit indicelui de cheltuieli de consum al băncii, vânzările de bunuri de uz casnic și de bricolaj au crescut, deoarece oamenii au început să își renoveze casele înainte de vară. Cele mai recente premiere ale ultimelor sezoane de emisiuni de televiziune populare au alimentat, de asemenea, o creștere a achizițiilor de abonamente.
Dar creșterea de 4 la sută a continuat să fie depășită de inflația încăpățânată a prețurilor de consum, care a crescut în mod neașteptat la o rată anuală de 10,4 la sută în februarie, sugerând reduceri ale cheltuielilor în termeni reali de către gospodăriile înghesuite.
„Creșterea sub inflație a cheltuielilor cu alimentele arată că britanicii încă încearcă din răsputeri să radeți bani din cumpărăturile săptămânale, în timp ce facturile de energie continuă să crească”, a declarat Esme Harwood, director la Barclays.
În bugetul de primăvară, cancelarul Jeremy Hunt a declarat că guvernul va prelungi garanția prețurilor la energie pentru gospodării cu trei luni până în iunie. Plafonul – care a intrat în vigoare după creșterea prețurilor angro la gaz și electricitate provocată de războiul din Ucraina – a limitat facturile medii anuale de energie la 2.500 de lire sterline în această iarnă.
Cu toate acestea, 88% dintre persoanele intervievate de Barclays au declarat că sunt îngrijorate de impactul facturilor de energie asupra finanțelor lor. Pe măsură ce vremea rece din martie i-a determinat pe oameni să țină încălzirea pornită, facturile ridicate le-au lăsat cu mai puțin pentru a cheltui pe lucruri neesențiale.
Dintre toți respondenții la sondaj, aproape două treimi au spus că au cumpărat mai puține haine. Între timp, 62% dintre respondenți au declarat că au redus mâncarea în oraș pentru a economisi bani, restaurantele raportând o scădere de 5,6% de la an la an a cheltuielilor clienților.
Silvia Ardagna, șefa departamentului de cercetare economică europeană de la Barclays, a declarat că „în condițiile în care prețurile la alimente și băuturi au crescut considerabil în februarie și au condus la accelerarea bruscă a prețurilor stabilite de restaurante și hoteluri … nu este surprinzător faptul că consumatorii își moderează cheltuielile”.
Potrivit datelor publicate luna trecută de Oficiul Național de Statistică, prețurile alimentelor și ale băuturilor nealcoolice au crescut cu 18,2%, cel mai mare ritm din ultimii 45 de ani, în condițiile în care costurile energetice în creștere și vremea rea din unele părți ale Europei au dus la penurie și raționalizare.
Cifrele separate publicate marți de British Retail Consortium, un organism de comerț, au arătat că valoarea vânzărilor totale pentru membrii săi – în principal supermarketuri și lanțuri mari – a crescut cu 5,1 la sută în martie, în ritm anual.
„Pe măsură ce consumatorii au redus mâncarea în oraș, cheltuielile pentru confortul casei, accesorii și mobilier au înregistrat cea mai mare creștere, oamenii căutând să se distreze în schimb acasă”, a declarat Paul Martin, șeful departamentului de retail din Marea Britanie la KPMG, o firmă de consultanță.
Sursa – www.ft.com