În România, comerțul electronic reprezintă în prezent 3,4% din Produsul Intern Brut (PIB), echivalentul a aproximativ 11,7 miliarde de euro pentru acest an, potrivit datelor prezentate marți de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), bazate pe estimările raportului European E-commerce 2024.
Comerțul electronic din România, din ce în ce mai profitabil
Comerțul electronic din țara noastră a clasat România pe locul trei în Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Cehia, conform unui comunicat emis de ARMO.
„Dezvoltarea comerţului electronic reflectă adaptabilitatea întreprinderilor şi interesul tot mai mare al consumatorilor pentru soluţii digitale. Aderarea României la Spaţiul Schengen în 2025 va crea noi oportunităţi, accelerând livrările transfrontaliere şi accesul la pieţele europene”, a explicat Cristian Pelivan, director executiv al ARMO.
Astfel, sectorul comerțului electronic a creat numeroase oportunități de angajare și sprijină dezvoltarea industriilor conexe. Datorită ecosistemului construit în ultimii ani, comerțul electronic generează peste o treime din volumul total al traficului de curierat și are un impact pozitiv asupra unor servicii precum logistica, activitățile de fulfillment și marketingul online.
„Comerţul electronic din România continuă să se dezvolte accelerat, consolidându-şi rolul esenţial în economie şi în viaţa de zi cu zi a consumatorilor”, afirmă ARMO.
Câte gospodării din România sunt conectate la Internet
Potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS), în 2024, 72,9% dintre utilizatorii de Internet din România au realizat achiziții online. Raportul oficial, publicat pe 11 decembrie 2024, arată că 88,6% dintre gospodăriile din România au acces la Internet, marcând o creștere de 2,9 puncte procentuale față de anul precedent.
O evoluție semnificativă a fost înregistrată în mediul rural, unde proporția persoanelor care cumpără online a ajuns la 67,3%, cu o creștere de 5,9% comparativ cu 2023. Această creștere a redus decalajul față de mediul urban, unde 77,1% dintre utilizatorii de Internet au efectuat cel puțin o achiziție online, înregistrând o creștere de 3,4% față de anul anterior.
Comerțul electronic cu cele mai căutate categorii
În 2024, cele mai populare categorii de produse și servicii achiziționate online în România sunt: îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii (78,6%), livrări de la restaurante și catering (36,4%), produse cosmetice și de îngrijire personală (34,5%), articole sportive (20,8%), electrocasnice și electronice (15,8%) și medicamente sau suplimente alimentare (16,7%).
Fondată în 2010, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) reprezintă interesele magazinelor online din România. ARMO a creat un Cod de Bune Practici pentru Magazinele Online, însoțit de un program de certificare care asigură respectarea acestor standarde.
Asociația este membră a Ecommerce Europe, organizație ce reprezintă sectorul comerțului electronic la nivel european, reunind peste 150.000 de companii prin intermediul asociațiilor naționale, informează armo.ro.