Baloane de spionaj deasupra vestului mijlociu american, avertismente de la Beijing cu privire la o ciocnire dacă Washingtonul „nu frânează” și o examinare intensă de către Congres a investițiilor în China – cu greu ar putea exista un moment mai puțin propice pentru afacerile americane pentru a participa la conferința de investiții emblematică a Beijingului.
Dar în acest weekend, fostul secretar de stat Henry Kissinger, investitorul Ray Dalio și șefii de afaceri americani, inclusiv Jon Moeller de la Procter & Gamble, se vor îndrepta spre Beijing pentru ceea ce a fost prezentat ca o petrecere de deschidere după trei ani de politică strictă de zero-Covid.
Multe dintre figurile de afaceri prezente vor vedea operațiunile lor pe continent și se vor întâlni cu oficialii de la Beijing pentru prima dată în trei ani. Dar, în timp ce evenimentul asemănător cu Davos se concentrează pe „oportunități și cooperare” pe măsură ce economia chineză își revine după pandemie, vânturile din față cu care se confruntă interesele de afaceri americane în China vin, de asemenea, de la Washington.
„Ei fac atât de mulți bani din investițiile, fabricile și angajamentul lor acolo acum, încât fac lobby aici pe gratis în numele Chinei”, a declarat luna aceasta senatorul de Florida Marco Rubio despre întreprinderile și persoanele fizice americane care operează în China.
Lista completă a participanților nu este disponibilă. Se așteaptă ca autoritățile de reglementare și factorii de decizie politică guvernamentală de rang înalt să fie prezenți, inclusiv, probabil, Li Qiang, numărul doi al lui Xi Jinping și șeful cabinetului chinez. Printre participanții la panel și vorbitori se numără Mike Henry, director executiv la BHP, Liu Jin președinte al Băncii de stat a Chinei, Robert E Moritz, președinte global la PwC, Zhao Dong, președinte al companiei petroliere chineze Sinopec și Noel Quinn, director executiv la HSBC, precum și mai mulți academicieni de renume. Este de așteptat ca cei din SUA să atragă atenția în țară.
Fostul secretar de stat american Henry Kissinger cu președintele chinez Xi Jinping la un forum anterior. Kissinger participă la evenimentul din acest an de la Beijing © Jason Lee/POOL/AFP/Getty Images
„Nu cred că americanii vor sta deoparte, dar probabil că vor face tot ce le stă în putință pentru a rămâne în fundal și departe de lumina reflectoarelor”, a declarat Francis Bassolino, managing partner la Alaris Consultancy din Shanghai.
Luna trecută, Geoffrey Siebengartner, un oficial al Camerei de Comerț Americane și șef al afacerilor guvernamentale și al responsabilității corporative în Asia-Pacific pentru JPMorgan, a fost în centrul atenției unui comitet select din Washington după ce a apărut într-un videoclip de promovare a Hong Kong-ului. Beijingul a impus în 2020 o Lege a securității naționale care a provocat critici dure din partea SUA.
Acel incident, care a urmat controversei privind un balon chinezesc în spațiul aerian al SUA, a aruncat un fior asupra unei comunități de afaceri străine din China continentală, care fusese deja izolată de politica strictă a țării, zero-Covid.
În trecut, beneficiile investiției în China au compensat riscurile percepute pentru companiile străine legate de transferul de tehnologie, dependența excesivă de piață și criticile politice, a declarat Duncan Clark, autor și președinte al firmei de consultanță BDA China. „Diferența acum este că firmele se confruntă cu un control mult mai mare din partea Congresului”, a spus el.
Mark Warner, un senator care prezidează Comitetul select pentru informații, a declarat că firmele americane de capital privat acordă mai multă atenție preocupărilor legislatorilor. „Am avut 40 de directori executivi de la Business Roundtable și au mai fost câțiva care au spus: „știți, chestia cu Taiwanul chiar nu se va ridica, nu-i așa?”. Cred că este posibil să-i fi descurajat de la acest punct de vedere”, a declarat el reporterilor.
Denis Depoux, un director general global cu sediul în Shanghai la firma de consultanță Roland Berger, care va lua cuvântul la forum, a sugerat că „toată lumea este mai precaută cu privire la potențialele implicații politice ale prezenței aici”.
„Cât de probabil este ca afacerea mea să fie afectată de sancțiunile americane sau, dacă nu sunt sancțiuni, de întrebările insistente ale unor organisme precum Congresul?”, a spus el. „Este vorba (despre) a ne imagina ce va urma”.
Cu toate acestea, apelurile recente privind câștigurile din SUA arată că conștientizarea peisajului geopolitic este temperată de optimismul privind piața chineză.
Seifi Ghasemi, directorul executiv al Air Products & Chemicals, a declarat în februarie pentru Wall Street că „situația politică” nu afectează operațiunile sale sau acceptarea produselor sale de către clienții chinezi. Colgate-Palmolive a declarat în februarie analiștilor că creșterea cotei sale de piață în China a fost „o poveste frumoasă”, în timp ce Illinois Tool Works a declarat anul trecut că a depășit pentru prima dată 1 miliard de dolari în venituri în China. „Ne simțim foarte bine în ceea ce privește China”, a spus aceasta.
Dale Buckner, directorul executiv al Global Guardian, o companie de consultanță în domeniul securității, a declarat că invazia rusă din Ucraina a determinat „conversații mai reale” despre riscurile decuplajului cu China, dar a adăugat că nu are cunoștință de nicio companie care să părăsească China.
Climatul geopolitic ar putea, în mod contra-intuitiv, să încurajeze unele companii să investească mai mult în lanțurile de aprovizionare chinezești, astfel încât operațiunile lor de acolo să se poată descurca singure într-un scenariu de decuplare. Un raport 2023 al Deloitte a sugerat că există mai multe scenarii pentru companii, cum ar fi înființarea de societăți mixte cu acțiuni majoritare sau minoritare pentru multinaționale, în funcție de cât de severă este decuplarea.
„China rămâne, fără îndoială, cea mai atractivă piață de creștere din lume – pentru acele companii capabile să anticipeze schimbările rapide și fundamentale”, se arată în raport.
Între timp, Li, noul premier al Chinei, a declarat în această lună că, în fostul său rol de șef al Shanghaiului, „managerii de rang înalt ai corporațiilor multinaționale, inclusiv multe companii americane … toți mi-au spus că sunt optimiști în ceea ce privește viitorul Shanghaiului și al Chinei”.
„Unii din SUA au trâmbițat ideea de decuplare de China”, a adăugat el. „Dar mă întreb câți oameni pot beneficia cu adevărat de acest tip de publicitate?”.
Într-un sondaj recent, Camera de Comerț Americană din China a constatat că un record de peste 50% dintre companii nu au fost profitabile în China anul trecut. Dar Michael Hart, președintele acesteia, a declarat că în acest an „se pare că economia merge în direcția corectă”.
El a estimat că jumătate din actuala generație de directori executivi la nivel mondial nu a fost în China din cauza pandemiei.
„Forumul de dezvoltare a Chinei va fi important pentru a vedea cu ce (mesaj) vor pleca directorii executivi europeni și cei câțiva directori generali din SUA (prezenți)”, a spus el.
Sursa – www.ft.com