Achiziția de 75 de miliarde de dolari a Activision de către Microsoft s-ar putea să fi fost miercuri pe punctul de a eșua, dar acționarii săi aveau alte lucruri în minte.
Acțiunile companiei de software au sărit cu mai mult de 7 procente în ziua în care a raportat o revenire a activității sale de cloud computing și a reiterat hotărârea de a capitaliza pe avantajul său timpuriu în AI generativ. Dacă anunțul Autorității pentru Concurență și Piețe din Marea Britanie, care a anunțat că va bloca preluarea Activision, a pus în pericol o mișcare strategică importantă, mesajul a fost pierdut pe Wall Street.
Cu greu ar fi putut exista un semn mai clar despre cât de mult s-a schimbat peisajul tehnologic în cele 15 luni de când oferta Microsoft pentru Activision a șocat lumea jocurilor de noroc.
“Există alte priorități în fața jocurilor, cu tot ceea ce se întâmplă în jurul cloud-ului și al AI”, a declarat Brent Thill, analist la Jefferies. Marii investitori instituționali ai Microsoft menționează rareori afacerea sa de jocuri, a spus el, adăugând că achiziția Activision a ajuns să fie văzută doar ca “un “nice-to-have, nu un must-have”.
În timp ce peisajul tehnologic modificat a ridicat o întrebare cu privire la cât de hotărâtă ar fi Microsoft să încerce să ducă la bun sfârșit afacerea, persoane apropiate companiilor au insistat că vor face apel împotriva deciziei britanice. Dar, în condițiile în care Comisia Federală pentru Comerț din SUA a acționat deja pentru a bloca tranzacția, iar UE încă nu și-a dezvăluit poziția față de afacere, șansele de reușită păreau să se mărească brusc.
Respingerea de către CMA a celei mai mari achiziții din istoria industriei jocurilor urmează ceea ce companiile susțin că au fost greșeli și neînțelegeri într-un proces care a explodat într-o recriminare publică neobișnuit de acerbă.
Autoritatea de reglementare din Marea Britanie s-a confruntat cu un eșec jenant în februarie, când Microsoft a descoperit ceea ce credea că este o eroare flagrantă în analiza pe care oficialii din domeniul concurenței au folosit-o pentru a ajunge la o opinie provizorie conform căreia Microsoft ar încerca să facă jocul de succes al Activision, Call of Duty, exclusiv pentru Xbox, afectând rivali precum Sony. Potrivit Microsoft, CMA și-a bazat analiza pe cinci ani de profituri preconizate în urma reținerii jocului pe PlayStation, luând în considerare doar un singur an de pierderi potențiale din această strategie, ceea ce a denaturat calculele.
O lună mai târziu, Microsoft a părut să fie îndreptățită atunci când CMA și-a refăcut analiza și a renunțat la îngrijorarea sa cu privire la piața consolelor. În timp ce companiile credeau că au depășit cel mai mare obstacol, au subestimat importanța unui aspect care fusese considerat în general ca fiind o problemă mai puțin importantă.
În ceea ce privește CMA, se întărea o opinie cu privire la potențialele probleme de pe piața incipientă a jocurilor în cloud, care implică transmiterea de jocuri pe internet.
Microsoft își prezentase achiziția ca pe un câștig pentru consumatori. În timp ce directorul executiv al Activision, Bobby Kotick, nu a făcut jocurile sale disponibile pe serviciile cloud și părea sceptic în legătură cu viitorul său, compania de software a declarat că dorește să aducă jocurile în cloud, ceea ce înseamnă că consumatorii vor avea mai multe opțiuni pentru modul de joc.
Cu toate acestea, CMA s-a temut că Microsoft plănuia să acapareze o piață care, într-o zi, ar putea reprezenta o parte semnificativă a jocurilor de noroc. După ce a analizat 3 milioane de documente interne, inclusiv e-mailuri și procese-verbale ale consiliului de administrație, și a luat interviuri cu personalul Activision și Microsoft, precum și cu directori din industrie, comisia a decis că firma de software avea un stimulent comercial pentru a folosi jocuri precum Call of Duty pentru a-și consolida controlul asupra noii piețe de jocuri în cloud, mai degrabă decât să le licențieze pentru platformele rivale.
Potrivit unui avocat apropiat de revizuire, CMA a fost “politicos în cameră și a ascultat dovezile, iar apoi a scris lucruri care sugerează efectiv că nu crede în dovezile care i-au fost furnizate”.
Decizia a lăsat taberele opuse contestând impactul tranzacției asupra unei piețe care abia există. CMA a declarat miercuri că firma de software deține deja 60-70% din piața globală de jocuri în cloud – la care președintele Microsoft, Brad Smith, a replicat că autoritatea de reglementare din Marea Britanie a avut “o înțelegere defectuoasă a acestei piețe și a modului în care funcționează de fapt tehnologia cloud relevantă”.
Majoritatea abonaților la serviciul Game Pass al Microsoft, care oferă acces la cloud, folosesc serviciul doar pentru a descărca jocuri, streamingul fiind limitat la un număr relativ mic de persoane care plătesc pentru un serviciu premium.
Pe de altă parte, platformele de jocuri în cloud pur, pe de altă parte, au decolat lent – în ciuda previziunilor de lungă durată că într-o zi vor domina lumea jocurilor în același mod în care streamingul video înghite industria televiziunii. Google și-a închis ambițiosul proiect de jocuri Stadia anul trecut, în timp ce platforma rivală Luna a Amazon a avut un succes lent.
Streamingul de jocuri a suferit din cauza lipsei unei “aplicații ucigașe” pentru această tehnologie, majoritatea jucătorilor serioși preferând să folosească o consolă puternică sau un PC de jocuri, a declarat Joost Rietveld, un fost executiv din industria jocurilor.
Incertitudinea cu privire la viitorul pieței jocurilor în cloud a devenit unul dintre cele mai mari obstacole pentru Microsoft. Compania de software susține că acordurile de licențiere pe care le-a semnat cu companii precum Nvidia demonstrează dorința sa de a sprijini o piață cloud competitivă.
Dar aceste servicii nu sunt platforme cloud complete, ceea ce le face să fie indicatori slabi ai modului în care piața va lua forma în cele din urmă, a declarat Rietveld, care este acum profesor asociat la UCL School of Management. De asemenea, CMA a declarat miercuri că acordurile existente ale Microsoft în domeniul cloud au fost o bază prea slabă pentru a fundamenta acordul.
Pe Wall Street, între timp, intervenția autorităților de reglementare din Marea Britanie a părut să sublinieze o altă nouă realitate pentru cele mai mari companii de tehnologie. Este cel mai clar semn de până acum că autoritățile de reglementare sunt acum intenționate să blocheze marile fuziuni care ar extinde puterea Big Tech pe noi piețe, a declarat Thill de la Jefferies. Ca atare, a adăugat el, acțiunea “împiedică întreaga tehnologie”.
Sursa – www.ft.com