În cea mai paşnică ţară din lume, Elveţia, se observă la ora actuală un fenomen pe care unii economişti l-au catalogat, în glumă, ‘război civil’. Cantoanele luptă între ele pentru atragerea de companii străine, creând condiţii fiscale şi de alt gen din ce în ce mai atractive, notează cotidianul rus Novâie Izvestia.
Elveţia a fost întotdeauna extrem de atractivă pentru amplasarea de reprezentanţe şi filiale ale companiilor străine. Principalii săi concurenţi sunt considerate Irlanda, Olanda, Marea Britanie şi Germania. Republica alpină, însă, care a avut mereu institute de cercetare excelente, un sector social foarte dezvoltat şi un nivel ridicat de protecţie a proprietăţii intelectuale, îşi surclasează concurenţii prin intermediul atu-ului principal: impozitele reduse.
Impozitul federal pe profit aplicat corporaţiilor este, în Elveţia, de numai 8,5%. Desigur, mai există şi impozite locale, specifice anumitor cantoane, însă dacă se iau în calcul absolut toate impozitele atunci, potrivit companiei analitice KPMG, se ajunge undeva la un impozit mediu de 21,2% din profit, cu mult mai puţin decât în Germania (circa 30%) sau Olanda (25,5%).
Lupta pentru multinaţionale s-a acutizat în ultimul timp, când, în scop de economie, marile companii au început să le transfere reprezentanţelor regionale din ce în ce mai multe împuterniciri. Potrivit firmei de consultanţă McKinsey&Co., în perioada 1998-2008 în Elveţia şi-au deschis reprezentanţe peste 180 de mari companii străine. Relativ recent aici au apărut reprezentanţe ale Kraft Foods Inc., Yahoo şi Google Inc.
Numai reprezentanţe americane există în această ţară peste 150. În ultimii ani, lupta pentru multinaţionale se desfăşoară din ce în ce mai mult la nivelul cantoanelor. Liderul incontestabil în această luptă este cantonul Zug, situat în centrul Elveţiei. Autorităţile locale au început să atragă companii străine încă din anii 60 ai secolului trecut.
În prezent, în canton au reprezentanţe asemenea giganţi precum Johhson&Johnson, Burger King Holdings Inc., Siemenes AG. Doar în 2007 în Zug şi-au deschis birouri circa 1.600 de firme străine. Desigur, criza a mai temperat acest elan, însă şi în dificilul an 2009 în canton au apărut peste 700 de noi reprezentanţe. În acelaşi timp, cantonul Zug devine victima propriului succes. Numeroasele şcoli şi universităţi internaţionale, care doresc să-şi majoreze numărul de studenţi, au nevoie de noi auditorii, case şi apartamente.
De aceea, în ultimii ani cantonul a început să se confrunte cu un deficit de suprafeţe locuibile şi spaţii de birouri. De acest lucru nu au întârziat să profite concurenţii. De exemplu, cantonul Schaffhausen, situat la graniţa cu Germania, a redus de două ori – până la 16% – impozitul pe profitul companiilor. Cantonul se mândreşte cu faptul că deţine multe spaţii locuibile şi că oamenii de afaceri străini nu vor avea probleme cu cazarea. Un alt avantaj al cantonului îl constituie apropierea faţă de aeroportul internaţionale Zurich.
Cu câţiva ani în urmă, în cantonul Schaffhausen şi-au mutat reprezentanţele companiile Unilever şi Wal-Mart Stores Inc., care înainte erau amplasate în Zug, unde nu reuşiseră însă să găsească suficiente spaţii de birouri. Şi cantoanele Luzern şi Obwalden şi-au redus semnificativ impozitele pe profitul corporaţiilor, în cazul celui din urmă – până la 12,7%.
Atractivitatea cantonului Obwalden a crescut spectaculos după ce autorităţile au construit un mare parc industrial, au extins şoseaua spre aeroportul Zurich şi au majorat cheltuielile de publicitate. Rezultatele nu s-au lăsat mult aşteptate: deja de 3 ani consecutiv, în acest canton îşi deschid reprezentanţe circa 450 de companii străine pe an, ceea ce a permis crearea a peste 2.000 de noi locuri de muncă.