Dan Rosensweig a fost în industria tehnologică suficient de mult timp pentru a recunoaște o schimbare importantă de platformă atunci când o vede. În calitate de director operațional al Yahoo, el a ocupat una dintre cele mai importante funcții de conducere în domeniul internetului de consum atunci când iPhone a lansat revoluția informatică mobilă.
Săptămâna aceasta, Rosensweig s-a aflat în mijlocul unei alte bulversări tehnologice. Compania de educație online Chegg, unde el este director executiv, a avut distincția de a deveni prima companie care a raportat o lovitură pentru afacerea sa din cauza inteligenței artificiale generative, deoarece unii studenți s-au îndreptat către chatbots inteligenți pentru răspunsuri, în loc să se aboneze la propriile sale servicii.
Arătând experiența din marile schimbări tehnologice anterioare, fostul șef al Yahoo s-a grăbit să afirme că operatorii tradiționali, cum ar fi Chegg, pot fi marii câștigători ai noilor tehnologii transformatoare ca aceasta – cu condiția să acționeze suficient de repede pentru a le coopta pentru propria utilizare.
Wall Street a decis că acest lucru sună ca o iluzie și a șters aproape 50 de procente din prețul acțiunilor Chegg într-o zi. Dar are Rosensweig dreptate?
Răspunsul va fi de mare interes pentru directorii din multe alte industrii. Piața educației online pare să fie prima care va fi perturbată de inteligența artificială generativă. Cu siguranță nu va fi ultima.
Celor care sunt deja consacrați, cum ar fi Rosensweig, le place să arate clienții și mărcile lor ca fiind active care îi pot ajuta să reziste noilor veniți perturbatori, care folosesc adesea o nouă tehnologie pentru a lansa servicii gratuite, dar nediferențiate. De asemenea, fluxul de numerar din afacerile existente îi poate plasa într-o poziție financiară mai puternică decât disruptorii, cel puțin atunci când capitalul de risc care se varsă în noile mode, cum ar fi AI generativă, se usucă.
Dan Rosenweig, CEO al Chegg, a declarat: „Nu este o chestie de genul „cerul se prăbușește”, ci o schimbare teoretică.
Acest lucru este adesea prezentat ca o alegere investițională directă între susținerea vechii gărzi sau a disruptorilor, dar rezultatul este rareori atât de binar. Sosirea unor servicii gratuite alimentate de o nouă tehnologie ucide adesea companiile care nu au o propunere de valoare puternică, iar multe altele nu vor dezvolta noile competențe și procese necesare. Dar mulți perturbatori, care folosesc adesea serviciile gratuite ca momeală, nu vor ajunge la un model de afaceri durabil înainte de a rămâne fără bani.
Afacerea cu știri este un exemplu în acest sens. Cel mai recent val de începători s-a lovit de stânci, BuzzFeed închizându-și divizia de știri premiată și proprietarii Vice Media luptându-se să găsească un cumpărător pentru companie timp de mai bine de un an.
Oricare ar fi câștigătorii pe termen lung ai inteligenței artificiale generative, companiile considerate a fi în vizor se vor confrunta cu consecințe imediate. În ciuda faptului că a declarat săptămâna aceasta că AI a avut un impact asupra afacerii sale doar „la limită”, Chegg este considerată de Wall Street ca valorează doar o treime din ceea ce valora când a fost lansat ChatGPT la sfârșitul anului trecut.
Chiar și companiile care reacționează rapid la amenințare este puțin probabil să obțină credit până când dinamica competitivă a noii piețe nu va fi mai bine cunoscută. Rosensweig nu a fost adormit la volan. Urmând un curs pe care probabil că multe alte companii îl vor urma, Chegg a încheiat propriul parteneriat cu OpenAI și se pregătește să integreze IA în propriile servicii.
Companiile care dispun de date despre clienți și de expertiză în domeniu ar trebui să fie în măsură să adauge un nivel de context serviciilor lor bazate pe IA care le lipsește chatbots generalizate. În cazul Chegg, acest lucru include cunoașterea istoricului și a nivelurilor de realizare a studenților, ceea ce face posibilă furnizarea de mesaje care să le ofere informații care să se concentreze asupra lacunelor din cunoștințele lor. De asemenea, Chegg are ani de experiență în predarea acelorași cursuri și învață din întrebările pe care le pun alți studenți.
Va fi acest tip de date și cunoștințe de domeniu suficient pentru ca operatorii tradiționali să împiedice clienții să se orienteze către chatbots mai puțin eficiente, dar gratuite? Pur și simplu nu există nicio modalitate de a spune. Dar, după ce a văzut impactul pe care serviciile gratuite de internet l-au avut asupra unei pânze de industrii, este probabil ca mulți investitori să voteze cu picioarele lor.
În cele din urmă, după cum a declarat Rosensweig în această săptămână, speranța de la o schimbare de platformă de această importanță este că va extinde foarte mult dimensiunea piețelor digitale – deși calea va fi „foarte accidentată și foarte accidentată și foarte incertă”. Executivii din multe alte industrii se vor trezi în curând explicându-le propriilor investitori cum merită o felie mare din acest nou viitor alimentat de inteligența artificială.
Bazându-se pe anii de experiență, directorul general al Chegg a încercat să contracareze reacția instinctivă a pieței bursiere: „Aceasta nu este o chestie de genul „cerul se prăbușește”, ci o schimbare tehnologică”. Dar când sunt atât de multe în joc, Wall Street are dificultăți în a vedea diferența.
Sursa – www.ft.com