Franţa se opune recalibrării alianţei Renault – Nissan

Guvernul de la Paris se opune oricărei recalibrări a acționariatului alianței dintre Renault și Nissan, a avertizat, marți, 27 octombrie, ministrul francez al Economiei, Emmanuel Macron, transmite Reuters.

‘Vrem să menținem echilibrul acestei alianțe’, le-a declarat jurnaliștilor Emmanuel Macron, reafirmându-și angajamentul de a reduce la 15% participația Guvernului la Renault.

‘Alianța nu trebuie destabilizată de schimbări, ajustări sau schimbări de guvernanță, care ar putea duce de asemenea la conflicte de interese’, a afirmat ministrul francez al Economiei.

Declarațiile sale vin după ce mai multe surse guvernamentale, dar și din apropierea celor două companii, au declarat pentru Reuters că Nissan a propus modificarea termenilor alianței cu Renault printr-o majorare a participației sale deținută la producătorul auto francez.

Renault și Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deține 44,3% din acțiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acțiunile Renault. Cu toate acestea, Nissan nu are în prezent drepturi de vot la Renault, în timp ce statul francez, care în aprilie și-a majorat participația deținută la Renault de la 15% la 19,7%, a reușit să-și dubleze drepturile de vot la Renault. La acea dată, atât Renault, cât și Nissan, s-au opus fără succes majorării drepturilor de vot ale statului francez, apreciind că aceasta ar putea afecta alianța.

Într-un document de trei pagini remis la începutul lunii septembrie Guvernului francez, grupul auto japonez cere modificări de amploare în cadrul alianței Renault-Nissan prin activarea drepturilor de vot deținute de Nissan la Renault, precum și prin diminuarea participației deținute de Renault la Nissan sub pragul de 40%, ceea ce ar permite o echilibrare a relației dintre cei doi parteneri.

De asemenea, grupul japonez cere drepturi de vot egale la Renault-Nissan BV, structura care guvernează alianța, precum și o majorare a participației sale la Renault, astfel încât cei doi parteneri să dețină, în mod ideal, între 25 și 35% din acțiunile fiecăruia.

O sursă guvernamentală franceză a estimat însă că un astfel de proiect ar duce la o ‘inversare clară a balanței de putere în alianță, în detrimentul Renault’.

Următorul pas, în conformitate cu propunerea Nissan, ar fi o cerere oficială către boardul Renault, care se reunește în luna decembrie pentru a modifica acordul de parteneriat. Nissan vrea, în prezent, un parteneriat între egali, stipulat în contract, pentru a proteja compania japoneză de interferența Parisului via Renault.

Revendicările formulate de Nissan marchează un nou moment de criză în relația dintre directorul general de la Renault-Nissan, Carlos Ghosn, și Guvernul francez și, de asemenea, pune sub semnul întrebării viitorul unei alianțe considerată unul din rarele exemple de parteneriate de succes din industria auto.

În dorința de a garanta locurile de muncă și investițiile din Franța, Guvernul francez este hotărât să-și mențină influența la Renault-Nissan și, potrivit unei surse guvernamentale, ar susține o fuziune deplină între Renault și Nissan, cu condiția ca statul francez să rămână cel mai mare acționar.

În schimb, Ghosn a tratat și în trecut Nissan ca un partener egal cu Renault și a încercat să echilibreze balanța de putere în cadrul alianței la noile realități economice. Anul trecut, Nissan a vândut un număr de două ori mai mare de autovehicule decât Renault și a contribuit cu cea mai mare parte, 1,56 miliarde de euro, la profitul total de 1,9 miliarde de euro realizat de Renault. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata