Sistemele puternice de inteligență artificială pot fi extrem de benefice pentru societate și ne pot ajuta să rezolvăm unele dintre cele mai mari probleme ale lumii. Modelele de învățare automată joacă deja un rol semnificativ în diagnosticarea bolilor, accelerarea cercetării științifice, stimularea productivității economice și reducerea consumului de energie prin optimizarea fluxurilor de electricitate în rețelele electrice, de exemplu.
Ar fi o tragedie dacă astfel de câștiguri ar fi puse în pericol ca urmare a unei reacții negative împotriva tehnologiei. Dar acest pericol crește pe măsură ce abuzurile tehnologiei IA se înmulțesc, în domenii precum discriminarea nedreaptă, dezinformarea și frauda, după cum a avertizat luna trecută Geoffrey Hinton, unul dintre „nașii IA”, care a demisionat de la Google. Acest lucru face imperativ ca guvernele să acționeze rapid pentru a reglementa tehnologia în mod corespunzător și proporțional.
Modul în care se va face acest lucru va fi una dintre cele mai mari provocări de guvernare ale epocii noastre. Sistemele de învățare automată, care pot fi implementate în milioane de cazuri de utilizare, sfidează o clasificare ușoară și pot ridica numeroase probleme pentru autoritățile de reglementare. Această tehnologie în evoluție rapidă poate fi, de asemenea, utilizată în moduri difuze, invizibile și omniprezente, la scară masivă. Însă, în mod încurajator, autoritățile de reglementare din întreaga lume încep, în sfârșit, să abordeze aceste probleme.
Săptămâna trecută, Casa Albă i-a convocat pe șefii celor mai mari companii de inteligență artificială pentru a explora beneficiile și pericolele acestei tehnologii înainte de a schița viitoarele orientări. UE și China sunt deja foarte avansate în elaborarea de norme și reglementări pentru a reglementa IA. Iar autoritatea britanică pentru concurență va efectua o analiză a pieței IA.
Primul pas este ca industria tehnologică însăși să convină și să pună în aplicare unele principii comune privind transparența, responsabilitatea și corectitudinea. De exemplu, companiile nu ar trebui să încerce niciodată să facă să treacă chatbots drept oameni. Al doilea pas ar fi ca toate autoritățile de reglementare, în domenii precum dreptul muncii, piețele financiare și de consum, politica în domeniul concurenței, protecția datelor, confidențialitatea și drepturile omului, să modifice normele existente pentru a ține cont de riscurile specifice ridicate de IA. Al treilea pas este ca agențiile guvernamentale și universitățile să își aprofundeze propria expertiză tehnologică pentru a reduce riscul de capturare industrială.
Dincolo de aceasta, ar trebui avute în vedere două regimuri generale de reglementare pentru IA, chiar dacă niciunul dintre ele nu este adecvat pentru dimensiunea provocării. Un regim, bazat pe principiul precauției, ar însemna că algoritmii utilizați în câteva domenii critice, de viață și de moarte, cum ar fi asistența medicală, sistemul judiciar și armata, ar avea nevoie de aprobare prealabilă înainte de utilizare. Acest regim ar putea funcționa în același mod ca și Administrația americană pentru alimente și medicamente, care examinează medicamentele înainte de a le lansa pe piață și care are un mandat mai larg de a proteja și promova sănătatea publică.
Al doilea model, mai flexibil, ar putea fi bazat pe „guvernanța prin accident”, așa cum funcționează în industria aeronautică. Oricât de alarmant ar suna acest lucru, a funcționat extrem de eficient în creșterea standardelor de siguranță aeriană în ultimele câteva decenii. Autoritățile aeronautice internaționale au puterea de a impune schimbări pentru toți producătorii de avioane și companiile aeriene, odată ce este detectată o defecțiune. Ceva asemănător ar putea fi folosit atunci când se descoperă defecte dăunătoare în modelele de inteligență artificială destinate consumatorilor, cum ar fi mașinile care se conduc singure.
Mai mulți cercetători importanți din industrie au cerut un moratoriu în dezvoltarea modelelor generative de IA de vârf. Dar pauzele sunt inutile dacă nu se pot institui regimuri de guvernanță mai clare. Chiar și industria tehnologică acceptă că acum are nevoie de reguli de circulație mai clare și că trebuie să colaboreze în mod constructiv cu guvernele și organizațiile pentru drepturile civile pentru a contribui la elaborarea acestora. La urma urmei, mașinile pot merge mai repede în viraje atunci când sunt echipate cu frâne eficiente.
Sursa – www.ft.com