Carlos Ghosn, liderul alianței Nissan-Renault, afirmă că momentul autoturismului electric a sosit, conform publicației Mercado. În cadrul unei conferințe la Universitatea Wharton din Statele Unite, el a subliniat că “primul vehicul electric a fost creat în secolul XX. Apoi a dispărut pentru o perioadă, revenind în anii ’50 și având o nouă dispariție în anii ’70. De data aceasta va fi diferit, deoarece circumstanțele s-au schimbat semnificativ.”
Ghosn consideră că tehnologia este factorul cheie care va determina succesul vehiculelor electrice. El menționează că “bateriile actuale pot realiza funcții care păreau imposibile chiar și în anii ’90”. Un alt aspect important este fluctuația prețurilor hidrocarburilor; de exemplu, recent costul petrolului a atins 82 de dolari pe baril într-un context economic dificil pentru Occident. De asemenea, cererea din piețele emergente precum China sau Brazilia joacă un rol crucial.
Un alt element esențial este influența politică asupra industriei auto globale. Ghosn subliniază faptul că sectorul auto contribuie cu 14% la emisiile de dioxid de carbon la nivel mondial; totuși, percepția publicului asociază această industrie cu 50% din totalul emisiilor. “Nu avem multe opțiuni disponibile”, adaugă el. În ceea ce privește viitorul pieței auto, președintele Renault estimează o creștere semnificativă: numărul autovehiculelor ar putea ajunge de la 700 milioane la 1,5 miliarde dacă cererea din economiile emergente se aliniază prognozelor.
Începând cu anul 2010 și sub conducerea lui Ghosn, brandurile Nissan și Renault plănuiesc să lanseze o gamă variată de vehicule electrice: “Nu ne vom limita doar la un singur model ecologic; dorim să adaptăm oferta noastră nevoilor consumatorilor obișnuiți și să reducem diferența dintre mașinile electrice și cele tradiționale.”
Cu toate acestea, cei interesați să achiziționeze un vehicul electric vor trebui să investească cel puțin 500 de dolari pentru infrastructura necesară încărcării acestuia acasă sau în alte locații publice. Companiile energetice vor avea nevoie să aloce aproximativ 1.000 de dolari per unitate pentru fiecare mașină electrică destinată parcării urbane.
Pe lângă provocările inițiale legate de colaborarea cu companiile petroliere și autorităților locale privind infrastructura necesară încărcării bateriilor electrice, Ghosn anticipează o scadere a costurilor serviciilor pe măsură ce cererea pentru stațiile de încărcare crește; soluția actuala fiind încărcarea nocturnă timp îndelungat.
Se preconizează însă conflicte între diverse interese comerciale și grupuri lobbyiste implicate în acest domeniu emergent al energiei verzi. Ghosn sugerează implementarea unor subvenții destinate dezvoltării rețelelor de stații de încărcare electrica deoarece unele dintre acestea ar necesita investiții minime estimative între 30-40 mii unitati fiecare.
Totodată există riscuri fundamentale: “Fără sprijin guvernamental – afirmã presedintele Renault – nu vom putea concura eficient cu industria globalã care produce anual aproximativ 68 milioane unitãti.” Pe lângã aceasta eforturile internaţionale precum protocolului Kyoto (1992) au avut rezultate limitate şi pot întârzia adoptarea masivã atât a maşinilor electrice cât şi hibrid.