O scădere de două cifre a exporturilor germane către China a zguduit cea mai mare economie a Europei, declanșând dezbateri despre motivul pentru care vastul său sector de producție a rămas în urmă rivalilor care beneficiază de o revenire a cererii chineze.
Scăderea cu 11,3% a exporturilor germane către China în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă de un an în urmă, evidențiază un set unic de provocări pentru puterea industrială a Europei, spun economiștii. Producătorii de mașini pierd cota de piață în China, producătorii de produse chimice și alte companii mari consumatoare de energie trec din cauza prețurilor ridicate la energie, iar aprecierea euro față de dolar a făcut ca mărfurile germane să fie mai puțin competitive.
Carsten Brzeski, șeful global de cercetare macro la banca olandeză ING, a declarat că exportatorii germani au simțit, de asemenea, că sunt victime ale tensiunilor crescânde de securitate și comerciale dintre Beijing și Washington.
„Germania este acum considerată a fi aliată cu SUA, ceea ce a dus la descurajarea – explicită sau implicită – a achizițiilor de produse germane”, a spus el.
Câteva mari companii germane cu afaceri considerabile în China au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor în primul trimestru din țară, inclusiv grupul de produse chimice BASF, principalul producător auto din țară Volkswagen și producătorul de piese auto Bosch.
Scăderea exporturilor către China se numără printre o serie de indicatori că sectorul de producție al Germaniei suferă de o scădere bruscă la începutul acestui an, inclusiv scăderea producției din fabrică, scăderea cererii și scăderea numărului de comenzi care ar putea încetini creșterea în cea mai mare economie a UE. .
Germania pare să fie o situație anormală în rândul țărilor europene, dintre care majoritatea au avut livrări mai mari către China în acest an, ceea ce sugerează că exportatorii germani pierd cota de piață pe a doua piață ca mărime din afara Europei. Exporturile din cele 27 de state membre ale UE către China au crescut cu 2,9% de la an la an în primul trimestru, potrivit Eurostat.
Scăderea înseamnă că China a reprezentat doar 6% din totalul exporturilor Germaniei în primele trei luni ale acestui an – cea mai mică pondere din 2016 și în scădere de la peste 7% în aceeași perioadă a fiecăruia dintre ultimii patru ani, potrivit la datele de la agenția federală de statistică.
Acest lucru contravine așteptărilor anterioare conform cărora vastul sector de producție al Germaniei ar beneficia de o creștere a cererii chineze după ridicarea politicii de zero Covid a Beijing la sfârșitul anului trecut și atenuarea blocajelor lanțului de aprovizionare.
„În principal serviciile au revenit, dar nu produc încă”, a spus Brzeski, adăugând că producătorii de automobile au fost afectați de lipsa vehiculelor electrice mai mici și de tendința chineză de a cumpăra modele de la producătorii auto autohtoni. Autovehiculele și piesele de schimb au reprezentat mai mult de 15% din totalul exporturilor germane anul trecut, a spus el.
Deși prețurile la gaze europene au scăzut drastic față de vârful de anul trecut, acestea rămân mai mari decât în anii anteriori, punând companiile mari consumatoare de energie într-un dezavantaj susținut.
„Producția de produse chimice a scăzut brusc din cauza crizei energetice”, a declarat Oliver Rakau, economist-șef german la grupul de cercetare Oxford Economics. „A existat o lovitură permanentă a competitivității.”
Guvernul german a elaborat planuri pentru a subvenționa 80% din costurile cu electricitatea pentru companiile mari consumatoare de energie.
Exportatorii germani, care reprezintă mai mult de un sfert din toate exporturile UE în afara blocului, au fost, de asemenea, împiedicați de recenta apreciere a euro de sub paritatea cu dolarul la sfârșitul anului trecut, pentru a tranzacționa între 1,07 și 1,10 dolari în ultimele săptămâni.
Activitatea de producție a scăzut la un nivel minim de șase luni în Germania în această lună, potrivit celui mai recent sondaj al S&P Global privind managerii de achiziții, publicat marți. Cyrus de la Rubia, economist-șef la Hamburg Commercial Bank, a declarat că sondajul a constatat că cererea externă de produse manufacturate germane s-a „prabuit”.
BDI, principala confederație de afaceri din Germania, a refuzat să comenteze. Urmărește îndeaproape scăderea exporturilor către China și speră că este o problemă care se va atenua odată ce activitatea de construcții din China va reveni, mai degrabă decât o tendință pe termen lung.
BASF, care și-a redus personalul în Germania în timp ce construia o fabrică de 10 miliarde de euro în China, a raportat vânzări de 2,3 miliarde de euro în China în primul trimestru al acestui an – o scădere cu 29% față de același trimestru al anului precedent. Grupul din Ludwigshafen a dat vina pe scăderea cererii, care a contribuit, de asemenea, la scăderea prețurilor la produsele sale chimice.
Volkswagen, care vinde mai multe mașini în China decât orice alt producător auto, a declarat că livrările în țară au scăzut cu 15% în primul trimestru. Compania a spus că cifra reflectă o creștere a vânzărilor la sfârșitul anului 2022, când consumatorii chinezi au profitat de subvențiile pentru vehiculele electrice, precum și de o scutire de taxe pentru vehiculele cu ardere, care s-au încheiat ambele în decembrie.
Bosch a raportat, de asemenea, o scădere a cererii din China, împingând vânzările din Asia Pacific în primul trimestru cu 9,3%.
„În special în primele două luni ale anului 2023, am continuat să simțim efectele economice ale restricțiilor impuse ca răspuns la pandemia de coronavirus”, a spus Bosch.
După ce producția industrială germană a suferit în martie cea mai mare scădere din ultimele 12 luni, scăzând cu 3,4% față de februarie, unii economiști se așteaptă ca agenția federală de statistică să își revizuiască joi estimarea inițială a produsului intern brut din primul trimestru de la creștere zero la o contracție.
O a doua scădere trimestrială consecutivă a PIB-ului – după o contracție de 0,4% în ultimul trimestru al anului trecut – ar îndeplini definiția unei recesiuni tehnice. Germania este de așteptat să fie cea mai slabă performanță dintre marile economii ale lumii în acest an, potrivit FMI, care a prezis că producția țării va scădea cu 0,1%.
Sursa – www.ft.com