Țările de Jos iau în considerare dacă să permită întreținerea mașinilor fabricate olandez pentru fabricarea semiconductoarelor avansate și exportate în China, în ciuda interdicției anunțate săptămâna aceasta privind trimiterea de noi modele.
Liesje Schreinemacher, ministrul comerțului, le-a spus jurnaliştilor că încă nu s-a hotărât dacă va permite întreţinerea şi înlocuirea pieselor pentru maşinile existente după restricţionarea exporturilor menite să restricționeze accesul Chinei la cei mai puternici semiconductori.
Haga este sub presiunea SUA pentru a înfometarea Beijingului cu cea mai recentă tehnologie, în timp ce China a făcut lobby pentru a menține deschise liniile de aprovizionare.
Schreinemacher, vorbind cu reporterii înaintea reuniunii ministeriale a UE de la Stockholm, a spus că „detaliile trebuie încă elaborate”.
„Chinezii ne-au întrebat înainte. . . pentru a nu perturba prea mult lanțurile valorice când vine vorba de jetoane. Și, desigur, întreținerea este o parte importantă atunci când aveți o mașină. Luăm aceste preocupări foarte în serios.”
Ea a declarat miercuri parlamentului olandez că guvernul va introduce controale la export pe mașinile „cele mai avansate”, deoarece acestea ar putea produce cipuri pentru arme sofisticate.
Aceasta ar include unele dintre instrumentele de litografie cu imersiune adâncă (DUV) produse de compania olandeză ASML, care ar avea nevoie de licențe pentru vânzare în străinătate. Guvernul nu a permis niciodată exportul celor mai capabile mașini extreme (EUV) în China.
ASML a spus că crede că noile borduri vor include Twinscan NXT:2000i, care a fost livrat pentru prima dată în 2019, și modele ulterioare care produc cipuri de înaltă capacitate.
Schreinemacher a spus că va prezenta toate detaliile regimului înainte de vară. Acordul a fost convenit cu SUA și Japonia în ianuarie, dar controalele nu merg atât de departe decât cele impuse de Washington, care încearcă să-și sporească avantajul tehnologic asupra Chinei.
Tokyo nu a făcut încă un anunț cu privire la noile măsuri
Ministrul olandez a negat că SUA au făcut presiuni asupra guvernului ei. „Această decizie a fost într-adevăr o decizie unilaterală. Nu a fost o înțelegere de tip „tit-for-tat”, a spus ea.
Cu toate acestea, ea a cerut un rol sporit pentru UE în coordonarea controalelor la export. Guvernele naționale sunt responsabile de ele pentru că sunt o chestiune de securitate națională. Ea a spus că Bruxelles-ul ar trebui să își modifice regulamentele în acest an, astfel încât statele membre să poată alege să adopte aceleași restricții.
„Cred că pentru a arăta că suntem o Uniune Europeană unită și să arătăm că suntem un bloc geopolitic, ar fi de preferat ca toate statele membre să adopte această legislație”, a spus ea, deși nimeni nu poate produce cele mai avansate mașini de fabricare a așchiilor.
Comisarul UE pentru comerț a declarat joi că este în favoarea unei mai mari cooperări între cele 27 de state membre. Valdis Dombrovskis a spus că îi consultă cu privire la o „abordare a UE”.
„Agresiunea Rusiei în Ucraina a evidențiat riscurile ca statele membre să adopte controale naționale fără prea multă coordonare pentru a aborda considerațiile lor stringente de securitate națională”, a spus el. „Avem nevoie de un rol mai puternic al UE pentru a asigura coerența politicii noastre de securitate, comerț și tehnologie.”
El a spus că este, de asemenea, necesar să se asigure că statele membre nu se subcotează reciproc, unul trimițând produse într-o țară terță care au fost interzise de alta. El a recunoscut că a fost o „chestiune foarte sensibilă”.
Schreinemacher a precizat că deciziile ar trebui să rămână în sarcina guvernelor naționale. „Sunt implicate și interese economice reale olandeze”, a spus ea. Ea nu era pregătită să „le pună într-un coș pentru ca Europa să negocieze cu . . . De aceea cred că este o competență națională.”
Sursa – www.ft.com