De la ieșirea Marii Britanii din UE în 2020, normele comerciale speciale pentru Irlanda de Nord au fost sursa de ranchiună și divizare. Așa-numitul protocol al Irlandei de Nord a fost negociat prost, apoi a fost renegat parțial, apoi aproape anulat de Regatul Unit, amenințând un război comercial cu UE. Reformele protocolului convenite de premierul Rishi Sunak ar trebui nu numai să ușureze comerțul, ci și să așeze Regatul Unit pe o relație mai constructivă cu UE.
„Cadrul Windsor” negociat cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, reprezintă un moment important pentru Marea Britanie post-Brexit. Un prim-ministru pragmatic a făcut presiuni pentru ceva ce crede că poate aduce rezultate benefice, sfidând adversarii liniei dure din partidul său. Cu puțin noroc, acordul ar putea da startul unei normalizări a relațiilor dintre Marea Britanie și UE, dar și a politicii britanice.
Acordul de ieșire din UE al lui Boris Johnson a lăsat Irlanda de Nord în interiorul piețelor unice ale UE pentru bunuri, astfel încât au fost impuse controale pentru bunurile care intră din Marea Britanie pentru a evita crearea unei frontiere terestre destabilizatoare cu sudul insulei. Frecările comerciale rezultate i-au făcut pe sindicaliști, care doresc ca regiunea să rămână în Regatul Unit, să simtă că legăturile cu Marea Britanie au fost slăbite.
Încercarea de a negocia reformele a fost un risc mare pentru Sunak. Deși se pare că a convins pe unii Brexiteri proeminenți, un nucleu dur de parlamentari conservatori eurosceptici s-ar putea dovedi inamovibil. Laburiștii au semnalat pe bună dreptate că susțin acordul premierului în cadrul unui vot parlamentar, dar este clar că vor profita politic de diviziunile conservatorilor.
Nu este clar dacă cadrul Windsor merge suficient de departe pentru a fi îmbrățișat de Partidul Democratic Unionist, care a boicotat împărțirea puterii în Irlanda de Nord dacă protocolul nu a fost renegociat. Astfel, acordul ar putea încă să nu reușească să atingă celălalt mare obiectiv de a readuce guvernul descentralizat la Belfast. Dar Sunak are dreptate să considere că interesele mai largi ale Regatului Unit sunt mai bine servite dacă se continuă cu acordul său.
Primul ministru pare să fi obținut mai mult decât se așteptau mulți din propriul său partid – un semn, poate, că a câștigat încredere la Bruxelles. Dacă funcționează așa cum se intenționează, Sunak poate pretinde că acordul său asigură „fluiditatea comerțului” în interiorul Regatului Unit prin crearea unei „benzi verzi” în porturile din Marea Irlandei, cu controale minime pentru mărfurile destinate Irlandei de Nord, chiar dacă cele care se îndreaptă spre Irlanda și piața UE trebuie să ia o „bandă roșie”. Negociatorii UE au mers mai puțin departe în ceea ce privește punctele juridice cheie. Însă, deși Curtea Europeană de Justiție păstrează ultimul cuvânt în ceea ce privește problemele legate de piața unică în Irlanda de Nord, rolul său este limitat, iar Londra, și nu Bruxelles-ul, va deține controlul asupra taxei pe valoarea adăugată și a ajutoarelor de stat în regiune.
În mod crucial, acordul oferă adunării Irlandei de Nord o „frână de urgență” în ceea ce privește modificările aduse normelor UE privind mărfurile cu un „efect semnificativ și de durată” asupra vieții de zi cu zi – cu un veto al guvernului britanic dacă această frână este trasă. Acest lucru oferă un stimulent potențial pentru DUP de a se angaja cu adunarea Irlandei de Nord și ar putea să fie criticat dacă nu o face.
Acordul mută Regatul Unit de pe un curs de coliziune cu UE și spre o resetare. Von der Leyen a sugerat că ar putea începe rapid lucrările pentru ca Regatul Unit să se alăture programului Orizont, în valoare de 95 miliarde de euro, un premiu uriaș pentru comunitatea științifică. Acordul l-ar putea ajuta pe Sunak să facă progrese în ceea ce privește traversarea Canalului Mânecii cu bărci mici, atunci când se va întâlni cu Emmanuel Macron din Franța, luna viitoare.
Mai presus de toate, într-o Europă transformată de invazia Rusiei în Ucraina, cadrul Windsor oferă perspectiva unui angajament mai ușor între Londra și partenerii UE. Presupunând că poate fi navigat în siguranță prin Westminster, ar putea în sfârșit să înceapă să scurgă o parte din veninul anilor Brexit.
Sursa – www.ft.com