O creștere a cheltuielilor pentru haine a contribuit la creșterea vânzărilor cu amănuntul luna trecută, întrucât măsurile de blocare au fost ușurate și magazinele neesențiale au fost redeschise.
Vânzările cu amănuntul au crescut cu 9,2% în aprilie, a declarat Biroul de Statistică Națională (ONS), vânzările de îmbrăcăminte crescând cu aproape 70% față de luna martie.
În general, vânzările au fost cu peste 10% mai mari decât nivelurile pre-pandemice, deși vânzările online au scăzut.
Economistul Paul Dales a numit creșterea vânzărilor de îmbrăcăminte „uimitoare”.
Economistul șef din Capital Economics din Marea Britanie a declarat că datele din aprilie „arătau că gospodăriile erau deosebit de dornice să își actualizeze dulapurile”.
O altă dovadă a revenirii în economia Marii Britanii a venit într-un sondaj separat, un IHS / Markit Purchasing Managers Index, care a sugerat că activitatea întreprinderilor private în luna mai s-a extins în cel mai rapid ritm, de mai bine de două decenii.
Comercianții cu amănuntul, cum ar fi magazinele de îmbrăcăminte și mobilier, pe care guvernul le-a clasificat drept neesențiale, s-au redeschis cumpărătorilor din Anglia pe 12 aprilie, după închiderea la începutul lunii ianuarie.
Aled Jones, șeful de retail al Lloyds Bank, a declarat: „Retailerii de modă sunt beneficiarii finali ai redeschiderii teraselor, restaurantelor și revenirea „regulii celor șase ”.
Silvia Rindone, liderul comerțului cu amănuntul al EY UK & Ireland, a declarat că luna aprilie a înregistrat „o cerere semnificativă reîncărcată a consumatorilor”.
„Având consumatorii dornici să revină la experiența de cumpărături din magazin și să se dedice terapiei cu amănuntul, am văzut o creștere a vânzărilor în majoritatea categoriilor.”
Redeschiderea magazinelor neesențiale a dus la un impuls pentru multe întreprinderi mici.
Delia Prudence, proprietarul The Art Room, un magazin de articole de artă din Scarborough, a declarat: „Ne așteptam să fim ocupați în aprilie, dar nu atât de mult. Telefoanele sunau non-stop. Un client chiar a venit cu o sticlă de Prosecco pentru a sărbători redeschiderea noastră”.
Organismul industrial British Consortium (BRC) a declarat că luna aprilie a dat „un impuls binevenit pentru mii de comercianți cu amănuntul din Anglia și Țara Galilor”, din cauza cererii reîncărcate.
„Vremea îmbunătățită în luna aprilie a însemnat vânzări mai mari de modă, în special la îmbrăcăminte exterioară și tricotaje, deoarece publicul și-a reînnoit garderoba și și-a făcut planuri de întâlnire cu prietenii și familia în aer liber”, a declarat directorul executiv al BRC, Helen Dickinson.
Cu toate acestea, ea a spus că, deși cifrele erau „un pas în direcția cea bună”, cererea „rămâne fragilă”.
„Este încă în scădere cu 40% față de perioada pre-pandemică și încă mai sunt 530.000 de persoane care lucrează în comerțul cu amănuntul care încă se află în forță”, a spus ea, adăugând că sfârșitul reducerii complete a ratelor de afaceri din Anglia „reprezintă o amenințare semnificativă către comercianții cu amănuntul „.
Samuel Tombs, economist-șef britanic la Pantheon Macroeconomics, a spus că există semne că vânzările ar putea crește și mai mult în luna mai.
Cu toate acestea, el a prezis că recuperarea cheltuielilor gospodăriilor „se va opri pe măsură ce se apropie de nivelul său pre-Covid mai târziu, în acest an”.
Desființarea schemei de la sfârșitul lunii septembrie va declanșa probabil o nouă scădere a ocupării forței de muncă, în timp ce creșterea inflației va reduce salariile reale, a spus el.
În plus, sfârșitul vacanței din 30 septembrie va duce probabil la o „scădere accentuată” a activității pieței imobiliare, ceea ce va duce la o cerere mai mică de bunuri de uz casnic.
Cel mai recent sondaj al întreprinderilor din sectorul privat de la IHS Markit / CIPS a constatat că recesiunea recentă continuă puternic, deoarece restricțiile de blocare sunt ușurate.
Indicele „flash” – sau preliminar – al managerilor de achiziții (PMI) a crescut la 62,0 în luna mai, de la 60,7 în aprilie. O cifră peste 50 indică extinderea.
Cifra a fost cea mai mare de când a început sondajul în ianuarie 1998 și a reflectat „contribuții puternice” atât din sectoarele de producție, cât și din cel al serviciilor.
„Marea Britanie se bucură de o creștere fără precedent, pe măsură ce economia se redeschide”, a declarat Chris Williamson, economist șef de afaceri la IHS Markit,
„Comenzile din fabrică cresc în ritm record, pe măsură ce cererea globală de bunuri continuă să revigoreze, iar sectorul serviciilor raportează o creștere aproape record, deoarece deschiderea economiei permite mai multor companii să tranzacționeze.”
Cu toate acestea, recenta revenire economică a ridicat temerile că inflația ar putea crește. Sondajul PMI a constatat că presiunile costurilor au fost la un nivel maxim de 13 ani, determinând firmele să-și crească prețurile.
„O consecință directă a cererii înaintea ofertei a fost o creștere bruscă a prețurilor, sugerând cu tărie că inflația prețurilor de consum trebuie să crească mult mai mult după ce a crescut la 1,5% în aprilie”, a spus Williamson.