În contextul cererii şi ofertei, lipsa contribuie la mistica vinurilor fine. Dar numai atunci când vinul, mai degrabă decât sticlele, este insuficient. Cramele franceze și portugheze spun că nu găsesc suficient din acestea din urmă.
Poate că este timpul ca oenofilii să înceapă să țâșnească peste finisajul strălucitor al sticlei lor preferate, în loc de notele de vârf fructate ale conținutului.
Se aplică două întrebări. Există dovezi ale unui deficit? Dacă nu, există indicii către un gât de sticlă de preț care ar putea fi responsabil pentru mormăieli?
Ambalajul sau conţinutul?
Vinul domină în continuare cererea de sticle, reprezentând aproape jumătate din volumul produs. Dar vânzările de vin în Europa au scăzut cu o cincime în volum în ultimii trei ani, potrivit datelor de la Statista.
În schimb, producția de recipiente din sticlă a crescut cu aproape 7% în volum în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019. Deci, este puțin probabil să existe o penurie reală.
Cu toate acestea, unele tipuri de sticle pot fi mai greu de obținut. De exemplu, găsirea unor sticle de tip Burgundy mai mari în anumite culori, cum ar fi verdele „frunze moarte”, poate fi o problemă.
Vinificatorii se plâng de creșterea prețurilor pe o piață concentrată. S-ar putea să fie mai mult decât struguri acri în aceste nemulțumiri.
Verallia și OI, listate la Paris, care sunt cotate la New York, domină producția de sticle de vin în Franța. Costurile acestora au crescut, în special pentru energie, reprezentând aproape un sfert din total anul trecut, potrivit FEVE, organism din industrie.
Cu toate acestea, sticlele de vin devin mai ușoare pentru a reduce costurile de transport și distribuție. În Marea Britanie, greutatea a scăzut cu cel puțin o cincime la 450 de grame în ultimii ani, spune grupul comercial British Glass.
În plus, producătorii de sticle au în mod evident puterea de stabilire a prețurilor pentru a transfera cheltuielile generale către clienți. De exemplu, Verallia s-a descurcat frumos. Din 2017, veniturile sale s-au extins la o rată de creștere compusă de 7%. În acest timp, marja operațională a Verallia a crescut de la 11,1% la 18,8% în 2022. Acesta este un nivel puternic de profitabilitate având în vedere produsele relativ low-tech.
Capitalul ar trebui să urmărească profituri. Întrebarea pe care vinificatorii trebuie să se gândească la un pahar este dacă acest lucru se va întâmpla acum în fabricarea sticlelor. Dacă nu, marjele pot rămâne constant ridicate în această industrie importantă de aprovizionare. Acest lucru i-ar lăsa pe vinificatori să se întrebe dacă există impedimente structurale în calea concurenței.
Echipa Lex este interesată să afle mai multe de la cititori. Vă rugăm să ne spuneți ce părere aveți despre plângerile privind lipsa de sticle în secțiunea de comentarii de mai jos.
Sursa – www.ft.com