4 pași esențiali pentru a-ți menține corpul sănătos

Cu toții ne dorim să ducem o viață lungă și liniștită. Chiar dacă asupra multor întâmplări nu deținem controlul, există ceva ce depinde în mare parte de noi: o stare bună de sănătate. Pentru că întotdeauna e mai bine să previi decât să tratezi, află ce ar trebui să faci pentru a-ți menține corpul sănătos.

 

Mergi anual la o consultație medicală

Cele mai multe afecțiuni pot fi identificate din faza incipientă prin intermediul controalelor medicale anuale. Până la vârsta de 40 de ani, acestea ar trebui să includă:

  • hemoleucograma;
  • glicemia;
  • VSH (viteza de sedimentare a hematiilor);
  • profilul grăsimilor;
  • ureea serică;
  • sideremia;
  • calciul;
  • magneziul;
  • sumarul de urină;
  • în plus, pentru femei: analiza secrețiilor vaginale, testarea Babeș-Papanicolau și ecografia de sân

După 40 de ani sunt recomandate, pe lângă analizele anterioare, măsurarea tensiunii arteriale și electrocardiograma. Acestea sunt utile pentru depistarea și diagnosticarea afecțiunilor cardiovasculare.

 

Încearcă să ai o alimentație sănătoasă

Alimentația corespunzătoare este esențială pentru o sănătate de fier. Atunci când îți planifici meniul, ia în considerare următoarele lucruri.

Persoanele cu diete bogate în fructe și legume prezintă un risc semnificativ mai mic de obezitate, boli de inimă, accident vascular cerebral (AVC) și anumite tipuri de cancer.

Grăsimile trans saturate și produse industrial (unt, untură, ulei de cocos sau de palmier) pot crește riscul de boli de inimă și AVC. Înlocuiește-le cu uleiurile de măsline, floarea soarelui sau porumb.

Limitează cantitatea de zahăr consumată. Optează pentru fructe proaspete în schimb, evitând prăjiturile, ciocolata, sucurile din comerț, siropurile, băuturile aromate etc.

De asemenea, evită consumul de sare în exces. Aceasta poate cauza hipertensiune, AVC sau alte boli de inimă.

 

Fă sport regulat 

Specialiștii recomandă minim 150 de minute (2,5 ore) de sport moderat pe săptămână. Dacă preferi exercițiile mai intense, sunt suficiente 75 minute pe săptămână pentru a-ți menține corpul sănătos. 

Atingerea acestei ținte reduce riscul de apariție al diabetului, bolilor de inimă, cancerului de sân și a celui de colon. Încearcă să găsești o formă de exercițiu care îți place, pentru a te bucura cu adevărat de activitate.

 

Redu nivelul stresului

Atunci când ești stresat, creierul suferă anumite modificări care îi afectează buna funcționare. El eliberează substanțe care contribuie la creșterea ritmului cardiac, a tensiunii arteriale și poate chiar slăbi sistemul imunitar. Cu timpul, stresul cronic poate duce la ulcer de stomac, AVC, astm și boli de inimă. Iată ce poți face pentru a te relaxa.

Exerciții de respirație

Exercițiile de respirație sunt foarte utile mai ales pentru momentele când te simți anxios. Iată 3 exemple ușor de pus în practică.

  1. Inspiră pe nas, apoi expiră de 2 ori prin buzele strânse. Imaginează-ți că sufli într-o lumânare. Acest exercițiu te va ajuta să îți încetinești respirația și te va relaxa.
  2. Inspiră pe nas numărând până la 4, ține-ți respirația numărând până la 4, expiră pe gură numărând până la 4, apoi repetă până te calmezi.
  3. Acoperă nara dreaptă cu degetul mare și inspiră pe nara stângă. Ține-ți respirația și acoperă-ți nara stângă cu degetul mic, eliberând-o pe cea dreaptă. Expiră pe nara dreaptă. Inspiră pe nara dreaptă, apoi ține-ți respirația și acoper-o; eliberează nara stângă și expiră pe rea. Repetă de 5 ori sau cât simți că e nevoie.

Încearcă yoga

Yoga este o practică ce te poate ajuta să te relaxezi și să devii mai flexibil. Nu trebuie să îți faci griji gândindu-te la pozițiile dificile. Există numeroase variante pentru începători care sunt mai ușoare și nu durează mult. 

Ține un jurnal

A ține un jurnal reprezintă un instrument eficient împotriva stresului. Nu e nevoie să scrii câte o oră în fiecare seară sau să povestești în detaliu tot ce s-a întâmplat în ziua respectivă. Nu există reguli, poți decide singur ce tip de journaling ți se potrivește.

De exemplu, poți folosi jurnalul pentru a-ți reflecta asupra emoțiilor, pentru a te exprima prin desene sau pentru a-ți nota lucrurile pentru care te simți recunoscător. 

Găsește-ți un hobby creativ

Fiecare dintre noi e creativ, trebuie doar să îți găsești hobby-ul potrivit. Unele persoane preferă să se exprime prin pictură sau ilustrație, în timp ce altele aleg modelajul în lut cu uscare la aer.

Important de menționat e că nu trebuie neapărat să te pricepi la hobby-ul respectiv. Nu e obligatoriu să mergi la cursuri, să urmărești tutoriale sau să obții obiecte pe care le poți vinde. Tot ce contează e să îți găsești o activitate care să te bucure și relaxeze.

 

Având grijă de corp și minte, putem reuși să ne menținem o stare bună de sănătate cât mai mulți ani. Nu amâna controalele medicale periodice, consumă alimentele potrivite, găsește-ți o activitate sportivă care îți place și fă tot posibilul să reduci nivelul stresului.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata