Embrionii umani se dezvoltă „in vitro” într-un timp record

Cercetătorii au ajuns să dezvolte embrioni umani „in vitro” într-un timp record, o descoperire majoră care ar putea îmbunătăţi şansele de fertilizare asistată şi ajuta la înţelegerea producerii avortului spontan precoce, potrivit unor studii efectuate de o echipă internaţională de cercetători, publicate în revistele „Nature” şi „Nature Cell Biology”, informează agenţia France Presse.

În fertilizarea „in vitro” (FIV), embrionii, dezvoltaţi în eprubetă, trebuie să fie implantaţi cel târziu în ziua a şaptea în uterul unei femei pentru a supravieţui.

O echipă internaţională de cercetători a anunţat că a reuşit să cultive embrioni umani in vitro timp de 13 zile înainte de a întrerupe experienţa pentru a respecta recomandările ştiinţifice de cercetare asupra embrionilor, aflată în vigoare în mai multe ţări.

Munca lor a fost bine primită de comunitatea ştiinţifică care a caracterizat-o drept un „pas major”, notează AFP.

„Această nouă tehnologie ne oferă o oportunitate unică de a înţelege mai bine propria noastră dezvoltare pe parcursul etapelor cruciale (primele zile de viaţă) şi ceea ce se întâmplă, de exemplu, în cazul unui avort spontan”, a spus Magdalena Zernicka-Goetz, de la Universitatea Cambridge, responsabilă pentru o parte din cercetarea efectuată în Marea Britanie.

„Incapacitatea unui embrion de a se implanta (în uter) este o cauză majoră de avort spontan precoce”, a observat cercetătoarea.

Embrionii dezvoltaţi timp de 13 zile au fost fără niciun contact cu celulele materne „ceea ce demonstrează posibilitatea de auto-dezvoltare a embrionului uman”, a adăugat ea, fără a avea totuşi certitudinea că embrionii studiaţi prezintă o dezvoltare perfect similară celei din uterul unei femei.

„Știinţa deţine acum o metodă de studiere a unei perioade cheie a dezvoltării umane, care a fost, până în prezent, în mare parte necunoscută”, a comentat dr. Peter Donovan de la Universitatea din California.

Din ziua a 14-a, embrionul se transformă într-o structură primitivă a omului, cu un cap şi o coadă, „ceea ce marchează”, potrivit cercetătorului, „momentul din care embrionul poate fi considerat drept un individ” şi „chiar înainte de dezvoltarea creierului embrionar”.

Metoda a fost experimentată anterior pe embrioni ai şoarecilor de laborator, mai menţionează AFP. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)