Piaţa bunurilor de larg consum creşte cu aproape 20%

În ciuda efectelor crizei economice, românii se arata reticenti sa taie consumul de bunuri de larg consum. Astfel, in primul trimestru al anului in curs, consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 18% fata de perioada similara din anul trecut, ceea ce este o evolutie care nu se regaseste pe alte piete.

Dupa cum rezulta dintr-un comunicat remis miercuri de catre GfK, ridicarea nivelului pietei de bunuri de larg consum se datoreaza atât scumpirii cu 10% a unora dintre produse, cât si achizitionarii de catre populatie a unui volum de marfuri cu 7% mai mare in primul trimestru 2009 decât in prime le trei luni din 2008.

Românii nu au redus consumul de produse alimentare esentiale, desi la aceasta categorie au platit cu 8% mai mult. Reduceri nu au fost facute nici la lactate, paste fainoase sau cafea.

Economii au fost facute la produse non-alimentare de baza (detergenti de rufe sau vase, produse de ingrijire personala precum deodorante, pasta de dinti sampon etc), care au fost cumparate mai rar, dar in cantitati cu 6,5% mai mari la fiecare achizitie, fiind preferate ambalaje le de dimensiuni mai mari, care fac produsul sa revina mai ieftin, se arata in studiul realizat de GfK.

Citeste si:  Nou record de teleportare cuantică: fotoni teleportaţi la distanţa de 102 kilometri prin fibră optică

Pentru a plati mai putin, românii s-au orientat catre magazine le care practica promotii si oferte speciale, ceea ce a facut ca magazinele de cartier si cele traditionale sa inregistreze scaderi ale volumului de vânzari.

În profil teritorial, cei mai afectati de cresterea preturilor au fost consumatorii din Moldova, in timp ce in Bucuresti, consumul de bunuri de larg consum se situeaza in continuare pe un trend ascendent.

Familiile care au cel mai mult de suferit, conform GfK, sunt cele cu venituri mici si mijlocii, in care vârsta capului familiei se situeaza intre 40-49 de ani.

Familiile care au un consum sporit sunt cele in care capul familiei are studii universitare. Rezultatele au fost obtinute de GfK dintr-un esantion de 2200 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.

Citeste si:  Autism: Excesul de conexiuni nervoase ar putea fi tratat

Un studiu anterior al Gfk arata ca aproximativ 4 din 10 români declarau ca veniturile pe care le-au realizat in luna martie au fost influentate in mod negativ de criza, cei mai afectati fiind salariatii si cei aflati in cautarea unui loc de munca, in rândurile carora ponderea celor care au avut de suferit din cauza efectelor crizei a urcat la 50%.

Populatia activa este cea mai expusa la consecinte nefavorabile asupra venitului, iar bucurestenii percep cel mai putin aceste efecte, numai 18% din locuitorii capitalei spunând ca veniturile le-au fost influentate de criza.

Cea mai dificila situatie se resimte, conform GfK, in rândul independentilor, micilor patroni si liber profesionistilor, mai mult de jumatate dintre ei având veniturile in scadere. În total, doua treimi dintre ei au afirmat ca aveau o situatie financiara in declin.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner