Isar Aerospace, un start-up de rachete cu sediul la Munchen, a sfidat un mediu de finanțare sumbru în sectorul tehnologiei spațiale pentru a strânge 165 de milioane de dolari de la investitori noi și existenți, în timp ce accelerează spre lansarea planificată pentru acest an.
Daniel Metzler, co-fondator și director executiv, a declarat că fondurile vor ajuta la accelerarea producției rachetei sale Spectrum și vor fi suficiente pentru a duce Isar prin mai multe lansări, indiferent dacă acestea sunt sau nu de succes.
„Chiar dacă vom avea mai multe eșecuri, tot nu ar fi nevoie să strângem mai mulți bani pentru a accelera fabricarea și operarea rachetei actuale”, a declarat el pentru Financial Times. „Acest lucru ne plasează într-o poziție confortabilă”.
Isar a strâns în total 330 de milioane de dolari de la înființarea sa în 2018, dar a folosit doar 150 de milioane de dolari, a declarat Metzler. „Putem fi foarte eficienți din punct de vedere al capitalului”.
Comentariile lui Metzler au venit în timp ce Virgin Orbit a lui Sir Richard Branson se luptă să găsească investitori dispuși să salveze compania sa de rachete.
Virgin Orbit se confruntă cu o criză de numerar, după ce și-a consumat majoritatea fondurilor în timpul încercării sale de a fi primul care a lansat sateliți din Marea Britanie în ianuarie anul trecut.
Misiunea a eșuat, iar la începutul acestei luni compania și-a suspendat operațiunile timp de o săptămână, în timp ce căuta finanțare de urgență. Branson a investit în total peste 1 miliard de dolari în Virgin Orbit.
Alte companii de rachete caută, de asemenea, noi investitori. Proprietarul majoritar al Rocket Factory Augsburg, OHB, a semnalat că dorește să își reducă participația de 56,6% din acțiunile companiei de microlansare prin vânzarea unei „participații semnificative”.
Cu toate acestea, investitorii s-au retras anul trecut din sectorul tehnologiilor spațiale, investițiile private scăzând cu 58%, potrivit Space Capital.
Cu toate acestea, strângerea de fonduri de la Isar ar putea semnala începutul unei reveniri a apetitului investitorilor.
Daniel Metzler, directorul executiv al Isar Aerospace, a declarat: „Chiar dacă vom avea mai multe eșecuri, tot nu vom avea nevoie să strângem mai mulți bani pentru a accelera producția și operarea rachetei actuale”. © Christof Stache/AFP/Getty Images
Grupul a ales să urmeze modelul de integrare verticală al lui Elon Musk, proiectând, fabricând și testând intern sistemul său de lansare verticală. De asemenea, a adoptat procese auto în fabricație, încercând să automatizeze complet procesul de producție.
Aceasta este cea de-a patra rundă de finanțare de când Isar a fost fondată de trei studenți postuniversitari de la Universitatea Tehnică din München. Metzler a refuzat să dezvăluie evaluarea atribuită companiei prin ultima strângere de fonduri, dar a spus că aceasta a crescut de la ultima rundă din iulie 2021. La acel moment, estimările au plasat evaluarea la aproximativ 550 de milioane de dolari.
Grupul era pe cale să livreze o rachetă capabilă să transporte sateliți pe orbitele lor specifice la un preț de aproximativ 10.000 de dolari pe kilogram, a declarat Metzler.
Această sumă era totuși substanțial mai mare decât serviciul de transport în comun cu costuri reduse oferit de SpaceX al lui Musk. Dar directorul executiv al Isar a declarat că zborul inaugural iminent al rachetei superjumbo a lui Musk, Starship, nu reprezintă o amenințare fundamentală pentru serviciul companiei sale care livrează sateliți pe orbite specifice și dedicate, spre deosebire de ridesharing.
„Cred cu siguranță că pentru câteva orbite standard, vor conduce la scăderea prețurilor”, a spus el. „Dar, de îndată ce vă abateți de la acele orbite foarte, foarte standard, începe să nu mai fie cu adevărat foarte eficient. Doar costul combustibilului pentru Starship este mai mare decât ceea ce vom cere de fapt pentru vehiculul nostru complet.”
Agenția Spațială Europeană sprijină puternic Isar și alte start-up-uri de lansare, deoarece se confruntă cu perspectiva de a pierde accesul la spațiu mai târziu în acest an. Agenția s-a confruntat cu eșecuri în serie pe cele mai recente programe de rachete europene, Vega C și Ariane 6, și nu va avea nicio capacitate de lansare odată ce racheta Ariane 5 va fi retrasă în acest an.
Doi noi investitori s-au alăturat acționarilor existenți ai Isar, Porsche, Lombard Odier și alții. Aceștia sunt 7-Industries Holding, un family office german axat pe companii industriale, și Bayern Kapital, brațul de risc al statului bavarez.
Sursa – www.ft.com