În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționari în 47% din companiile active cu o cifră de afaceri de peste 10.000 de lei, aproape la egalitate cu bărbații, potrivit unui studiu realizat de Impact Hub și Bravva Angels pentru ING Bank România. În plus, una din patru companii este deținută în proporție de 100% de femei.
Ca urmare, peste 260.000 de companii locale au în structura lor o femeie acționar, iar 145.000 sunt controlate în totalitate de femei. În primele 300 de companii din România există 60 de companii care au un acționariat majoritar feminin reprezentând 20% din companii, care generează, de asemenea, 20% din profitul total însemnând 1,82 miliarde de euro.
Studiul a analizat doar companiile cu o cifră de afaceri de peste 10.000 de lei pentru anul 2021.
„Femeile au o prezență tot mai activă în mediul de afaceri românesc. În portofoliul Business Banking – divizia ING dedicată antreprenorilor – companiile care au femei în structura acționariatului reprezintă 40% din totalul clienților noștri. Este interesant și încurajator în același timp faptul că în segmentul de clienți mid-corporate (companii cu o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro) peste 70% dintre companiile care au femei în acționariat sunt prezente pe piața românească de peste 20 de ani.
Conform sondajului nostru, femeile preferă stabilitatea, creșterea organică și un nivel ridicat de predictibilitate. În același timp, analiza calitativă a arătat că mentoratul și accesul la comunitățile antreprenoriale sunt nevoi importante pentru femei în dezvoltarea afacerii lor. Lucrăm în mod constant cu clienții noștri pentru a le duce afacerea la nivelul următor, iar anul acesta lansăm un program de mentorat conceput special pentru femeile antreprenor.” – Luana Sorescu, Șef Divizia Clienți Business Banking, ING Bank România.
Companiile deținute 100% de femei au o rată medie a profitului net aproape dublă față de cea a companiilor deținute 100% de bărbați Deși reprezintă aproape jumătate din numărul de companii active din România, în 2021 cifra de afaceri totală a companiilor deținute de femei a fost de 82 de miliarde de euro, reprezentând doar 21% din totalul veniturilor raportate.
Companiile deținute de bărbați generează în medie cele mai mari venituri pe companie, și anume 1 milion de euro, comparativ cu 200.000 de euro în cazul companiilor deținute de femei. Acest lucru indică un apetit mai mare al bărbaților pentru risc și pentru activitățile de creștere și extindere. În același timp, bărbații sunt prezenți în companiile din sectoarele mari din România, despre care se crede că se confruntă cu niveluri ridicate de presiune – comerț, construcții, energie, producție industrială și agricultură.
Cu toate acestea, femeile sunt mai capabile să genereze randament și eficiență, abilitate care se reflectă în rata de profit a companiei. Prin urmare, cele mai profitabile sunt companiile deținute în proporție de 100% de femei, cu o rată medie a profitului net de 15%, aproape de două ori mai mare decât cea a companiilor deținute în proporție de 100% de bărbați, care generează un profit mediu de 8,3%.
În top 300 de companii din România există 60 de companii cu acționariat majoritar feminin și 7 companii cu capital integral feminin
În 2021, primele 300 de companii din România au generat un profit cumulat de 9,15 miliarde de euro. În top 300 există 60 de companii care au un acționariat majoritar feminin (unde femeile dețin peste 50%), care au generat un profit de 1,82 miliarde de euro, reprezentând 20% din total. În plus, în acest clasament sunt incluse și 7 companii deținute în totalitate de femei, cu un profit cumulat de 137 de milioane de euro.
În perioada 2020-2022, start-up-urile fondate de femei au accesat doar 17% din totalul finanțărilor de pe piață
Conform datelor disponibile privind tranzacțiile de pe piața de capital de risc cu companii din domeniul tehnologiei între 2020 și 2022, doar 31 de start-up-uri au un număr semnificativ de femei în acționariat din 138 de companii analizate care au accesat 189 de finanțări și care și-au făcut publice datele. Suma totală accesată de aceste companii fondate de femei sau co-fondate de femei a fost de 40 de milioane de euro, ceea ce reprezintă 17 % din suma totală de 235 de milioane de euro strânsă pe piață la sfârșitul anului 2022. La nivel mondial, mai puțin de 3% din volumul anual de finanțare revine femeilor acționari în companiile de tehnologie și până la 15% în echipele mixte.
„Ne uităm cu atenție la ecosistemul antreprenorial românesc de peste 11 ani, de când am fondat Impact Hub Bucharest. Pentru studiul actual, am analizat ecosistemul antreprenorial din două puncte de vedere: cantitativ, prin colectarea, procesarea și interpretarea datelor din surse de încredere, și calitativ, prin obținerea a 364 de completări ale chestionarului Profilul antreprenorului.” – Vlad Craioveanu, CEO & Co-fondator, Impact Hub Bucharest.
„Interesul nostru ca investitori providențiali este de a găsi profiluri de antreprenori care se diferențiază pentru a crea inovație și soluții pentru o viață mai bună. Statisticile globale indică deja faptul că femeile antreprenor care creează start-up-uri de tehnologie aduc un randament mai mare investitorilor. Interesant este că, potrivit studiului nostru, cea mai mare rată de profitabilitate în antreprenoriatul românesc activ este de 15%, ceea ce este valabil și pentru companiile deținute integral de femei.” – Ilinca Păun, fondator, Bravva Angels.
A doua parte a sondajului a inclus o cercetare calitativă bazată pe experiențele a 364 de antreprenori respondenți, dintre care aproape jumătate erau femei. Conform analizei, atunci când vine vorba de finanțarea start-up-urilor, femeile antreprenor preferă granturile, care sunt mai ușor de accesat de către întreprinderile sustenabile, urmate de împrumuturile bancare.
Industria prelucrătoare și producția, sectorul imobiliar și serviciile profesionale sunt sectoare în care femeile au performanțe ridicate. Industriile creative, educația și tehnologia sunt, de asemenea, domenii de interes pentru femeile antreprenor din România. În ceea ce privește dezvoltarea afacerilor, principalele obstacole menționate de femei au fost creșterea bazei de clienți, obținerea de rezultate din activitățile de marketing pe o piață mică și diferențierea față de concurenți. Femeile antreprenor apreciază cel mai mult sprijinul comunităților antreprenoriale, educația și evenimentele de networking, precum și programele de mentorat.
Potrivit unui raport al Băncii Mondiale din 2023, România obține un scor de peste 90 de puncte din 100 în ceea ce privește condițiile de acces al femeilor în mediul de afaceri, un scor extrem de bun care ne plasează pe primul loc în Europa. De asemenea, România este considerată țara cu cea mai mică diferență de remunerare între femei și bărbați.
Sursa – www.romaniajournal.ro