Platformele online precum Pinterest și Instagram sunt de mult timp instrumente populare pentru a împărtăși sfaturi de renovare și de bricolaj, sau pur și simplu pentru a pofti la case mai mari și mai scumpe. Dar TikTok, unde aproape 40% dintre utilizatori au vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, vine să rivalizeze cu ambele – videoclipurile sub hashtag-ul “design interior” au peste 2,3 miliarde de vizualizări între ele.
Tinerii le arată telespectatorilor cum să lumineze o cameră pentru cea mai bună ambianță, analizează un nou tur de casă al unei celebrități sau dau sfaturi pentru a găsi mobilier vintage în piețele de vechituri.
Paige Wassel, un stilist de recuzită independent în vârstă de 30 de ani și YouTuber, care are peste 155.000 de urmăritori TikTok, spune că conturile de social media care se concentrează pe design au luat avânt în urma închiderii Covid-19, care a crescut gradul de conștientizare a oamenilor cu privire la influența locuințelor asupra bunăstării lor. “A avea un spațiu în care vrei să fii te poate ajuta drastic – o iluminare bună, artă bună, mobilier bun”, spune ea.
Emily Rayna, un influencer și designer de interior în vârstă de 24 de ani, spune că primul ei videoclip TikTok, care arată renovarea casei părinților ei din New Hampshire în vara anului 2020, a dus la 100.000 de noi urmăritori. Astăzi, ea are 5,9 milioane de urmăritori. “Social media a creat cu siguranță o resursă de design mult mai extinsă pentru generațiile tinere”, spune ea. “În special cu TikTok, stilul video scurt permite ca persoanele mai tinere să fie expuse mai des la conținut legat de design.”
Piața online de design 1stDibs a constatat că valoarea medie a comenzilor efectuate de cumpărătorii din generația Z s-a dublat în ultimul an. Nancy Hood, director de marketing, spune că, în urma Covid, “toată lumea s-a implicat mai mult în designul interior, iar Gen-Z nu face excepție”. Categoria de top a achizițiilor în acest grup de vârstă este mobilierul vintage și antic.
Sabina Miller, director de achiziții la magazinul britanic de articole pentru casă Heal’s, spune că a observat o apreciere tot mai mare a designului în rândul acestui grup de vârstă. Dan Boden-Wilson, directorul principal de marketing al companiei, adaugă că Generația Z “nu pare să se teamă să joace un joc pe termen lung. Tinerii care se mută în propriile spații, nu neapărat proprietari de locuințe, sunt conștienți de modelele iconice, cum ar fi un fotoliu de relaxare Vitra Eames sau un scaun Wishbone (Carl Hansen & Søn). Ei încep să înțeleagă că mobilierul poate fi o investiție pentru toată viața.”
Wassel își folosește contul de YouTube, care a adunat 120.000 de abonați în doi ani, pentru a da sfaturi despre cumpărarea de piese la mâna a doua, mai degrabă decât să urmeze tendințele. Cu toate acestea, ea recunoaște că piesele vintage unice pot fi scumpe și o parte din atracția ei este faptul că se poate relaționa – “Nu am bani nebuni, fac multe din aceste lucruri pe cont propriu”.
Când a început, cele mai populare videoclipuri ale ei erau recenzii ale caselor celebrităților, cum ar fi cele prezentate în videoclipurile Architectural Digest. Wassel spune că a critica casele mari și scumpe “este amuzant pentru că acești oameni au resurse nelimitate” și arată că, adesea, “banii nu pot cumpăra gustul”.
Emily Rayna: “Idei noi circulă zilnic – am văzut că marile branduri țin pasul cu aceste tendințe pentru a încerca să urmărească influencerii
Popularitatea unor astfel de videoclipuri sugerează că tinerii sunt obsedați nu doar de a arunca o privire în spațiul privat al lui Kirsten Dunst, ci și de nuanțele alegerilor de design făcute în cadrul acestuia. Dar se traduce acest lucru prin renovări reale în rândul acestui grup de vârstă?
În Marea Britanie, vârsta medie a cumpărătorilor de locuințe pentru prima dată a crescut de la 29 la 32 de ani în deceniul până în 2021, în timp ce în SUA vârsta medie a fost de 36 de ani în 2022, în creștere de la 32 de ani în 2018. Houzz, o platformă online de renovare a locuințelor, a constatat că tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani reprezentau mai puțin de un procent din proprietarii de locuințe care își renovează locuințele în 2022. În ciuda cifrelor scăzute în cadrul grupurilor de vârstă mai tinere, compania a lansat două canale pe TikTok.
“Având în vedere datele demografice ale TikTok și suprapunerea cu Gen-Z, ne-am adaptat abordarea noastră pe această platformă la acest public, profitând de stilul său unic de angajare și de tendințele sale”, spune economistul personalului Marine Sargsyan.
În mod similar, 1stDibs recunoaște puterea social media în atingerea acestei tranșe și și-a sporit “conținutul de divertisment, de dimensiuni reduse”, spune Hood. “Ne-am aplecat, de asemenea, asupra unei game largi de influenceri în ultimul an”.
Aceste abordări de marketing orientate indică faptul că există o bază de clienți profitabilă în rândul tinerilor iubitori de design, în ciuda faptului că nivelul de proprietate a locuințelor pentru persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani din Marea Britanie a scăzut de la 51% în 1989 la 28% în 2019. Și există încă o mulțime de conținut pentru cei care s-ar putea să nu facă o renovare completă: videoclipurile etichetate ca “hacks de închiriere” au fost vizualizate de peste 150 de milioane de ori și există un apetit în creștere pentru piese de design de lux.
Într-adevăr, Miller spune că Heal’s se descurcă bine în ciuda prognozelor economice slabe: “În mod tradițional, performanța noastră ar merge mână în mână cu modul în care piața imobiliară se comportă, dar se pare că am rupt această legătură”. Miller citează munca flexibilă și creșterea timpului petrecut acasă ca fiind un factor important în acest sens, dar și importanța autenticității, în special pentru un public tânăr. “Ei nu se vor mulțumi cu falsuri. S-ar putea să nu-și permită șase scaune Wishbone, dar s-ar putea să își permită unul, și vor merge pe acela mai degrabă decât să cumpere șase copii.”
Wassel sugerează că vizionarea conținutului de design, în special a tururilor de case ale celebrităților, nu este pur și simplu fantezie. “Pentru a obține inspirație pentru casa ta, de obicei te duci la marii designeri de interior care au bani și au făcut aceste proiecte uimitoare. Și apoi iei bucăți din ei – chiar și doar palete de culori, sau un mod de a aranja o cameră”, spune ea. “(Ei) te pot inspira să mergi pe o cale similară cu arta, sau chiar cu modul în care au stivuit cărțile de cafea”.
În mod similar, Rayna crede că social media axată pe design este mai mult decât divertisment. “TikTok este atât de puternic, cu idei noi care circulă zilnic – am văzut că marile branduri țin pasul cu aceste tendințe pentru a încerca să urmărească influencerii de o mulțime de ori.”
Deși nu a uzurpat încă moda sau frumusețea în ceea ce privește popularitatea pe rețelele de socializare, designul de interior, o pasiune asociată de obicei cu proprietarii mai în vârstă, a creat un buzz surprinzător în rândul Gen-Z – iar companiile de design iau notă.
Sursa – www.ft.com